OTHERS_CITABLE هویت طرق داوری درباب حقیقت وحی و خصوصیات آن پذیرشِ نظریه لوح سفید و «اصالهالحسّ» (به معنایی اعم از حسّ ظاهری و باطنی) در حوزه آگاهی‌های تصوری، و قبولِ «اصالهالعقل» در محدوده آگاهی‌های تصدیقی ـ به عنوان دو مبنای مورد پذیرش حکیمان مسلمان ـ مستلزمِ ظهور دو مشکل درمورد پدیدارهای نایابی چون تجارب وحیانی است. مشکلِ اول، مسئله بیان‌ناپذیری است؛ و مشکل دوم، تشخیص روش قابل اعتماد در داوری، نسبت‌به سرشت و آثار این‌گونه امور خارج از دسترس تجارب مشاع (درونی / بیرونی) می‌باشد. درمورد مشکل دوم، یعنی روش داوری نسبت‌به پدیدارهایی چون «وحی»، چهار احتمال پیش‌روی ماست: 1. موضع تعلیق گرفتن و از هرگونه داوری طفره رفتن؛ 2. سعی بر دستیابی به تجاربی این‌گونه؛ مشروط بر آنکه چنین امری ممکن باشد؛ 3. از تمثیل و مدل‌سازی بهره‌گرفتن؛ 4. رجوع به واجدانِ چنین تجاربی، یعنی انبیا؛ و اتخاذ موضعی درون‌دینی به‌جای منظر برون‌دینی. کوشش ما در این مقاله ضمن توضیح معنای مدل، و تشریح مخاطراتِ معرفتی حاصل از به‌کارگیری مدل‌ها، تبیین این نکته است که تنها راه قابل اعتماد برای داوری درمورد امور تجربه‌گریزی چون وحی، روش چهارم می‌باشد. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-868-fa.pdf 2018-10-17 7 24 اصالت حس اصالت عقل مدل سرشت وحی داوری. The Identity of the Ways of Judgement for Revelation and Its Particularities http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-868-en.pdf 2018-10-17 7 24 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE خردناستیزی دین در نگاه صدرالمتألهین شیرازی سازش یا ستیز دین و خرد با یکدیگر، دغدغه‌ای پرماجرا، برای بسیاری از اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان بوده است. این دغدغه برای فیلسوفی چون صدرالمتألهین شیرازی که به حکم اشتغالش به فلسفه، برهان‌محور است و ازسوی دیگر مفسر قرآن و شارح احادیث پیشوایان دین است، مجال گفتگوی بیشتری را می‌طلبد. وی علاوه‌بر اتخاذ جانب عدالت، درباب نسبت مزبور، نادرستی نظریه‌های رقیب را نیز نمایان می‌سازد. نوشتار حاضر، می‌کوشد با کاوش نوشته‌های این حکیم مسلمان، هم خردناستیزی دین در نگاه وی را روشن نماید و هم نادرستی نظریه‌های گرفتار افراط و تفریط در این زمینه را آشکار سازد. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-869-fa.pdf 2018-10-17 25 44 دین خردستیزی خردناستیزی خردپذیری صدرالمتألهین شیرازی. Religion`s State of Not Being against Reason in Sadrul Muta`allihin1s View http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-869-en.pdf 2018-10-17 25 44 1 AUTHOR 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی ادله معتقدان به حجیت معرفت‌شناختی تجربه دینی بررسی ادله معتقدان به حجیت تجربه دینی در اثبات متعلقش، محور مباحث مقاله حاضر را تشکیل می‌دهد. این ادله را در پنج دسته جداگانه بررسی کرده‌ایم: 1. استدلال از طریق همانندسازی تجربه دینی با تجربه‌های حسی؛ 2. استدلال از طریق اصل آسان‌باوری و گواهی؛ 3. استدلال از طریق استنتاج بهترین تبیین؛ 4. استدلال اصلاح‌شده گاتینگ؛ 5. استدلال از طریق علم حضوری دانستن تجربه دینی. همه این استدلال‌ها، از اشکالات خاصی رنج می‌برند که در ذیل هریک از آنها، تبیین و بررسی شده‌اند. با توجه به اشکالاتی که مطرح خواهد شد، حجیت عام تجربه دینی، را رد و حجیت خاص و محدودی برای آن نتیجه گرفته‌ایم. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-870-fa.pdf 2018-10-17 45 62 تجربه تجربه دینی حس‌گرایی احساس‌گرایی تبیین مافوق طبیعی علم حضوری آلستون وینرایت ابن‌عربی. A Study on the Arguements of Those Agreeing with Epistemological Validity of Religious Experience http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-870-en.pdf 2018-10-17 45 62 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی نسبت خاتمیت و ولایت در حکمت متعالیه در مکتب اسلام، اعتقاد به خاتمیت به‌معنای به اتمام رسیدن ارسال انبیا، از جانب خداوند برای هدایت بشر می‌باشد و آخرین فرستاده الهی به‌عنوان پیامبر که شریعت مبین اسلام را بنا نهاد، حضرت محمد مصطفی| می‌باشد و پس از ایشان هیچ پیامبر دیگری ظهور نخواهد کرد.ازطرف دیگر باب نیازمندی بشر به هادیان الهی همچنان باز است و با توجه به محدودیت‌های معرفتی انسان، نمی‌توان او را به‌طور کامل مستغنی از آموزه‌های الهی و عالم بالا دانست. اینجاست که بحث ولایت و امامت که استمرار حرکت خاتم‌الانبیا و برطرف‌کننده نیاز بشر می‌باشد شکل می‌گیرد. حکمت متعالیه تفکر فوق را در چارچوب فلسفی و عقلی تبیین می‌کند. بر این اساس شبهه برخی روشنفکران که امامت را مغایر خاتمیت می‌دانند، بی‌اثر و بی‌نتیجه می‌‌نماید. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-872-fa.pdf 2018-10-17 63 76 خاتمیت حقیقت محمدیه امامت ولایت وحی تشریعی الهام حکمت متعالیه. A Study on the relation of Sealness with Guardianship in Transcendental Philosophy http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-872-en.pdf 2018-10-17 63 76 1 AUTHOR 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE عوامل مؤثر بر دامنه اختیار، مطالعه موردی بر دومین داستان مثنوی درباب مسئله جبر و اختیار و همچنین تقریر دیدگاه مولوی در این مسئله مطالعات فراوانی صورت گرفته است. از مسائلی که مورد تحلیل این مطالعات قرار نگرفته، متغیرهای مؤثر بر دامنه اختیار نزد مولوی است. نویسنده در این مقاله می‌کوشد تا بر مبنای عوامل مؤثر بر دامنه اختیار، تصویر روشنی از این عوامل ارائه دهد. محور استنادات نگارنده، حکایت آن پادشاه جهود که نصرانیان را می‌کشت از دفتر نخست مثنوی است. هدف مقاله جلب توجه نمودن خوانندگان به مسئله دامنه اختیار، عوامل مؤثر بر دامنه اختیار، نحوه تأثیر این عوامل بر دامنه اختیار و اشاره به رهنمودهای مولوی برای رهایی از دام عوامل محدودکننده دامنه اختیار است. از این رهگذر نشانه‌های فردی که اختیار خود را به نهایت گستردگی رسانده است، به خوانندگان یادآوری می‌شود.   http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-871-fa.pdf 2018-10-17 77 98 اختیار دامنه اختیار عوامل محدودکننده عوامل وسعت‌دهنده عوامل درونی عوامل بیرونی. The Agents Affecting the Limit of Free Will http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-871-en.pdf 2018-10-17 77 98 1 AUTHOR 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی تطبیقی «وثاقت» در سازمان روحانیتِ شیعه با نهاد کلیسای کاتولیک شباهت‌هایی جزیی میان نهاد کلیسای کاتولیک با سازمان روحانیت در شیعه، سبب گشت تا برخی این دو نهاد را یکسان بینگارند و همان اشکالات وارد بر رفتار آبای کلیسا در نهاد کلیسا، به‌ویژه در قرون‌وسطی را بر سازمان روحانیت شیعه وارد کنند. این مقاله براساس متون اصلی هرکدام از این دو مجموعه، به مقایسه امر وثاقت، میان این دو پرداخته و با بیان موارد تشابه و تفاوت میان آنان، به پاسخ شبهه یکسان‌انگاری میان این دو نهاد می‌پردازد. گرچه الهی بودن و اتصال به خدا از راه معصوم را از شباهت‌ها شمرده می‌شود، اما مصداق آن و همچنین نحوه توجیه این اتصال که مبنای وثاقت است، از اصلی‌ترین تفاوت‌ها بوده و یکسان‌انگاری آنان و درنتیجه ذکر اشکالات وارد بر نهاد کلیسا به سازمان روحانیت شیعه،‌ مخالف اصل انصاف علمی است. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-873-fa.pdf 2018-10-18 99 116 سازمان روحانیت نهادکلیسا شیعه کاتولیک بررسی تطبیقی وثاقت. A Comparative Study on the Authenticity of Shiite Clergy Institution and That of Catholic Church http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-873-en.pdf 2018-10-18 99 116 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی تطبیقی معرفت فطری خدا ازنظر علامه طباطبایی با نظریه حس الوهی پلانتینگا ازنظر علامه طباطبایی، انسان دارای فطرتی خاص است که او را به سنت خاص زندگی و راه معینی که منتهی به هدف و غایتی خاص (خداوند) می‌شود، هدایت می‌کند؛ راهی که جز آن راه را نمی‌تواند پیش گیرد، «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها.» ازسوی دیگر، براساس الهیات کالوینی اذعان به وجود خداوند، در اعماق ذهن هر انسانی وجود دارد و اکتسابی هم نیست؛ بدین‌گونه که نظریه‌ای باشد که در مدرسه و با تعلیم استاد فرا گرفته شود. بلکه چیزی است که هریک از ما از رحم مادر، کاملاً آن را می‌شناسیم و خود طبیعت هم اجازه فراموشی آن را به کسی نمی‌دهد. در این مقاله کوشیده‌ایم وجوه اشترک و افتراق این دو دیدگاه را بررسی کنیم. قلب، جایگاه معرفت فطری، غیر اکتسابی بودن معرفت، هدایتگری انسان، تخلف‌ناپذیری، لزوم تکامل و بلوغ این گرایش، تأثیر گناه بر این نوع معرفت، به‌عنوان وجوه مشترک؛ و انگیزه طرح، ماهیت معرفت فطری، تأثیر آگاهی به قوه معرفتی، منطقه‌ای بودن، متعلق معرفت فطری و نحوه دریافت معرفت، به‌عنوان وجوه افتراق این دو دیدگاه مورد بررسی قرار گرفته است. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-874-fa.pdf 2018-10-18 117 132 علامه طباطبایی آلوین پلانتینگا حس الوهی فطرت مبناگرایی A Comparative Study on Allameh Tabatabaei`s View on Human natural knowledge to God and Plantinga`s View on Human Divine sense http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-874-en.pdf 2018-10-18 117 132 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE تحلیل و بررسی نبوت پیامبر اکرم| پیش از بعثت چگونگی زندگانی پیامبر اکرم| پیش از بعثت، از زمینه‌های مورد توجه از دیدگاه تاریخی کلامی و روایی است. دقت نظر در شواهد مبنی بر آگاهی‌های غیبی پیامبر اکرم| در این دوران، و روند زندگی اعتقادی ایشان، و کاوش در تفاوت‌های طرح‌شده میان دو مفهوم نبوت و رسالت، می‌تواند مؤیدی بر این دیدگاه باشد که پیامبر اکرم| در دوران قبل از بعثت از مراتبی از نبوت برخوردار بود. استخراج دیدگاهی جامع درباره تفاوت میان دو مقام نبوت و رسالت و ارائه تعریف صحیحی از نبوت به‌عنوان مبنای پژوهش، نخستین گام در جهت بررسی فرضیه مقاله حاضر به‌شمار می‌رود. گام بعدی استخراج شواهدی است که بر این آگاهی‌های غیبی و روابط با ملک دلالت می‌کند. کندوکاو در سیره پیامبر اکرم| و بررسی احتمالات گوناگون درباره شریعت ایشان، حاکی از آن است که در دوران پیش از بعثت، آئین خود را از طریق ارتباط با عالم غیب دریافت می‌کرده است. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-875-fa.pdf 2018-10-18 133 150 پیامبر اکرم نبوت رسالت شرایع آسمانی هم‌زمانی. A Survey on the Prophecy of the Most Bounteous Prophet before His Divinly Appointment http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-875-en.pdf 2018-10-18 133 150 1 AUTHOR 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE ثواب: استحقاق یا تفضل در رهیافت کلامی و متون دینی در اینکه ثواب استحقاقی است یا تفضلی سه قول مطرح است: بنابر قول اول ثواب استحقاقی است و ثواب ندادن شخص مطیع ستم است. بنابر قول دوم ثواب تفضلی است، اگرچه قائلان به این قول، خود درباره علت تفضل اختلاف دارند؛ زیرا بنابر مبنای اشاعره، ملزم کردن خداوند بر ثواب بی‌معناست. این سخن به‌معنای معیار نداشتن ثواب الهی است. و بنابر مبنای دیگر علی‌رغم تفضلی بودن ثواب، خداوند در آن استحقاق را اعتبار کرده است که براساس آن ثواب الهی ضابطه‌مند می‌‌گردد. بنابر قول سوم ثواب از جهت مملوک بودن انسان تفضلی و از جهت پاداش عمل بودن، استحقاقی است. در جمع‌بندی نهایی در قالب قول چهارم می‌توان گفت: به‌علت کمال مطلق بودن خداوند، نباید رابطه مالک و مملوکی و نعمت‌های پیشین الهی، در ثواب در نظر گرفته شود؛ اگرچه در واقع و نفس‌الامر چنین رابطه‌ای وجود دارد که در این صورت مرتبه‌ای از ثواب استحقاقی و افزون بر آن تفضلی خواهد بود. اگر آن رابطه در نظر گرفته شود، استحقاق منتفی است. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-876-fa.pdf 2018-10-18 151 168 ثواب استحقاق تفضل مشقت اعتبار. Reward: Merit or Condescension (Given in a Theological Approach Based on Religious Texts) http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-876-en.pdf 2018-10-18 151 168 1 AUTHOR 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE تحلیل انتقادی پنج رهیافت به مسئله شر در حیوانات رویکرد اصلی نوشتار حاضر، واکاوی و بررسی پنج دیدگاه طرح‌شده در دوره معاصر، درباره مسئله شر در عالم حیوانات است. همچنان‌که می‌توان به‌نحو محصلی درباب شرور وارده بر انسان‌ها سخن گفت و راه‌کارهایی ارائه نمود، در حیوانات نیز، این دشواره، جای پژوهش و سنجش دارد. آنگاه این مسئله، اهمیت خویش را نمایان می‌سازد، که دفاع از اختیار و اراده‌مندی در حیوانات، به‌سختی قابل اثبات و طراحی است. دامنه طرح مسئله شر، تحقّق داشتن ادراک و وجود تصادم و به آستانه ادراک رسیدن آن است. با این سخن، طرح آن در صرف محدوده انسانی، نوعی تحویلی‌نگری به‌شمار می‌آید. ویلیام رو، سازواره وجود خدا را با شر، گزاف خواندن شرور حیطه حیوانی، دگربار به چالش فرامی‌خواند. اندیشمندان مختلفی درپی پاسخ دادن به دشواره رو هستند. جستار حاضر با پذیرفتن طرح مسئله شر در عالم حیوانات، به گزارش و نقادی پاسخ به این دشواره، در قالب پنج رهیافت: رهیافت لوئیس مبنی‌بر نگرش تعیین عامل شر، رهیافت هریسون مبنی‌بر عدم آگاهی در حیوانات، رهیافت هیک مبنی‌بر تفکیک رنج و درد، رهیافت پیتر گیچ مبنی‌بر بی‌اعتنایی بر شرور وارده بر حیوانات، و رهیافت سوئین‌برن مبنی‌بر معرفت‌زا بودن آن، می‌پردازد. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-877-fa.pdf 2018-10-18 169 186 شر درد و رنج حیوانات ادراک تحلیل انتقادی. A Critical Analysis on Five Approachs of Evil in Animals http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-877-en.pdf 2018-10-18 169 186 1 AUTHOR 2 AUTHOR