OTHERS_CITABLE
بررسی تطبیقی مبانی مشترک تفسیر قرآن و هرمنوتیک کلاسیک
فهم آیات قرآن و رسیدن به مراد خداوند مستلزم بهکارگیری روشهایی است که بر مبانی استواری بنا شده باشند. شناخت بهتر این مبانی میتواند ما را در یافتن سرّ اقوال مفسران یاری رساند. از سوی دیگر، هرمنوتیک کلاسیک با هدف تنقیح مبانی و روشهای فهم متن بهوجود آمده و زمینهساز تحولات فکری گستردهای شده است. وجود دغدغهها و رهیافتهای مشابه، بهرهگیری این دو حوزه از تجربیات مشترک یکدیگر را ضروری ساخته است. پژوهش حاضر با این هدف به بررسی اهم مبانی مشترک این دو دانش میپردازد.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1353-fa.pdf
2019-11-30
9
38
تفسیر قرآن
مبانی تفسیر
هرمنوتیک
هرمنوتیک کلاسیک.
A comparative study on the common principles of Quranic commentary and classic hermeneutics
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1353-en.pdf
2019-11-30
9
38
Alireza
Azad
azad.amoli@gmail.com
1
AUTHOR
Jahangir
Masoodi
ja_masoodi@yahoo.com
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مقایسه تطبیقی مدار حرکت تربیتی انسان در اسلام با اگزیستانسیالیسم
فرآیند تربیت انسان از حرکتی منسجم و معنادار تشکیل شده است. این حرکت، آغاز و انجامی دارد، شامل محرکی به نام فاعل حرکت و موضوعی برای حرکت است، زمانی را به خود اختصاص میدهد و دارای مرزهای تعریفشده میباشد.
پژوهش حاضر در مقام بیان مرزهای حرکت تربیتی است که در زبان فیلسوفان از آن به مدار و مسافت حرکت تعبیر میشود. برای تبیین بهتری از مسافت حرکت تربیتی از منظر دین، نگاهی مقایسهای با یکی از مکاتب فکری غربی (اگزیستانسیالیسم) صورت میگیرد.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1354-fa.pdf
2019-11-30
39
64
حرکت
حرکت تربیتی
مسافت
فطرت
علم
عقل
اعتدال
اگزیستانسیالیسم
اسلام.
The boundaries of human education in Islam and Existentialism
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1354-en.pdf
2019-11-30
39
64
Mohammad
Sharifani
sharifanimohammad@yahoo.com
1
AUTHOR
Mohsen
Qomi
ghomimohsen_2005@yahoo.com
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
ماهیت ایمان دینی از دیدگاه پل تیلیخ
از میان متألهان مسیحی، «پل تیلیخ» تعریف منحصر به فردی از ایمان ارائه کرده است. به نظر او، ایمان حالت دلبستگی نهایی شخص است که میتواند به امور متناهی یا نامتناهی تعلق یابد و سعادت یا شقاوت او را رقم بزند. متعلق دلبستگی نهایی انسان نیز شیء مادی یا امری معنوی است و مؤمن حاضر است تمام دارایی خود را نثار آن نماید. به نظر او، ایمان با هیچ یک از عقل و اراده، تعارض و تضادی ندارد. در ایمانِ مورد نظر «پل تیلیخ» شجاعت نیز نقش مهمی دارد و باعث میشود انسان به شکها و ترسهای احتمالی پیش رو غلبه کند.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1355-fa.pdf
2019-11-30
65
90
پل تیلیخ
ایمان
دلبستگی نهایی
تحریف
عقل
اراده.
The essence of the religious faith for Paul Tillich
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1355-en.pdf
2019-11-30
65
90
Majeed
Sadeqi Hassan Abadi
majd@ltr.ui.ac.ir
1
AUTHOR
Hamidreza
Abdoli Mehrjerdi Abstract
hamidreza.abdoli@gmail.com
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
پیامدهای تربیتی نفس از منظر ملاصدرا
هدف این پژوهش، بررسی دیدگاه فلسفی صدرا درباره نفس و دلالتهای تربیتی آن در خصوص بعضی عناصر تعلیم و تربیت (مراحل و اصول) است. این پژوهش از تحقیقات کیفی و با روش توصیفی ـ تحلیلی با بهرهگیری از منابع کتابخانهای است که ضمن تبیین دیدگاه ملاصدرا درباره نفس و چگونگی حدوث و مراتب آن به تشریح مقولههای مطرح در این حوزه پرداخته و مباحث تعلیم و تربیت مرتبط با بحث حاضر را در یک چارچوب پیشنهادی در قالب مراحل و اصول تربیتی ارائه نموده است. نتایج حاصل با توجه به مراتب نفس، به تقسیمبندی مراحل تعلیم و تربیت انجامیده است. بدیهی است که اصول تعلیم و تربیت بر اساس مبانی فلسفی ملاصدرا درباره نفس در نظر گرفته شده است.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1356-fa.pdf
2019-11-30
91
112
ملاصدرا
نفس
حرکت جوهری نفس
جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا
مراتب نفس
تجرد عقلانی
دلالتهای تربیتی.
Educational consequences of Sadra`s psychology
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1356-en.pdf
2019-11-30
91
112
RezaAli
Noroozi
nowrozi.r@gmail.com
1
AUTHOR
Tahereh
Babazade
ta_babazadeh@yahoo.com
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
کارکردهای کلامی روایات معیت در اندیشه شیعه
برخی روایات در منابع اسلامی از همگامی قرآن و عترت سخن گفتهاند. در میان این روایات، آنچه در نهجالبلاغه آمده، دچار خدشه شده است؛ اما بسیاری از منابع معتبر متقدم و متأخر شیعی و سنی، این روایات را با مضامین مختلفی نقل کردهاند و میتوان به آنها اعتماد نمود. هرچند در روایت موجود در نهجالبلاغه تأملاتی وجود دارد. از حیث دلالی سه وجه معنایی برای این روایات مطرح است: 1) معیت قرآن و اهل بیت در سیره علمی و عملی؛ 2) معیت در رتبه و منزلت؛ 3) معیت در یاری و پشتیبانی یکدیگر.
تحلیل این وجوه معنایی، نتایج و لوازمی را در دو حوزه عترتشناسی و قرآنشناسی درپی خواهد داشت که در این تحقیق بدان اشاره میشود.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1364-fa.pdf
2019-12-04
113
132
قرآن
نهجالبلاغه
عترت
معیت
روایات
کارکرد
منزلت.
Theological outputs of the traditions designating the interrelation between Quran and the lineage
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1364-en.pdf
2019-12-04
113
132
Mojtaba
Elahian
elahian@ut.ac.ir
1
AUTHOR
Hamed
Poorrostami
purrostami@ut.ac.ir
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
شناخت روح و نفس در قرآن و تأثیر آنها بر شخصیت انسان
موضوع شخصیت از مهمترین مباحث حوزه انسانشناسی است که در علوم مختلف انسانی و تربیتی از قبیل مدیریت، علوم سیاسی، تعلیم و تربیت و ... جایگاهی ویژه دارد. پیشینه این موضوع را باید در دانش روانشناسی جستجو نمود که گرایشی خاص با عنوان روانشناسی شخصیت به آن اختصاص یافته است. در این مقاله سعی شده با استفاده از منابع لغوی و آرای اندیشمندان اسلامی، مفهوم روح و نفس از دیدگاه قرآن و نیز جایگاه آنها در روانشناسی شخصیت بررسی شود.
بررسی موضوعاتی چون چیستی روح و نفس، تفاوت روح و نفس، محدوده مفهوم روح و نفس در حوزه روانشناسی شخصیت و جایگاه نفس در بحث شخصیت بهعنوان عامل وحدت رفتار انسان از مباحث این پژوهش است.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1365-fa.pdf
2019-12-04
133
154
شخصیت
روح
نفس
قرآن
فلسفه
روانشناسی
فروید
Quranic knowledge on human spirit and soul and its effect on personality
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1365-en.pdf
2019-12-04
133
154
Mohammadreza
HajEsmaeeli
m.hajis@theo.ui.ac.ir
1
AUTHOR
Zahra
Faqihi
zahrafaghihee@yahoo.com
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
جایگاه انسان نزد ملاصدرا
در تفکر فلسفی اسلامی، انسان جایگاه ویژهای دارد. ازآنجاکه تفکر صدرایی، حاصل یگانگی فلسفه، عرفان ـ بهویژه اندیشههای ابنعربی ـ و وحی و روایات معصومین میباشد، به جایگاه انسان در نظام آفرینش از ابعاد مختلف توجه شده است. در اندیشه صدرا، انسان در قوس صعودی هستی و بعد از ایجاد عوالم نباتی و حیوانی پا به عرصه وجود میگذارد و علاوه بر داشتن ویژگیهای این عوالم، از مراتب بالاتر هستی نیز بهرهمند است. به همین دلیل میتوان انسان را خلاصه عوالم وجود نامید. در این صورت، انسان تجلی کلیه اسمای خداوند خوانده میشود و درنتیجه، انسان کامل، مظهر اعلا و اشرف تمام صفات خداوند است.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1366-fa.pdf
2019-12-04
155
174
انسان
دایره هستی
قوس صعود
قوس نزول
ملاصدرا
Human being in Sadra`s view
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1366-en.pdf
2019-12-04
155
174
Yahya
BoozariNejad
y_bouzarinejad@ut.ac.ir
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تبیین و تحلیل دلیل خداشناسی پاسکال
بلز پاسکال یکی از نوابغ و اندیشمندان بزرگ جهان غرب است که برهان شرطبندی را در بحث خداشناسی طرح کرده است. وی پس از تبیین دلایل نظری و عملی، اصل عملی عقلایی را پایهگذاری مینماید و به کمک آن برخی تصمیمگیریهای انسان را به صورت فرمولی توجیه میکند. سپس از این قاعده عقلایی در حوزه دین برای اثبات لزوم دینداری بهره میبرد. این پژوهش پس از تبیین دلیل او، در دو بخش دلایل نظری و عملی و قاعده عقلایی وی و نیز استفاده از آن در بحث خداشناسی یا لزوم دینداری به ارزیابی آن میپردازد.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1367-fa.pdf
2019-12-04
175
192
خداشناسی
پاسکال
اصل عقلایی
برهان شرطبندی
قوت محتمل.
An analytical explanation of Pascal\'s Wager
on the existences of God
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1367-en.pdf
2019-12-04
175
192
Mohammad
Abbaszade Jahromi
m_abas12@yahoo.com
1
AUTHOR
Nasrollah
Meimane Jahromi
nasrollahmaymanah@yahoo.com.
2
AUTHOR