OTHERS_CITABLE
برهان جهانشناختی بر اثبات وجود خدا از دیدگاه امام خمینی(ره)
این نوشتار، برهان جهانشناختی از دیدگاه امام خمینی(ره) را مورد پژوهش قرار
میدهد. ابتدا به دیدگاههای مختلف در باب براهین اثبات وجود خدا، سپس وجه نامگذاری این برهان به جهانشناختی اشاره میشود. برهان جهانشناختی خدا را از طریق مقدمات بیانگر حقیقت بسیار کلی و عام در مورد جهان، اثبات میکند و برهان حرکت، برهان علّی و برهان وجوب و امکان را میتوان قرائتهای مختلف از این برهان برشمرد. ضمن ارائه مختصر قرائتهای مختلف برهان جهانشناختی از دیدگاه فیلسوفان، سه قرائت از برهان جهانشناختی (برهان امکان، برهان امتن قرآنی و برهان حرکت) از دیدگاه امام خمینی مطرح میشود.
اساس این برهان در قرائتهای مختلف، اصل علیت و ابطال سلسله علل تا بینهایت است. برخی متفکران منتقد این برهان، کارآیی اصل علیت را فقط در حوزه تجربه دانسته و سلسله علل تا بینهایت را محال ندانستهاند.
در این نوشتار، به اشکالات پیرامون این مسئله از دیدگاه امام خمینی(ره) پاسخ داده شده است. نتیجه اینکه اصل علیت، یک اصل بدیهی عقلی است که اطلاق آن در همه ساحتهای هستی رواست و نیز سلسله علل تا بینهایت، تبیین درستی برای وجود اشیا نیست.
در پایان، این نکته به اثبات میرسد که برهان جهانشناختی میتواند وجود خدا را به درستی اثبات کند.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1728-fa.pdf
2007-03-30
9
32
واژگان کلیدی: برهان جهانشناختی
خدا
برهان حرکت
برهان وجوب و امکان
برهان علّی
اصل علیت
امام خمینی
سلسله علل.
Cosmological argument in proving the existence of God from Imam Khomeini\'s (RA) point of view
This article reviews Cosmological argument in proving the existence of God from the viewpoint of Imam Khomeini (RA). At first, various views to the existence of God are reviewed and then its etymology will be reviewed. Cosmological argument proves God through universal premises about truth and world and and the Movement Argument, Casual Argument and Necessity and Possibility Argument are different versions of this issue. Aside from presenting a brief introduction of various Cosmological arguments from the viewpoint of philosophers, three Cosmological arguments (Possibility Argument, Quranic Argument, and Movement Argument) from the viewpoint of Imam Khomeini will be given. The foundation of this argument in various versions is the causality principle and the impossibility of infinite regress. Some critiques of this argument suppose that the function of the causality principle is only in empirical areas and they don't believe in impossibility of infinite regress. This article answers to the difficulties of this problem from Imam Khomeini's point of view. The causality principle is a rational and evident one, which is applicable in all of the realms of existence and so infinite regress can not be the proper explanation for the existence of things.
Key Words: Cosmological argument - God - Movement Argument – Necessity and Possibility Argument – Casual Proof – Causality Principle – Infinite Regress
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1728-en.pdf
2007-03-30
9
32
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
ابعاد و زمینههای تحویلینگری در دینپژوهی
تحویلینگری از عمدهترین خطاهای روش شناختی در پژوهش و به طور کلی در اندیشه است؛ زیرا که مانع دستیابی به دیدگاهی فراگیر درباره مسئله مورد پژوهش میشود. این خطا در دینپژوهی به دلیل ساختار چندتباری مسائل و چند ضلعی بودن پدیدارهای دینی، بیش از گسترههای دیگر آسیبزاست. پژوهشگر، دینپژوهی را متناسب با چارچوب نظری ویژه با حصر توجه به یک نقش یا جنبه از دین جهت میدهد. دگماتیسم تفکر سنتی، سوگیری مدرنیسم، کثرتگرایی و نسبیتگرایی پست مدرنیسم هر یک به نوبه خود موجب گسترش اندیشه تحویلی و تقلیلی در پدیدارهای دینی شدهاند. درنگ در تأثیر پیشینه ذهنی پژوهشگر، انگیزهها و تخصص وی، در استقرار برخی اولویتها در پدیدار دینی، میتواند بسیاری از حصرگراییها و یکسونگریها را از پژوهش پدیدارهای دینی حذف کند و زوایای پنهان رهیافتهای تحویلینگر نسبت به پدیدارهای دینی را روشن سازد. فراپست مدرنیسم برآن است که دیدگاهی فراگیر ارائه کند که در آن تکثر بازتابی از حقیقت باشند.
در این مقاله با بررسی نظریات و رهیافتهایی که به این نظریات انجامیده است، یکسونگریها و فروکاهشها در پدیدارهای دینی بیان میشود.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1729-fa.pdf
2007-03-30
33
53
واژگان کلیدی: تحویلینگری
سنتگرایی
مدرنیسم
پست مدرنیسم
دیدگاهگرایی.
Aspects of reductionism in religious studies
Reductionism is a major methodological mistake in research and generally in thought; because it can pose as an obstacle to comprehensive views about the researched issue. This issue is more tangible in religious phenomena - due to the multidimensional entity of this subject – and can be more destructive. A researcher through focusing on one role and aspect of religion and concentrating on a theoretical frame work gives direction to religious studies. Dogmatic thought, modernism approach, pluralism, the pluralism and relativism of post modernism all in their own unique ways can lead to the development of reductionism in religious phenomena. Contemplation in the researcher's background of thought, motives, and his expertise regarding the categorization of religious phenomena, can help us exclude exclusivism and unilateralism in religious studies and direct us towards hidden aspects of reductionism approaches in relation to religious issues. Meta-post modernism is after introducing comprehensive view points, which pluralism reflects truth within them. This article through analyzing related ideas and approaches, which have led to these theories, introduces reductionism and unilateralism in religious phenomena.
Key Words: Reductionism – Traditionalism – Modernism – Post Modernism – Perspectivism
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1729-en.pdf
2007-03-30
33
53
1
AUTHOR
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی و تحلیل کارکرد زبان قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی
در حوزۀ زبان قرآن، قرآنپژوهان دیدگاههای متعددی ارائه کردهاند که جامعترین و مانعترین آنها، نظریۀ علامه طباطبایی است. ایشان معتقد است زبان قرآن ترکیبی از زبانهای متعدد است، زبان برخی از گزارههای قرآن، اخباری و توصیفگر وقایع عینی، اعم از عینی محسوس و یا غیرمحسوس است که پنج دسته از آیات قرآن اینگونهاند:
ـ آیات طبیعتشناسانه: بیانگر وقایع و عوامل طبیعیاند.
ـ آیات جامعهشناسانه: گویای قوانین اجتماعی و مقولههای جامعشناختیاند.
ـ آیاتی که بیانگر وقایع و سنتهای تاریخیاند.
ـ آیات هستیشناسانه: در بردارنده مضامین فلسفی و ماورای طبیعیاند.
ـ آیاتی که به ذکر قیامت، بهشت و جهنم میپردازند.
زبان برخی دیگر از گزارههای قرآن توصیفگر یا غیرشناختاری هستند. بیان احکام و دستورات، عبادت و پرستش، ذکر ثواب و عقاب و... از آن جملهاند و برخی از گزارههای قرآن هم دارای زبان نمادین و تمثیلی میباشند. اما طبق شواهد و علل متعدد میتوان گفت زبان تمام گزارههای قرآن، شناختاری است.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1730-fa.pdf
2007-03-30
55
81
واژگان کلیدی: زبان قرآن
گزارههای قرآنی
شناختاری و غیرشناختاری
کارکردگرایی
نماد
تمثیل.
Analyzing the function of Quranic language from the viewpoint of Alame Tabatabie
realm of Quranic language, which from among Alame Tabatabie's is the most comprehensive. He believes that the Quranic language is a mixture of various languages. The language of some of the Quran's propositions is declarative and describes objective events – both tangible and intangible; five groups of Quranic verses are as stated below:
Naturalistic verses: describe natural events and facts.
Social verses: describe social laws and social categories.
Ontological verses: describe philosophical and super natural events.
Verses which describe the Day of Resurrection, Heaven, and Hell.
The languages of some of the other verses of Quran are descriptive and non-cognitional. The explanation of commands and orders, devotion and worship, reward and retribution … are among the examples for this; also the language of the other verses is symbolic and allegoric. But it can be said that according to various evidences and reasons all Quranic propositions have a cognitional language.
Key Words: The Language of Quran - Quranic Propositions – Cognitional and Non-cognitional – Functionalism – Symbol – Allegory.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1730-en.pdf
2007-03-30
55
81
1
AUTHOR
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
ارکان معرفت در حکمت متعالیه
رابطه ارکان سهگانه معرفت از مباحث مهم معرفتشناسی است. ملاصدرا رابطه علم و معلوم را در مبحث وجود ذهنی مطرح نموده و بر اساس اصول فلسفه خود معتقد است که حقیقت علم حصول ماهیت و ذات شئی خارجی در ذهن است. علم گونهای از وجود است که قیام صدوری نسبت به نفس دارد. او رابطه علم و عالم را در بحث اتحاد عاقل و معقول تبیین نموده و به اتحاد جمیع اقسام ادراک با مدرِک معتقد است، لذا میتوان گفت بحث «وجود ذهنی» و «بحث اتحاد عاقل و معقول» از این نظر در مباحث معرفتشناسی مکمل یکدیگرند.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1731-fa.pdf
2007-03-30
83
105
واژگان کلیدی: وجود ذهنی
عاقل
معقول
علم
ملاصدرا
ارکان معرفت.
The foundations of knowledge in transcendental philosophy
The relation among the three elements of knowledge is considered as an important issue in epistemology. Mollasadra introduced the relation between knowledge and object-known in mental existence and upon his own principals of philosophy believed that the essence of knowledge is the occurring of quiddity and the nature of external object in mind. Knowledge is a kind of existence, which within carries a subsistence of issuing in relation to soul. He in the relation between knowledge and subject explained the unity of subject and object; he believes in the unity of all kinds of perception with perceiver. Therefore it can be said the issues of "mental existence" and" the unification of the perceiver and the perceived "complete one another in epistemology.
Key Words: Mental Existence – Subject – Object Known – Knowledge – Mollasadra – The Foundations of Knowledge.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1731-en.pdf
2007-03-30
83
105
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
اخباریان و نقش آنان در تاریخ شیعه
طلوع فرهنگ غنی و جامع اسلام، رویکرد مردم، به ویژه دانشوران و اندیشمندان مسلمان و حتی غیر مسلمانان را در پی داشت و آگاهی از روش رسول الله (ص) و پیشوایان شیعه و به کارگیری شیوه زندگی جهانشمول این بزرگان در ابعاد مذهبی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و بازآفرینی دنیای آرمانی عصر نبیّ مکرّم اسلام، همواره آرزوی آنان بوده است. توجه به اخبار و احادیث، از راهکارهای رسیدن به این خواسته است، لذا علما ملزم به جمعآوری آن شدند، اما توجه بیش از حد به آن موجب کم بها شدن شاخههای دیگر علوم اسلامی و ظهور تفکری به نام «اخباریگری» در فرهنگ شیعه شد. زمینه مساعد و محدوده جغرافیایی و تاریخی ایران، بخصوص در ایامی که ایران یگانه کشور پرچمدار شیعه و دارای دولتمردانی شیعه بود، بر آمدن فرقه اخباریان را در حوزه فرهنگی شیعه اجتنابناپذیر نمود. گردآوری کتب اخبار فراوان، تقویت مبانی این گروه و تضعیف علم اصول فقه و اجتهاد از اثرات مثبت و منفی اینگونه تفکر بود. تبعات نامطلوب آن بیبها شدن علوم عقلی و عقلمحوری و پیامد مطلوبش تالیف کتابهای حدیث بود. در این مقاله بر آمدن این فرقه و زمینههای فراز و فرود آن، به اختصار از قرون اولیه اسلام تا قرن سیزدهم هـ. ق بیان شده است؛ اگر چه جای تحقیقات گسترده همچنان خالی است.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1732-fa.pdf
2007-03-30
107
131
واژگان کلیدی: علم حدیث
علم اصول فقه
فقه و اجتهاد
اخباریان
اصولیان
مجتهدان
مذهب شیعه.
The disciples of Hadith (Akhbarian) and their role in Shiite history
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1732-en.pdf
2007-03-30
107
131
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
عنصر توجیه در معرفتشناسی معاصر
در تعریف معرفت گزارهای میگویند: «معرفت باور صادق موجه است» و هر یک از سه جزء باور، صادق و موجه از شروط لازم و کافی در تحقق معرفت به شمار میروند. اشکالات بسیاری بر این تعریف سه جزیی وارد شده است که برخی از ناحیه عنصر توجیه میباشد.
در این مقاله برخی از مهمترین ابهامها از ناحیه عنصر توجیه بررسی و به نظریههای درونگرا و برونگرا به عنوان نظریههایی در خصوص موجهسازی، اشاره میشود.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1733-fa.pdf
2007-03-30
133
153
واژگان کلیدی: توجیه
نظریههای موجهسازی
نظریههای درونگرا
نظریههای برونگرا
توجیه معرفتی
نظریه مبناگرایی
نظریه انسجامگرایی
معرفت گزارهای.
Element of justification in contemporary epistemology
The definition of propositional knowledge has been said to be: "knowledge is belief in justified truth" and belief, truth, and justified are necessary and adequate conditions in the actualization of knowledge. Many faults have been directed towards this three elemental definition, which some of them have been derived from the element of justification. This article reviews some of the most important ambiguities regarding the element of justification and refers to subjective and objective theories related to justification.
Key Words: Justification – Theories of Justification – Subjective theories – Objective theories – epistemological Justification – Foundationalism – coherence theory – Propositional Knowledge.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1733-en.pdf
2007-03-30
133
153
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
برهان امکان و وجوب در رویارویی با نقدهای راسل، هیوم و کانت
برهان امکان و وجوب که از مهمترین برهانهای اثبات وجود خدا به شمار میآید، در گذر اندیشههای بشری جایگاه ویژهای به خود اختصاص داده است. در میان اندیشمندان، در طول تاریخِ اندیشههای مربوط به مبدأ هستی، فیلسوف و متفکر بزرگی را نمیتوان یافت؛ مگر اینکه به گونهای با این برهان روبهرو شده است. و این برهان از همین رهگذر تقریرها و نقدهای گوناگونی را به خود دیده است.
در این نوشتار، یکی از تقریرهای برهان یاد شده را به دلیل داشتن ویژگیهای قابل توجه، برگزیدهایم و نقدهای راسل، هیوم و کانت به آن مطرح و پاسخ آنها را بیان کردهایم. به نظر ما امتیاز تقریر مورد نظر «رسایی عبارتهای به کار رفته و نیفتادن در دام تسلسل و بطلان آن» است.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1734-fa.pdf
2007-03-30
155
174
واژگان کلیدی: برهان امکان و وجوب
مستقل
غیرمستقل
راسل
هیوم
کانت.
The Argument of Possibility and necessity encountering the critiques of Russell, Hume, and Kant
The argument of possibility and necessity- which is considered as some of the most important arguments in proving the existence of God - have taken a key place in humans' thoughts. In history, among thinkers related to the creation of the universe, no major philosopher or thinker can be found other than those who have faced this argument; thus this argument has met many criticisms and descriptions. This article has chosen one of these descriptions - due to its considerable specifications - and Russell, Hume, and Kant's critiques toward it have been brought and answered to. The reason why this argument was chosen was: "clarity of statements, staying away from impossibility of infinite regres".
Key Words: Argument of Possibility and Necessity – Independent - Dependent - Russell, Hume, Kant.
http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1734-en.pdf
2007-03-30
155
174
1
AUTHOR