OTHERS_CITABLE تحلیل و بررسی پلورالیسم دینی و گوهر و صدف دین کثرت‌گرایی دینی از مسائل پراهمیت کلام جدید به‌حساب می‌آید که مبانی و لوازم خاص به خود را دارد. یکی از مبانی پلورالیسم دینی، تقسیم دین به دو عنصر گوهر و صدف می‌باشد. نظریه گوهر و صدف دین، می‌تواند منتج به مسئله پلورالیسم دینی گردد. مدعای مقاله حاضر این است که علاوه‌بر اینکه پلورالیسم دینی خود، دارای آسیب‌ها و مشکلات درونی است، مبنای آن ‌ـ گوهر و صدف ‌ـ نیز توانایی تبیین رابطه میان گزاره‌ها و آموزه‌های دینی را نداشته، همچنین در حوزه «دین‌داری» به ناحق، حوزه ایمان و عمل صالح را از یکدیگر جدا نموده است. براساس رویکرد درون‌دینی هیچ‌یک از آموزه‌های دینی را براساس نظریه مذکور نمی‌توان عرضی خواند و هیچ دینی راضی به تقسیم آموزه‌‌هایش به ذاتی و عرضی نیست. همچنین در حوزه «دین‌داری» علی‌رغم تأکید دین بر توجه به باطن دین، رستگاری ملازم با پایبندی کامل به ایمان و عمل صالح، به‌صورت توأمان شمرده شده است و از همین‌رو تجزی در دین راه ندارد. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-438-fa.pdf 2017-06-28 7 24 پلورالیسم دینی گوهر دین ذاتی عرضی صدف دین. Analyzing Religious Pluralism and Essence and Shell of Religion http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-438-en.pdf 2017-06-28 7 24 Abdolhosein Khosrowpanah akhosropanah@yahoo.com 1 AUTHOR Mohammad Kashizadeh mohamad_kashizadeh@yahoo.com 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE نقش مذهب در پیشرفت جوامع؛ مقایسه مذاهب پروتستان، توکوگاوا و اسلام در خصوص نقش مذهب در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی انسان، دو دیدگاه سلبی و ایجابی، بین اندیشمندان رایج است که در این مقاله به دیدگاه ایجابی و اهمیت نقش دین در زندگی اجتماعی و پیشرفت جوامع تمسک کرده‌ایم. از آنجایی که متفکران دیدگاه ایجابی از جمله ماکس وبر، مذهب پروتستان را تنها مکتب عامل پیشرفت جوامع معرفی نموده و کارایی سایر ادیان را زیر سؤال می‌برد، از این‌رو، در مقاله ضمن تشکیک دیدگاه انحصاری وی، استفاده از مذهب توکوگاوا،‌ توسط شاگردش رابرت بلا، درصدد توضیح کارآمدی دین اسلام در پیشرفت جوامع هستیم. در این راستا دغدغه اصلی در این مقاله آن است که با توجه به جامعیت دین اسلام و توجه به ابعاد اجتماعی دین، در کنار ابعاد فردی، آیا در اسلام توجهی به توسعه و پیشرفت جامعه شده است یا خیر؟ با وجود توجه اسلام به این امر، چرا جوامع اسلامی به‌اندازه جوامع غربی، به رشد و پیشرفت دست پیدا نکرده‌اند؟ http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-440-fa.pdf 2017-06-29 25 44 مذهب پیشرفت پروتستان توکوگاوا اسلام. The Role of Religion in Development of Societies; Comparison of Protestant, Tokugawa and Islam http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-440-en.pdf 2017-06-29 25 44 Syyed Mehdi Taheri seyedmehditaheri@gmail.com 1 AUTHOR Mohammad Haghi mhaghi59@yahoo.com 2 AUTHOR Roghayeh Shamshirband sh110110110@gmail.com 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بنیان‌شناسی دین‌گرایانه عدالت زبانی (در تکاپوی ارائه مدلی مبتنی بر نظام ارزشی اسلام) بررسی جریان‌های سیاسی و اجتماعی نشان می‌دهد که اندیشه، گاه با به خدمت گرفتن زبان، از آن به‌مثابه ابزاری برای دستیابی به مقاصد خویش استفاده می‌نماید. توسعه و ترویج اندیشه عدالت‌ورزی نیز از این امر مستثنی نبوده و با این الگوبرداری؛ قابل پیاده‌سازی است. زبان می‌تواند در خدمت عدالت و به‌منزله ابزاری برای اشاعه آن مورد استفاده قرارگیرد؛ گام اول در این امر، تعریف و تبیین اصول مبنایی زبان، مبتنی بر بنیادها و بن‌مایه‌های اصلی عدالت است که نتیجه آن تسری عدالت در سطح جامعه و عجین شدن آن با فرهنگ عامه مردم خواهد بود. این پژ وهش در همین رابطه و با هدف شناسایی و تبیین نقش زبان و سیستم زبان‌شناختی در ترویج و توسعه عدالت، با استفاده از روش تحلیل محتوای متون، احادیث و روایات اسلامی و مصاحبه با خبرگان و متخصصان حوزه علوم اسلامی، انجام گردیده و در نهایت، ارتباط بین سیستم زبان‌شناختی و توسعه عدالت در سازمان، در قالب مدل مفهومی ترسیم شده است. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-441-fa.pdf 2017-06-29 45 62 عدالت عدالت زبانی نظام ارزشی اسلام مدل مفهومی. A Religion-Based Study of the Foundation of Language for Justice (Proposing a Model Based upon Islamic Value System) http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-441-en.pdf 2017-06-29 45 62 Seyyed Mehdi Alvani alvani@globali2ation.ac.ir 1 AUTHOR Kowkab Fa’ez faez_k61@yahoo.com 2 AUTHOR Hosein Khanifar khanifar@ut.ac.ir 3 AUTHOR Aliasghar Poorezat pourezzat@ut.ac.ir 4 AUTHOR gholamreza jandaghi jandaghi@ut.ac.ir 5 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی تطبیقی جانشین‌ناپذیری دین از منظر مالینوفسکی و شهید مطهری دین همزاد بشر است و در همه مراحل زندگی همراه اوست. در قرون اخیر اندیشه‌هایی مبنی‌بر بی‌نیازی بشر از دین مطرح شده است. بارزترین دلیل طرف‌داران این اندیشه، بلوغ انسان در رشد علمی است. مالینوفسکی در دنیای غرب و شهید مطهری از متفکران جهان اسلام معتقدند دین ویژگی‌هایی دارد که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان جایگزینی برای آنها یافت. مالینوفسکی در تبیین وجوه بی‌بدیل بودن دین تنها بر کارکردهای ویژه آن تأکید دارد. شهید مطهری در نگاهی کلان علاوه‌بر کارکردهای اختصاصی دین، به فطری بودن آن به‌عنوان عاملی مهم در جاودانگی دین اشاره دارد. وی دین را پاسخ‌گوی نیازی حقیقی در سرشت بشر می‌داند و بدین طریق برای آن اصالت قائل است. در مقابل کارکردگرایان با نگاه ابزاری به دین، به توانمندی‌های جانشین‌ناپذیر آن توجه کرده و حتی غیرمعتقدان به دین را نیز به حفظ آن در جامعه توصیه می‌کنند. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-442-fa.pdf 2017-06-29 63 80 دین جانشین‌ناپذیری شهید مطهری مالینوفسکی کارکردگرایی. Comparative Study of Non-Substitutability of Religion from Malinowski and Shahid Motahhari’s Viewpoints http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-442-en.pdf 2017-06-29 63 80 Hasan Abdi hassanabdi20@yahoo.com 1 AUTHOR Seyyed Hadi Sajedi hezare.hadi@yahoo.com 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE نقد آرا خاورشناسان درباره عصمت پیامبر عصمت پیامبر، همچون سایر مباحث کلامی و اعتقادی، با پیدایش علم کلام رونق بیشتری یافت و موشکافی‌های دقیق‌تری در آن انجام گرفت و فرق گوناگون کلامی، هریک، درباب محدوده عصمت، نظرات مختلفی ارائه دادند. علاوه‌بر آیات قرآنی که تصریح به عصمت انبیا، به‌ویژه رسول گرامی اسلام| دارند، روایات و قضایای تاریخی بسیاری حاکی از اعتقاد مسلمانان اولیه اسلام به عصمت انبیا و اصل اعتقاد به آن می‌باشد. مستمسک نویسندگان مدخل‌های عصمت در دائره‌‌المعارف‌های قرآن و اسلام، ازجمله سام شمعون، پول واکر و جفری روایاتی است که عصمت پیامبر را زیرسؤال می‌برد. در این پژوهش با استناد به ادله کلامی، عقلی، تاریخی و فلسفی ادعاهای مستشرقین در زمینه عصمت پیامبر اسلام| پاسخ داده می‌شود. علت استناد آنها به این روایات و ظواهر آیات ناشی از عدم تسلط آنها به علوم دینی و قواعد استنباط آموزه‌های اسلامی است. اطلاع ناقص از تاریخ‌نگاری اسلامی، قواعد تفسیری، اصول فلسفی و کلامی و فرهنگ اسلامی و قیاس آموزه‌های اسلامی با مسیحیت باعث سوء‌برداشت خاورشناسان شده است. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-443-fa.pdf 2017-06-29 81 100 خاورشناسان عصمت پیامبر شرک شمعون واکر A Critique of the Orientalists’ Viewpoints about Infallibility of the Prophet http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-443-en.pdf 2017-06-29 81 100 Hasan Rezaie Haftadar hrezaii@ut.ac.ir 1 AUTHOR Ali Barkhordari barkhordari_ali@yahoo.com 2 AUTHOR Fatemeh Sarvi fatima.sarwi@gmail.com 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE علم پیشین خداوند و نقش آن در خلق اعمال و سرنوشت بندگان در حکمت متعالیه مسئله علم پیشین خداوند و نقش آن در خلق اعمال بندگان و سرنوشت (سعادت و شقاوت اخروی) آنان به‌عنوان تجسّم عملکرد دنیویشان، قصه‌ای دیرین، شیرین و دلکش و درعین‌حال، دقیق، ظریف و پیچیده است، در این زمینه ملاصدرا بر آن است که: اولاً؛ اعمال بندگان ـ اعم از اختیاری و اضطراری ـ معلول و تابعی از تقرّر و تعین پیشینشان در علم الهی است و سرنوشت (سعادت و شقاوت اخروی) آنان به‌عنوان تجسّم اعمال دنیوی‌شان، ثابت و تخلف‌ناپذیر است. ثانیاً؛ بعثت پیام‌آوران الهی، ارسال رسل و انزال کتب ‌ـ با عنایت به تخلف‌ناپذیری اعمال بندگان و سرنوشت آنان از علم پیشین خداوند ـ جز زمینه‌سازی و تحریک بندگان، جهت اظهار ما فی‌الضّمیرشان، اثر دیگری ندارد. ثالثاً؛ شرور اخلاقی منتسب به بندگان ـ برخلاف شرور وجودی و طبیعی که اموری عدمی و نسبی‌اند ـ از قبیل امور اعتباری خلاف فرمان عقل / شرع به‌شمار می‌روند. در پژوهش حاضر سعی شده است، مدّعیات سه‌گانه یاد شده، مورد نقد و بررسی قرار گیرد. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-444-fa.pdf 2017-06-29 101 118 علم پیشین خداوند خلق اعمال سرنوشت حکمت متعالیه اعمال بندگان سعادت و شقاوت A Critique of the Orientalists’ Viewpoints about Infallibility of the Prophet http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-444-en.pdf 2017-06-29 101 118 Ghobad Mohammadi Sheikhi gms1349@gmail.com 1 AUTHOR Ardavan Arjang arzhang@mail.yu.ac.ir 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE علم الهی و اختیار انسان از دیدگاه بوئثیوس و پایک و نقد آن براساس فلسفه اسلامی نوشتار حاضر جهت تبیین سازگاری یا ناسازگاری علم پیشین الهی و اختیار انسان، در اندیشه بوئثیوس و نلسون پایک تدوین یافته است. در این خصوص سعی بر آن بوده است، ابتدا به تدوین برهان حاکی از ناسازگاری علم پیشین خداوند و اختیار انسان، با لحاظ ویژگی‌های لازم برای علم پیشین خداوند، از دید بوئثیوس و پایک پرداخته شود و سرانجام نتیجه گرفته می‌شود براساس قواعد پذیرفته‌شده در فلسفه اسلامی از دیدگاه بوئثیوس، ‌تعارض علم الهی و اختیار انسان، ناشی از تصور نادرست از خداست. با این حال به دلیل خلط ضرورت ذاتی و بالغیر، سازگاری علم الهی و اختیار انسان را نمی‌تواند اثبات کند. در پایان نتیجه گرفته می‌شود بهترین راه حل ممکن برای برطرف کردن ناسازگاری علم پیشین الهی و اختیار آدمی، دیدگاه اندیشمندان شیعی است که با نام روش «الامر‌ بین ‌الامرین» معروف است. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-447-fa.pdf 2017-07-01 119 136 اختیار علم الهی سازگاری ناسازگاری بوئثیوس پایک. Prior Knowledge of God and Its Role in Servants’ Actions and Destiny in Transcendental Philosophy http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-447-en.pdf 2017-07-01 119 136 Mohammad Rezaie . rezaei6464@iauardabil.ac.ir 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE کاربرد اصل تشکیک در معاد جسمانی از دیدگاه ملاصدرا نوشتار پیش‌رو در وهله اول معاد جسمانی از دیدگاه ملاصدرا و سپس جایگاه مبنایی اصل تشکیک در وجود را مورد مداقه فلسفی قرار می‌دهد. از این رهگذر به‌دست می‌آید که اصل تشکیک در وجود، در همه ارکان معاد جسمانی که عبارت از نفس، بدن مثالی، قوه خیال و امور لذت‌بخش و دردآور می‌باشند، جایگاه مبنایی را ایفا می‌کند؛ به‌گونه‌ای که بدون در نظر گرفتن این اصل، معاد جسمانی مورد‌نظر ملاصدرا تثبیت نخواهد شد. در پایان، ضمن تطبیق معاد جسمانی صدرا و اصل تشکیک با آیات و روایات، این مطلب حاصل می‌شود که در بحث معاد، عمدتاً با سه دسته آیات و روایات روبه‌رو هستیم که معاد جسمانی صدرا با هر سه دسته قابل جمع است. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-448-fa.pdf 2017-07-01 137 154 تشکیک وجود معاد جسمانی نفس بدن قوه خیال. Mulla Sadra`s Usage of Existential Gradation in Corporeal Resurrection http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-448-en.pdf 2017-07-01 137 154 Salman Shariati shari.salman@yahoo.com 1 AUTHOR Ahmad Abedi karimiir@yahoo.com 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE آموزه‌های خاص عهد عتیق در موضوع نبوت در مقایسه با قرآن نبوت، «نووئا»[1] از آموزه‌های اساسی قرآن و عهد عتیق است. اوصاف انبیا، مراتب آنان، وحی و حالات انبیا هنگام دریافت وحی، ازجمله مباحث مشترک حوزه نبوت در این دو کتاب مقدس است. در عهد عتیق مباحثی از نبوت مطرح شده که در قرآن نیامده، و یا کمتر بدان پرداخته شده است. نبوت زنان، نبوت گروهی و نبوت دروغین از آموزه‌های خاص عهد عتیق است. انبیا زن که به مادر اسرائیل موسوم‌اند، همچون انبیا مرد به نبوت و پیشگویی می‌پرداختند. در قرآن کریم به پیامبری زنان، اشاره نشده است و تنها نام بیست و پنج نفر از پیامبران تصریح شده، که همگی از مردان هستند. در این تحقیق به مقایسه آموزه‌های عهد عتیق و قرآن درباره نبوت اشاره می‌شود.   [1]. נְבוּאָה http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-449-fa.pdf 2017-07-01 155 176 قرآن عهد عتیق نبوت نبیه نبوت گروهی نبوت دروغین. Particular Teachings of the Old Testament about Prophecy in Comparison with Those of Quran http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-449-en.pdf 2017-07-01 155 176 sh.rajabzade@yahoo.com 1 AUTHOR b.razi@alzahra.ac.ir 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE تحلیل و بررسی مفهوم کلامی آزادی در آیه «لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ» دیدگاه‌های مختلفی درباره آزادی دینی وجود دارد؛ یکی از آیاتی که به آن استناد می‌شود، آیه «لَا إ‌ِکْراهَ فِی الدِّین‌ِ» است. با این وجود، تفسیرآزادی دینی در مفهوم «لااکراه» یکسان نیست و تعیین مصداق‌های متفاوت در نوع آزادی، لوازم متعدد و گاه متضاد را دربر خواهد گرفت. در این تحقیق که با تکیه بر آرای علامه طباطبایی، شهید مطهری و آیت‌الله جوادی آملی می‌‌باشد، درصدد تعیین مصداق آزادی مورد نظر آیه است. از عوامل اختلاف دیدگاه‌ها تعدد آرا مفسران درباره شأن نزول آیه می‌داند. علاوه‌بر این، تعریف دین، تأثیر مستقیمی در تعیین مصداق آزادی مورد نظر آیه دارد. بر این اساس می‌توان گفت ازمیان شأن نزول‌های آیه، ماجرای زنانی که بچه‌هایشان یهودی بودند، به واقعیت نزدیک‌تر است و تفسیرآزادی عقیده مطلوب‌تر به‌نظر می‌رسد. ضمن اینکه آیه شریفه در فضای آزادی تشریعی برگرفته از آزادی تکوینی سخن می‌گوید http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-450-fa.pdf 2017-07-01 177 192 آزادی اکراه دین عقیده اندیشه تفسیر موضوعی Analyzing Theological Concept of Freedom in the Verse “There Is No Compulsion in Religion” http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-450-en.pdf 2017-07-01 177 192 Hosein Hajipoor hajiporllo@chmail.ir 1 AUTHOR Seyyed Mohammad Javad Hoseini Falhi smjhf1352@yahoo.com 2 AUTHOR