OTHERS_CITABLE
تبیین و تحلیل ربط صفات فعل با ذات خداوند از دیدگاه ملاصدرا
در بحث ربط ذات با صفات خداوند، کمتر از رابطۀ صفات فعلی خداوند با ذات الهی سخن گفته شده است. مسئله این است درحالیکه ذات خداوند، ثابت و لایتغیر است و صفات فعلی خدا حادث، متغیر و محدودند، چگونه ذات ثابت الهی با صفات فعلی متغیر مرتبط میشود که خللی بر بساطت خداوند لازم نیاید؟ این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی تبیین ملاصدرا از رابطۀ صفات فعلیه با ذات خداوند میپردازد. ملاصدرا با توجه به مبنای تشکیک در وجود، صفات خداوند را ذو مراتب میداند که این صفات از مرتبه ذات تا مرتبۀ فعل خداوند را شامل میشوند و در هر مرتبه، احکام خاص همان مرتبه را دارند. ایشان با تمسک به «قیومیت الهی» و «اضافه اشراقیه» و قاعده «بسیطالحقیقه»، صفات فعلیه را بهگونهای با ذات خداوند مرتبط میکند که گردی از کثرت بر ذات بسیط خداوند نمینشیند. در پایان، به بعضی از نتایج کلامی بحث اشاره میشود.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-748-fa.pdf
2019-01-16
7
26
ملاصدرا
صفات فعلیه
قیومیت
اضافۀ اشراقیه
بسیط الحقیقه.
An Explanation and Analysis of the How of Attributing Qualities of Action to Divine Essence as Viewewd by Mulla Sadra
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-748-en.pdf
2019-01-16
7
26
Rouhollah
Sadrullahi
sadrollahi.r@gmail.com
1
AUTHOR
Askari
Soleimani Amiri
solymaniaskari@mihanmail.ir
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی و نقد چیستی اختیار انسان از دیدگاه ژانپلسارتر
اختیار انسان و دامنه آن از دیدگاه سارتر در این پژوهش مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در تبیین چیستی اختیار از دیدگاه سارتر باید گفت، وی معتقد به تقدم وجود بر ماهیت در انسان است. وجود انسان از سوی خداوند نیست، چراکه در این صورت موجب جبر در انسان خواهد شد. به اعتقاد او انسان همان اختیار و آزادی است و اختیار نیز همان انسان است. اما این دیدگاه صحیح نیست، زیرا: وجود هر موجود ممکنی، بدون علت خلاف بداهت است. خوب و بد نسبی و وابسته به خواست انسان خواهد شد. بین ماهیت نوعیه انسان و کمالات وجودی او خلط شده است. وجود طبیعت در انسان، علت تامه صدور افعال نیست. اصالت انسان به روح او است و خدا نیز امری واقعی است. ضمانت اجراییای برای عمل به صفات شایسته انسانی وجود نخواهد داشت. پژوهش پیش رو با روش تحلیلی ـ توصیفی در پی بررسی و نقد چیستی اختیار انسان از دیدگاه ژانپلسارتر است.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-806-fa.pdf
2019-01-16
27
44
سارتر
تقدم وجود بر ماهیت
اصالت وجود
آزادی
اختیار.
A Critical Study of Jean Paul Sartre on Human Free Will
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-806-en.pdf
2019-01-16
27
44
Ebrahim
Kalantari
ekalantari@ut.ac.ir
1
AUTHOR
Seyyed Hasan
Qazavi
shghazavi@ut.ac.ir
2
AUTHOR
Seyyed Mohammad
Qazavi
qazavy.7626@chmail.ir
3
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تأملی بر مرگ و معنابخشی آن به زندگی در حکمت صدرایی و اگزیستانسیالیسم الحادی
اگزیستانسیالیسم الحادی با رویکردی این جهانی به تحلیل انسان پرداخته و با نفی متافیزیک، وجود روح انسانی را منتفی میداند؛ انسان دارای وجودی تصادفی و متناهی است و خود باید معنا بخش زندگی رو به مرگ خویش باشد. سرانجام این زندگی عبث و بیهوده، مرگی است که همهی تلاش بشر برای فرار از نابودی و نیل به جاودانگی را محکوم به یاس و ناامیدی میکند. اما در حکمت صدرایی انسان متشکل از جسم میرا و روح نامیرا است و شخصیت حقیقی انسان، روح جاودانهی اوست. روح با هدف تعالی و پس از طی مراحل کمال و بی نیازی از جسم مادی آن را رها کرده و به حیات ابدی خویش ادامه میدهد، تا مرگ سرآغازی باشد بر زندگی حقیقی، رهیدن از قفس تن و همچنین ارمغان آور امید و بیداری در انسان. در این مقاله بر آنیم تا با تبیین ماهیت مرگ، به بررسی و مقایسه نقش مرگ در معنابخشی به زندگی از نگاه این دو مکتب بپردازیم.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-753-fa.pdf
2019-01-16
45
60
مرگ
هستی
جاودانگی
معنای زندگی
حکمت صدرایی
اگزیستانسیالیسم.
A Reflection on Death and How It Gives Meaning to Life as Viewed in Sadra\'s Philosophy and Atheistic Existentialism
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-753-en.pdf
2019-01-16
45
60
Ali Asgari
Yazdi
asgariyazdi@ut.ac.ir
1
AUTHOR
Mohsen
Ghomi
2
AUTHOR
Mohammad
Razabadi
mohammad.razabadi@ut.ac.ir
3
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی روش معناشناسی صفات خبری در کتاب التوحید ابن خزیمه، استدلالها، تحلیلها و نقد آنها
دانشمندان مسلمان، در معناشناسی صفات خبری روشهایی از قبیل؛ تاویل، تشبیه، توقف و اثبات بلا کیف را مطرح کردهاند. ابنخزیمه فقیه و محدث بزرگ اهل سنت در کتاب التوحید، با استنادبه آیات و روایات به معناشناسی صفات خبری پرداخته است. سؤال این است که روش معناشناسی، استدلال و تحلیلهای او چیست و با چه نقدهایی مواجه است؟ فرضیه ما این است که روش وی، بر پایه اصالت معنای ظاهری الفاظ بنا شده و استدلالهای او ناسازگاری درونی دارد. با مطالعه و کاوش در کتاب ابن خزیمه و پردازش به شیوه توصیفی ـ تحلیلی، این نتایج حاصل شد. ابن خزیمه با تکیه بر ظواهر الفاظ خدایی، انسانگونه به تصویر کشیده است. شیوه او با آیات، روایات و دلیل عقلی متعارض بوده و استدلال و تحلیل او ناشی از انگارههایی غیرقابل توجیه میباشد. روش ابنخزیمه، مستمسک رهبران سلفی همچون ابنتیمیه و مستند گروههای وهابی قرار گرفته و روشن نمودن ناکارآمدی آن، میتواند در دفاع از توحید ناب، تاثیرگذار و مفید باشد.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-635-fa.pdf
2019-01-16
61
86
ابنخزیمه
تشبیه
معناشناسی
صفات خبری
کتاب التوحید.
A Survey on the Semantic Method of the Predicative Attributes in Ibn Khozaimeh`s Al-Tawhid, Proofs, Analyses and Their Criticism
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-635-en.pdf
2019-01-16
61
86
Mehdi
Nikafarin
m.nikafarin@yahoo.com
1
AUTHOR
Alireza
Najafzadeh Torbati
najafzadeh@um.ac.ir
2
AUTHOR
Mohammad Javad
Anayitarad
enayati-m@um.ac.ir
3
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
چیستی، اعتبارو کاربست نظریه دینی درعلم تاریخ
چیستی، اعتباروکاربست نظریه دینی در علم تاریخ و مطالعات تاریخی، از مسائل اساسی فلسفه علم تاریخ دینی است. کاربردی کردن نظریه دینی در علم تاریخ و تحقق عینی تحلیل دینی تاریخ، ضرورت تحقیق را مضاعف میکند. (هدف و ضرورت مقاله) سؤال اصلی تحقیق برچیستی، اعتبار و کاربست نظریه دینی در مطالعات تاریخی متمرکزشده است. (سؤال اصلی مقاله) چیستی، اعتبار و کاربست نظریه دینی در علم تاریخ، مستند به گزارههای دینی و یا مستند به تأسیس علم تاریخ دینی است. علم تاریخ ناظر به علم نافع و آیه محکم، بهمثابه سطحی از حضور معرفتی یک نظریه تاریخی دینی در مطالعات تاریخی است. با دینی شدن مفاهیم، سازهها، متغیرها و گزارههای نظری نظریه تاریخی در مطالعات تاریخی، نظریه دینی مستند به تأسیس علم تاریخ دینی را میتوان تولید کرد. تولید معرفت تاریخی دینی، تحلیل تاریخی دینی، انسانشناسی تاریخی دینی و هویت تاریخی دینی از کاربستها و نتایج معرفتشناختی نظریه دینی در مطالعات تاریخی است. (ایده و نتایج مقاله)
روششناسی حاکم بر تحقیق، سه فاز اساسی را طی کرده است. فازاول؛ روششناسی تحقیق مبتنی بر استراتژی قیاسی صورت گرفت. فازدوم؛ روششناسی تحقیق مبتنی بر استراتژی استقرایی انجام گرفت. فازسوم؛ روششناسی تحقیق مبتنی بر رجوع دوباره به استراتژی قیاسی بود. (روششناسی مقاله)
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-695-fa.pdf
2019-01-16
87
106
نظریه دینی
نظریه دینی تاریخی
گزاره دینی
علم تاریخ دینی
چیستی نظریه دینی
اعتبار نظریه دینی و کاربست نظریه دینی.
Whatness, Validity and Usage of Religious Theory
in the Science of History
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-695-en.pdf
2019-01-16
87
106
Seyyed Ziaoddin
Mirmohammadi
ziya.mirmohammadi@gmail.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی تطبیقی دیدگاه مرلوپونتی و شهید مطهری در خصوص آزادی مشروط
مرلوپونتی با ادبیات اگزیستانسیالیستی الحادی «نظریه آزادی مشروط» خود را با ابداع نظریۀ «تن ـ سوژه» و با الهام از مفهوم «زیست جهان» هایدگر پردازش کرده و آزادی بشر را در تزاحم با وجود خدوند میداند. او میگوید: بین خدا و انـسان آزاد یـکی را باید انتخاب کرد؛ زیرا اگر وجود خدا اثبات شود، همه چیز تحت نظام ضرورت علّی قرار گرفته و دیـگر جایی برای آزادی بشر باقی نمیماند. شهید مطهری نیز معتقد است آزادی انسان مشروط (محدود) است. وراثت، محیط اجتماعی وتاریخ از جمله امور محدودکننده آزادی هستند. اما او برای اثبات آزادی مشروط بشر از دلیل فطرت و ضرورت بهکارگیری عقل در مسیر تکامل انسان استفاده کرده است. به باور شهید مطهری، این آزادی مشروط نه تنها در تضاد با وجود خدا و اراده و علم نامتناهی او نیست، بلکه لازمه ایمان به اوست.روش تحقیق در این نگارش روش عقلی به شیوه کتابخانهای است و حاصل آن منتج به این نکته شده که هرچند دیدگاه مرلوپونتی و استاد مطهری در خصوص «آزادی مشروط» تا حدی مشابهت دارند، اما نظریه هر یک از ایشان در منظومه فکری خود کاملا متفاوت از دیگری است.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-551-fa.pdf
2019-01-16
107
124
آزادی
مرلوپونتی
شهید مطهری
اگزیستانسیالیسم
ضرورت علی.
A Comparative Study of Merleau-Ponti and Motahhari,
the Martyr, on Conditioned Freedom
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-551-en.pdf
2019-01-16
107
124
Mohammadhossein
Talebi
mhtalebi@rihu.ac.ir
1
AUTHOR
Masoud
Almasi
masaudalmasy@gmail.com
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی و نقد فلسفه میان فرهنگی بهمثابه رویکرد بینادینی در نگاه ادهر مال
ادهرمال براساس مبنای «دیگری» و قبول «غیریت» از رویکرد میان فرهنگی سخن گفته و با نفی انحصارطلبی در فلسفه و فرهنگ خاص به دنبالِ تئوری گفتگوی بین فلسفهها و فرهنگها برای درک بهتر «حقیقت» میباشد. او با همین مبنا با «ادیان» نیز مواجه شده و رویکرد «بینا دینی» را نظیر «رویکرد میان فرهنگی» برای درک بهتر «حقیقت متعالی» مطرح مینماید. در مقاله حاضر با روش «توصیفی» و براساس مبنای «دیگری» نظریه «فلسفه میان فرهنگی بهمثابه رویکرد بینا دینی» تبیین شده و با روش «تحلیلی ـ انتقادی» نقاط قوت و ضعف آن معلوم گشته است. نقد فلسفه مدرن و پست مدرن و ایجاد زمینه برای گفتگوی میان فلسفهها و فرهنگها از نقاط قوت آن میباشد، همچنانکه «نسبیت حقیقت» در فلسفهها و «نسبیت حقانیت» در ادیان و جامع افراد و مانعِ اغیار نبودن آن از ضعفهای نظریه فوق است. ضمن اینکه مقایسه رویکرد میان فرهنگی در فلسفهها که امر انسانی بوده با رویکرد میان دینی که امر وحیانی است، ضعف دیگری تلقی میگردد.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-516-fa.pdf
2019-01-16
125
144
دیگری
فلسفه
فرهنگ
میانفرهنگی
فلسفه میانفرهنگی
دین
رویکرد بینادینی.
A Critical Study of Intercultural Philosophy as an Interreligious Approach as Viewed by Adhar Mall
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-516-en.pdf
2019-01-16
125
144
Hasan
Asgari
h.askari95@gmail.com
1
AUTHOR
Aliasghar
Mosleh
aamosleh@yahoo.com
2
AUTHOR
Reza
Davari Ardakani
rdavari@ias.ac.ir
3
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی تطبیقی مسئله شر از دیدگاه سهروردی و سوئینبرن
سهروردی و سوئینبرن در دو سنت فلسفی متفاوت به تأمل دربارۀ مسئله شر پرداختهاند. راهحلهای سهروردی در حل مسئله شررا میتوان ذیل چهارنظریه ارائه کرد؛ نظریه عدمی دانستن شر، نظریه ملازمه شر و خیرهای برتر، نظریه ملازمه شروکمال و نظریه شر و اختیارآدمی. سوئینبرن در قبال شرور اخلاقی و طبیعی با توسل به دفاعیه و دادباوری (تئودیسه) دو راهحل اصلیارائه میدهد: 1. دفاع مبتنی بر اختیار 2. دفاع مبتنی بر دادباوری و خیرهای برتر به سه روایت: الف) روایت زیباییشناسانه از وقوع شرور ب) روایت حصول خیرهای اخلاقی از وقوع شرور ج) برهان مبتنی بر کسب معرفت. این نوشتار در تلاش است با روش استنادی و تحلیل محتوا علاوه بر ارائه طرحی منسجم از آرا دو فیلسوف درحل مسئله شر به بررسی تطبیقی هستیشناسی مسئله شر از نگاه ایندو اندیشمند پرداخته و از همینرو ضمن تحلیل نقادانه نقاط اشتراک و افتراق تئوریک میان دیدگاه دو فیلسوف نهایتاً به دیدگاه کاملتر دستیافته است.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-581-fa.pdf
2019-01-16
145
164
مسئله شر
دادباوری (تئودیسه)
دفاعیه
خیرهای برتر
نور.
A Comparative Study of Suhrawardi and Swinburne
on the Problem of Evil
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-581-en.pdf
2019-01-16
145
164
Maryam
Solgi
m.solgiahzahra@ac.ir
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی رویکرد علامه طباطبایی و فلاسفه اگزیستانس خداباور درمنزلت و کرامت انسانی
برخی اگزیستانسیالیستهای خداباور استعدادهای درونی انسان را در پیوند با منزلت و کرامت انسانی تعریف میکنند و بر وجوهی چون اختیار، انتخاب و مسئولیت انسان تأکید میکنند. در حوزه اسلامی نیز علامه طباطبایی منزلت انسانی را با خدامحوری در ارتباط میداند. اختیار ازجمله وجوه تشابه دو رویکرد است با این تفاوت که علامه برخلاف اگزیستانسها نقش استقلالی برای اختیار و اراده انسان قائل نیست. در دیدگاه علامه کرامت انسانی در پیوند با مبدأ ترسیم میشود، اما در نظراگزیستانسیالیستها ارتباط با خدا نقش قابلتوجهی در کرامت و منزلت انسانی ندارد، هرچه هست به اختیار، اراده و آزادی انسان محقق میگردد. ازجمله وجوه برتری دیدگاه علامه توجه به فطرت انسانی در تحقق کرامت حقیقی است. ازین منظر شکوفایی فطرت نیازمند برنامه است. این برنامه که همان آموزههای دینی و وحیانی در نظر علامه است، هرچند به تعبیر اگزیستانسها نوعی محدودیت است اما این محدودیت در حقیقت گوهر فطرت انسان را فربهتر میکند. این مقاله به مقایسه رویکرد فلاسفه اگزیستانس خداباور و علامه طباطبایی دربحث از منزلت و کرامت انسانی میپردازد و میکوشد تا وجوه تشابه و افتراق این دو دیدگاه را نشان دهد.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-699-fa.pdf
2019-01-16
165
186
علامه طباطبایی
اگزیستانسیالیسم خداباور
انسان
کرامت
اختیار
مسئولیت.
A Survey of Allameh Tabatabai\'s Approach and the Theistic Existentialist Philosophers on Human Dignity
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-699-en.pdf
2019-01-16
165
186
Hamidreza
Khademi
khademi4020@yahoo.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
دیدگاه محمدباقر بهبودی بر ادّله جسمانیتِ مادّی اَبدان در رستاخیز
و نقد آن از منظر علامه طباطبائی
حشر جسمانی ابدان از مسائل مورد اختلاف میان متکلمان و حکمای اسلامی است. طبق نظر علامه، انسانِ محشور در قیامت به واسطه نفس او از یکسو عینیت با انسان دنیوی و از سویی بهواسطه بدن او مثلیتی با انسان دنیوی دارد. مرحوم محمدباقر بهبودی جسمانیت ابدان در روز قیامت را پذیرفته و ادلهای برای این امر بیان میدارد؛ اما مبتنی بر رویکرد حکمی نقدهایی بر آن وارد است. این پژوهش با مقایسه تطبیقی هر دو دیدگاه درباره کیفیت اِلحاق اَبدان در رستاخیز و کیفیت زمین در قیامت به نقد دیدگاه جسمانیت مادّی اَبدان برای آیاتی که امکان وقوع مادّی آن را پنداشتهاند، پرداخته و در نتیجه مهمترین نتایج تحقیق حاکی از آن است که طبق نظر علامه اِعاده انسان به عینه از محالات است و محال، تحقق و هستی نمیپذیرد؛ ازاینرو به روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی محتوای آن پرداخته شده است.
.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-698-fa.pdf
2019-01-16
187
204
علامه طباطبائی
محمدباقر بهبودی
رستاخیز
معاد جسمانی
معاد مادّی
معاد غیر مادّی
نفس.
A Critical Study of Mohammad Baqer Behbudi on the Proofs of Corporeality of the Bodies in Resurrection Based on Allamah Tabatabai`s View
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-698-en.pdf
2019-01-16
187
204
Ali
Safari
safari.a@ghu.ac.ir
1
AUTHOR
Tahereh
Setorg
tahaset21@gmail.com
2
AUTHOR