OTHERS_CITABLE
بررسی تطبیقی جانشینی و وصایت در قرآن و عهدین
وصایت، امری الاهی است که در کنار نبوت و بهمنظور تکمیل رسالت مطرح میشود. وجود اوصیای بزرگ برای انبیای اولوالعزم، امری است که در تمام ادیان ابراهیمی، اعم از یهودیت، مسیحیت و اسلام مطرح شده است. هم کتاب مقدس و هم قرآن، وصایت را قبول داشته، آن را منصبی الاهی و نیازی ضروری برای تکمیل دین خدا میدانند. این مقاله با استناد به کتاب مقدس، قرآن و منابع اسلامی، ابتدا به بحثِ وصایت انبیای اولوالعزم میپردازد و سپس بحث وصایت در اسلام و جانشینی نبی اکرم(ص) را بررسی میکند و آن را در امتداد سلسله اوصیا که در کنار سلسله انبیا قرار دارد، مطرح میکند. در پایان، این نکته بیان میشود که کاملترین دین، کاملترین وصی را میطلبد؛ از اینرو پیامبر(ص) به امر خدا امام علی(ع) را بهجانشینی برگزید.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1526-fa.pdf
2020-04-25
9
36
انبیا
وصایت
ابراهیم(ع)
موسی(ع)
عیسی(ع)
غدیر
علی(ع).
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی و نقد دیدگاه سنتگرایان درباره وحدت ادیان
سابقه تاریخی سنتگرایی بهعنوان یک جریان فکری که بهدست اندیشمندانی چون رنهگنون، کوماراسوامی و شوان، هویت مستقلی یافت، به کمتر از یک قرن برمیگردد. مهمترین اعتقاد سنتگرایان، عقیده به حکمت جاودانهای است که لبّ تمام ادیان است و هر سنتی، تجلی خاصی از آن میباشد. آنها به وحدت متعالی ادیان نیز باور داشته، میگویند: ادیانی که منشأ الاهی دارند، در راستای رستگار کردن بشر در عرض همدیگرند. آنها بین ظاهر و باطن دین، تفکیک قایل میشوند و گوهر و باطن ادیان را واحد میدانند. این مقاله پس از تبیین تئوری سنتگرایان، درصدد است چالشهایی را که این تئوری با آن روبروست، آشکار سازد. عدم ارایه ضابطهای دقیق برای شناخت اصالت یک سنت، ابهام در همسانی بُعد درونی ادیان و چگونگی رابطه بین بعد ظاهری و باطنی یک دین، ازجمله این چالشها هستند. عرفان نظری نیز تئوری وحدت متعالی ادیان را برنمیتابد و در بینش عرفای اسلام، ادیان در عرض هم نیستند؛ بلکه دین اسلام، کاملترین تجلی الاهی برای بشریت است.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1527-fa.pdf
2020-04-25
37
66
سنتگرایان
وحدت متعالی ادیان
ازوتریسم
اگزوتریسم
عرفان نظری.
1
AUTHOR
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
الاهیات در ریاضیات
شناخت خداوند متعال و وحدانیت او، یکی از مهمترین وظایف انسان است. خداوند، موجودی فوق زمان و مکان است که محدودیت در ذات او راه ندارد. جهانی که ما در آن زندگی میکنیم و اشیایی که با آنها سر و کار داریم، همگی زمانمند و محدودند؛ لذا شناخت او ازطریق این اشیا چندان کامل نیست. استفاده از مفهوم بینهایت در ریاضیات و قواعد حاکم بر آن میتواند ما را در شناخت بهتر خداوند متعال یاری نماید. در این نوشتار با استفاده از تمثیلهایی در دنیای ریاضیات، همچون رابطه بینهایت با سایر اعداد، مباحثی مانند رابطه خداوند با مخلوقات، جایگاه انسان در نظام هستی و نزدیکی یا دوری خداوند نسبتبه موجودات، تبیین شده است. دکارت، فیلسوف و ریاضیدان فرانسوی، پس از شک در همه امور، سعی کرده است با استفاده از این مفهوم، راهی برای اثبات خداوند بیابد؛ در این نوشتار، ضمن تبیین نظریه دکارت و راه اثبات او، وحدانیت خداوند، محور بحث قرار گرفته و با کمک از تمثیلی دیگر در ریاضیات، بدان پرداخته شده است.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1528-fa.pdf
2020-04-27
67
92
توحید
بینهایت
دکارت
ریاضیات.
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
درآمدی بر چیستی کلام جدید
هدف از این مقاله، تبیین چیستی کلام جدید است. از آنجا که در ابتدا میان کلام جدید و کلام قدیم رابطهای بهنظر میآید، نخست به معنا و ریشه تاریخی علم کلام اشاره میشود و بحثی تاریخی درباره الاهیات که ظاهراً معادل واژه کلام است، ارایه میگردد. در ادامه برای تبیین معنای کلام جدید، از پیدایش الاهیات جدید مسیحی سخن گفته میشود و از این نظریه که «کلام جدید، همان الاهیات جدید است» دفاع میشود. در پایان هم به رابطه میان کلام جدید و فلسفه دین و خلط رایجی که میان این دو دانش در آثار برخی از متفکران پیش آمده است، پرداخته میشود.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1529-fa.pdf
2020-04-27
93
106
کلام
کلام جدید
کلام قدیم
الاهیات جدید
فلسفه دین
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی ماهیت فرشتگان از دیدگاه ادیان الاهی
بررسی نگرش اسلام و دیگر ادیان الاهی (یهودیت، مسیحیت، زردشت و صابئین) درباره ماهیت فرشتگان، موضوع این مقاله است. صفات، نقش و عملکرد، مادی یا مجرد بودن، جنسیت علم و عمل و منزلت آنها در نظام گسترده ملکوت عالم و همچنین نقشآفرینی آنان در پیامرسانی به انبیا، تدبیر امور عالم و دیگر کاردکردهای آنان از دیگر مباحثی است که در این نوشتار به آن اشاره گردیده است. این نوشتار همچنین اشتراکات و تمایزات ادیان الاهی درباره جایگاه فرشتگان و توصیف آنها را بررسی کرده، با توجه به وجوه اشتراک، بر وحدت ماهیت ادیان ابراهیمی تأکید مینماید و نقاط افتراق را حاصل انحراف ادیان از دین حنیف میداند. در این بررسی، جهت تبیین مسأله، به دیدگاههای فلاسفه و متکلمان نیز اشاره شده است .
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1530-fa.pdf
2020-04-27
107
138
فرشتگان
آیات
روایات
ادیان الاهی.
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
برهان صدیقین و تأملی در نقد ملاصدرا بر تقریر ابنسینا و شیخ اشراق
مسأله اثبات وجود خداوند، همواره مورد توجه فلاسفه بوده است. در این راستا، براهین متعددی ارایه شده که یکی از مهمترین آنها برهان صدیقین است. در این برهان، از طریق شناخت وجود، به واجب رسیده میشود؛ در حالیکه در براهین دیگر، اثبات وجود حقتعالی بدین صورت ممکن نیست. سنگبنای این برهان را ابنسینا بنا نهاد و پس از او فلاسفه بسیاری به آن پرداختند و هر یک تلاش کردند تا بهترین تقریر را از آن ارایه دهند. این مقاله ضمن تبیین تقریرات ابنسینا و شیخ اشراق و بیان اشکالات وارد بر آنها به نقد نظر ملاصدرا درباره دو برهان مذکور میپردازد.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1531-fa.pdf
2020-04-27
139
154
برهان صدیقین
ابنسینا
شیخ اشراق
ملاصدرا
مفهوم وجود
حقیقت وجود
حقیقت نور
مفهوم نور.
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
چالشهای کلامی شبیهسازی انسان
فنآوری شبیهسازی انسان، چالشهایی را در عرصههای مختلف زندگی دینی، اخلاقی، اجتماعی و حقوقی برانگیخته است. در جریان شبیهسازی که انتقال هسته سلول جسمی به تخمک بدون هسته است، موجودی مطابق با صاحب سلول جسدی بهوجود میآید. درباره این تکنولوژی، بیمها و امیدهایی وجود دارد و علیرغم طرفداران فراوان، گروهی آن را از جنبههای مختلف به چالش کشانده و خواستار ممنوعیت آن شدهاند.
این مقاله، دلایل و چالشهای کلامی شبیهسازی را طرح و بررسی کرده است و در آن به شبهاتی چون نفی خداوند، تحقق خلق بهدست انسان، تغییر خلقت، مختل شدن نظام زوجیت و نقض تنوع افراد انسانی پرداخته شده و ثابت گردیده است که هیچکدام از این چالشها، نمیتواند دلیلی بر ممنوعیت شبیهسازی باشد. در پایان، کیفیت حشر انسانهای شبیهسازی شده بهصورت یک سؤال مطرح و به آن جواب داده میشود.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1532-fa.pdf
2020-04-27
155
186
شبیهسازی انسان
چالشهای کلامی
نفی خداوند
تغییر خلقت
نظام زوجیت
تنوع و حشر.
1
AUTHOR