OTHERS_CITABLE بررسی تطبیقی مبانی مشترک تفسیر قرآن و هرمنوتیک کلاسیک فهم آیات قرآن و رسیدن به مراد خداوند مستلزم به‌کارگیری روش‌هایی است که بر مبانی استواری بنا شده باشند. شناخت بهتر این مبانی می‌تواند ما را در یافتن سرّ اقوال مفسران یاری رساند. از سوی دیگر، هرمنوتیک کلاسیک با هدف تنقیح مبانی و روش‌های فهم متن به‌وجود آمده و زمینه‌ساز تحولات فکری گسترده‌ای شده است. وجود دغدغه‌ها و رهیافت‌های مشابه، بهره‌گیری این دو حوزه از تجربیات مشترک یکدیگر را ضروری ساخته است. پژوهش حاضر با این هدف به بررسی اهم مبانی مشترک این دو دانش می‌پردازد.   http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1353-fa.pdf 2019-11-30 9 38 تفسیر قرآن مبانی تفسیر هرمنوتیک هرمنوتیک کلاسیک. A comparative study on the common principles of Quranic commentary and classic hermeneutics http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1353-en.pdf 2019-11-30 9 38 Alireza Azad azad.amoli@gmail.com 1 AUTHOR Jahangir Masoodi ja_masoodi@yahoo.com 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE مقایسه تطبیقی مدار حرکت تربیتی انسان در اسلام با اگزیستانسیالیسم فرآیند تربیت انسان از حرکتی منسجم و معنادار تشکیل شده است. این حرکت، آغاز و انجامی دارد، شامل محرکی به نام فاعل حرکت و موضوعی برای حرکت است، زمانی را به خود اختصاص می‌دهد و دارای مرزهای تعریف‌شده می‌باشد. پژوهش حاضر در مقام بیان مرزهای حرکت تربیتی است که در زبان فیلسوفان از آن به مدار و مسافت حرکت تعبیر می‌شود. برای تبیین بهتری از مسافت حرکت تربیتی از منظر دین، نگاهی مقایسه‌ای با یکی از مکاتب فکری غربی (اگزیستانسیالیسم) صورت می‌گیرد.   http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1354-fa.pdf 2019-11-30 39 64 حرکت حرکت تربیتی مسافت فطرت علم عقل اعتدال اگزیستانسیالیسم اسلام. The boundaries of human education in Islam and Existentialism http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1354-en.pdf 2019-11-30 39 64 Mohammad Sharifani sharifanimohammad@yahoo.com 1 AUTHOR Mohsen Qomi ghomimohsen_2005@yahoo.com 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE ماهیت ایمان دینی از دیدگاه پل تیلیخ از میان متألهان مسیحی، «پل تیلیخ» تعریف منحصر به فردی از ایمان ارائه کرده است. به نظر او، ایمان حالت دلبستگی نهایی شخص است که می‌تواند به امور متناهی یا نامتناهی تعلق یابد و سعادت یا شقاوت او را رقم بزند. متعلق دلبستگی نهایی انسان نیز شیء مادی یا امری معنوی است و مؤمن حاضر است تمام دارایی خود را نثار آن نماید. به نظر او، ایمان با هیچ یک از عقل و اراده، تعارض و تضادی ندارد. در ایمانِ مورد نظر «پل تیلیخ» شجاعت نیز نقش مهمی دارد و باعث می‌شود انسان به شک‌ها و ترس‌های احتمالی پیش رو غلبه کند.   http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1355-fa.pdf 2019-11-30 65 90 پل تیلیخ ایمان دلبستگی نهایی تحریف عقل اراده. The essence of the religious faith for Paul Tillich http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1355-en.pdf 2019-11-30 65 90 Majeed Sadeqi Hassan Abadi majd@ltr.ui.ac.ir 1 AUTHOR Hamidreza Abdoli Mehrjerdi Abstract hamidreza.abdoli@gmail.com 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE پیامدهای تربیتی نفس از منظر ملاصدرا هدف این پژوهش، بررسی دیدگاه فلسفی صدرا درباره نفس و دلالت‌های تربیتی آن در خصوص بعضی عناصر تعلیم و تربیت (مراحل و اصول) است. این پژوهش از تحقیقات کیفی و با روش توصیفی ـ تحلیلی با بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای است که ضمن تبیین دیدگاه ملاصدرا درباره نفس و چگونگی حدوث و مراتب آن به تشریح مقوله‌های مطرح در این حوزه پرداخته و مباحث تعلیم و تربیت مرتبط با بحث حاضر را در یک چارچوب پیشنهادی در قالب مراحل و اصول تربیتی ارائه نموده است. نتایج حاصل با توجه به مراتب نفس، به تقسیم‌بندی مراحل تعلیم و تربیت انجامیده است. بدیهی است که اصول تعلیم و تربیت بر اساس مبانی فلسفی ملاصدرا درباره نفس در نظر گرفته شده است.   http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1356-fa.pdf 2019-11-30 91 112 ملاصدرا نفس حرکت جوهری نفس جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا مراتب نفس تجرد عقلانی دلالت‌های تربیتی. Educational consequences of Sadra`s psychology http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1356-en.pdf 2019-11-30 91 112 RezaAli Noroozi nowrozi.r@gmail.com 1 AUTHOR Tahereh Babazade ta_babazadeh@yahoo.com 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE کارکردهای کلامی روایات معیت در اندیشه شیعه برخی روایات در منابع اسلامی از همگامی قرآن و عترت سخن گفته‌اند. در میان این روایات، آنچه در نهج‌البلاغه آمده، دچار خدشه شده است؛ اما بسیاری از منابع معتبر متقدم و متأخر شیعی و سنی، این روایات را با مضامین مختلفی نقل کرده‌اند و می‌توان به آنها اعتماد نمود. هرچند در روایت موجود در نهج‌البلاغه تأملاتی وجود دارد. از حیث دلالی سه وجه معنایی برای این روایات مطرح است: 1) معیت قرآن و اهل بیت در سیره علمی و عملی؛ 2) معیت در رتبه و منزلت؛ 3) معیت در یاری و پشتیبانی یکدیگر. تحلیل این وجوه معنایی، نتایج و لوازمی را در دو حوزه عترت‌شناسی و قرآن‌شناسی درپی خواهد داشت که در این تحقیق بدان اشاره می‌شود.   http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1364-fa.pdf 2019-12-04 113 132 قرآن نهج‌البلاغه عترت معیت روایات کارکرد منزلت. Theological outputs of the traditions designating the interrelation between Quran and the lineage http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1364-en.pdf 2019-12-04 113 132 Mojtaba Elahian elahian@ut.ac.ir 1 AUTHOR Hamed Poorrostami purrostami@ut.ac.ir 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE شناخت روح و نفس در قرآن و تأثیر آنها بر شخصیت انسان موضوع شخصیت از مهم‌ترین مباحث حوزه انسان‌شناسی است که در علوم مختلف انسانی و تربیتی از قبیل مدیریت، علوم سیاسی، تعلیم و تربیت و ... جایگاهی ویژه دارد. پیشینه این موضوع را باید در دانش روان‌شناسی جستجو نمود که گرایشی خاص با عنوان روان‌شناسی شخصیت به آن اختصاص یافته است. در این مقاله سعی شده با استفاده از منابع لغوی و آرای اندیشمندان اسلامی، مفهوم روح و نفس از دیدگاه قرآن و نیز جایگاه آنها در روان‌شناسی شخصیت بررسی شود. بررسی موضوعاتی چون چیستی روح و نفس، تفاوت روح و نفس، محدوده مفهوم روح و نفس در حوزه روان‌شناسی شخصیت و جایگاه نفس در بحث شخصیت به‌عنوان عامل وحدت رفتار انسان از مباحث این پژوهش است.   http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1365-fa.pdf 2019-12-04 133 154 شخصیت روح نفس قرآن فلسفه روان‌شناسی فروید Quranic knowledge on human spirit and soul and its effect on personality http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1365-en.pdf 2019-12-04 133 154 Mohammadreza HajEsmaeeli m.hajis@theo.ui.ac.ir 1 AUTHOR Zahra Faqihi zahrafaghihee@yahoo.com 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE جایگاه انسان نزد ملاصدرا در تفکر فلسفی اسلامی، انسان جایگاه ویژه‌ای دارد. ازآنجاکه تفکر صدرایی، حاصل یگانگی فلسفه، عرفان ـ به‌ویژه اندیشه‌های ابن‌عربی ـ و وحی و روایات معصومین می‌باشد، به جایگاه انسان در نظام آفرینش از ابعاد مختلف توجه شده است. در اندیشه صدرا، انسان در قوس صعودی هستی و بعد از ایجاد عوالم نباتی و حیوانی پا به عرصه وجود می‌گذارد و علاوه بر داشتن ویژگی‌های این عوالم، از مراتب بالاتر هستی نیز بهره‌مند است. به همین دلیل می‌توان انسان را خلاصه عوالم وجود نامید. در این صورت، انسان تجلی کلیه اسمای خداوند خوانده می‌شود و درنتیجه، انسان کامل، مظهر اعلا و اشرف تمام صفات خداوند است.   http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1366-fa.pdf 2019-12-04 155 174 انسان دایره هستی قوس صعود قوس نزول ملاصدرا Human being in Sadra`s view http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1366-en.pdf 2019-12-04 155 174 Yahya BoozariNejad y_bouzarinejad@ut.ac.ir 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE تبیین و تحلیل دلیل خداشناسی پاسکال بلز پاسکال یکی از نوابغ و اندیشمندان بزرگ جهان غرب است که برهان شرط‌بندی را در بحث خداشناسی طرح کرده است. وی پس از تبیین دلایل نظری و عملی، اصل عملی عقلایی را پایه‌گذاری می‌نماید و به کمک آن برخی تصمیم‌گیری‌های انسان را به صورت فرمولی توجیه می‌کند. سپس از این قاعده عقلایی در حوزه دین برای اثبات لزوم دینداری بهره می‌برد. این پژوهش پس از تبیین دلیل او، در دو بخش دلایل نظری و عملی و قاعده عقلایی وی و نیز استفاده از آن در بحث خداشناسی یا لزوم دینداری به ارزیابی آن می‌پردازد.   http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1367-fa.pdf 2019-12-04 175 192 خداشناسی پاسکال اصل عقلایی برهان شرط‌بندی قوت محتمل. An analytical explanation of Pascal\'s Wager on the existences of God http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1367-en.pdf 2019-12-04 175 192 Mohammad Abbaszade Jahromi m_abas12@yahoo.com 1 AUTHOR Nasrollah Meimane Jahromi nasrollahmaymanah@yahoo.com. 2 AUTHOR