OTHERS_CITABLE نگره تفکیک و ادله عقلی جسمانیت نفس، بررسی و نقد (با محوریت شیخ مجتبی قزوینی) یکی از مسائل مهم نفس‌شناسی، مسئله تجرّد یا عدم تجرّد نفس است. حکما و متکلمان عقلی از دیدگاه تجرّد و متکلّمان نقلی و پیروان نگره‌ تفکیک از دیدگاه جسمانیت نفس دفاع می‌کنند. تفکیکیان با ارائه نظریه «جسمانیت نفس با رهیافت جسم لطیف» پرداختند. آنان برای اثبات دیدگاه خود از ادله عقلی مختلفی بهره برده‌اند. در این پژوهش با روش کتابخانه‌ای و با مطالعه آثار تفکیکیان، به این ادله می‌توان دست یافت و پس از تحلیل این ادله، آن‌ها را در دو دسته «ادله اثباتی» با اقسام «مغایرت نفس با علم و عقل»، «ارتباط با ارواح گذشتگان» و «اختلاف آثار نفس و مجردات» و «ادله سلبی» با اقسام «ادراک کلیات و بسائط توسط نفس»، «علم حضوری نفس به خودش»، «عدم ادراک نفس در پاره‌ای اوقات» و «عدم نیاز نفس بر ابزار مادّی» تحلیل کرد. با تأمل در این ادله، به دست می‌آید که آن‌ها فاقد قوّت کافی برای اثبات مدعای تفکیکیان بوده و انتقادات متعددی بر هر یک از این ادله قابل طرح است.   http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1487-fa.pdf 2021-07-14 7 26 نگره تفکیک جسمانیت نفس تجرد نفس جسم لطیف ادله عقلی جسمانیت نفس آقا مجتبی قزوینی. A Critical Study of the Theory of Tafkik and Rational Proofs for Materiality of Human Soul (With an Emphasis on Mojtaba Qazvini) One of the important issues of philosophical psychology is that of immateriality or materiality of human soul. Philosophers and rational theologians defend of immateriality; yet narrative theologians and the followers of the Tafkikist view defend its materiality. Those of Tafkik, presenting the theory of "materiality of the soul as being a subtle body" have viewed in the field. They have used various rational arguments to prove their view. In this research, by a library-based method and by studying the works the Tafkikists, some evidences can be achieved and after analyzing the evidences, they can be put into two categories: one is "positive proofs" with different types of "the soul`s being different with science and reason", "connection with the spirits of the past" and "difference between the effects of the soul and those of the immaterial beings" and the other is "negative proofs" with the types of "perception of universal and simple beings by the soul", "intuitive knowledge of the soul to itself", "lack of the soul`s perception in sometimes" and "the soul`s being needless of material means". Reflecting on these arguments, it would be clear that they lack sufficient strength to prove the Tafkikist' claim; moreover, each of the proofs may be taken as being opposed with several criticisms. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1487-en.pdf 2021-07-14 7 26 Ali Qadrdan Qaramaleki agh0251@yahoo.com 1 Phd student Islamic Maaref University AUTHOR Gholamhosein Gerami gerami1341@yahoo.com 2 Assistant professo Islamic Maaref University AUTHOR Hasan Panahi Azad panahi@maaref.ac.ir 3 Assistant professo Islamic Maaref University AUTHOR
OTHERS_CITABLE برهان «حدوث صفات» بر اثبات وجود خدا در کلام امامیّه یکی از استدلا‌های کهن و کمترشناخته شده در کلام اسلامی و شیعی برای اثبات وجود خدا برهانی است موسوم به برهان حدوث صفات. در این برهان با توجّه به حدوث صفاتی خاص برای اجسام و نیز احتیاج هر حادث به مُحدِث و با نفی انتساب حدوث این صفات به موجودات طبیعی، وجود یک مُحدِثِ غیر جسمانی، یعنی خداوند به عنوان پدیدآور صفات حادث اجسام ثابت می‌گردد. پیشینه و تقریرهای مختلف و تطوّرات این برهان در تاریخ کلام امامیّه تاکنون بررسی نشده است و آگاهی چندانی دربارۀ این برهان خداشناسی در دست نیست. از این‌رو، در مقالۀ حاضر با تتبّع در متون کلامی امامیّه سرگذشت، تحوّلات تاریخی و تقریرهای مختلف برهان «حدوث صفات» بازشناسی و تبیین می‌گردد و در نهایت نیز به ارزیابی این برهان پرداخته می‌شود. پژوهش حاضر حاکی از آن است که به‌رغم ناتمام بودن برهان حدوث صفات، برخی از متکلّمان امامی در ادوار و مکاتب مختلف کلام امامیّه برای اثبات وجود خداوند به تقریرهای مختلفی از برهان حدوث صفات استناد کرده‌اند و آن را برهانی تمام می‌انگاشته‌اند. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1689-fa.pdf 2021-07-14 27 44 برهان حدوث صفات براهین خداشناسی کلام امامیّه حدوث قدم. Occurrence of Attributes as an Argument for the Existence of God in Imami Theology One of the old and lesser known arguments in Islamic and Shiite theology to prove the existence of God is an argument called the proof of the occurrence of attributes. In this argument, considering the occurrence of special attributes for bodies and also essential need of each spacio-temporal being to an immaterial creator, the existence of an immaterial creator, ie God, as the creator of the attributes of these beings is proved. The background and various interpretations and evolutions of this argument have not been studied in the history of Imami theology so far and little is known about this theological argument. Therefore, in the present article, following the Imami theological texts, its background, historical developments and various interpretations are recognized and explained, and finally, this argument is evaluated. The present study indicates that despite the incompleteness of this argument, some Imami theologians in different periods and schools of Imami theology have used different interpretations of the argument to prove the existence of God and have considered it as a complete argument. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1689-en.pdf 2021-07-14 27 44 Hamid Ataee Nazari h.ataee@isca.ac.ir 1 Assistant professo Islamic Sciences and Culture Academy AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی تطبیقی فراز «یا مَن دلّ علی ذاتِه بِذاته» دعای صباح با تقریرات برهان صدیقین مسئله اصلی پژوهش حاضر انطباق فراز «یا مَن دلّ علی ذاته بِذاته» در دعای صباح با تقریرهای مختلف برهان صدیقین است. با روش توصیفی ـ تحلیلی مهمترین این تقریرها مورد بررسی قرار گرفته شده و یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد تنها می‌توان براساس تقریر علامه طباطبایی ادعا کرد که این فراز اشاره بر برهان صدیقین دارد. در این تقریر از اصل وجود واقعیت به وجوب آن نایل آمده و از طریق لوازم همین وجود، وجوب خدا اثبات می‌شود و به نظر می‌رسد این همان دلالت ذات بر ذاتی است که امام علی× در دعای صباح به آن اشاره فرمودند. اما بر اساس تقریر ابن سینا و ملاصدرا این فراز از دعا مصداق برهان صدیقین نیست. در تقریر ابن سینا امکان ماهوی مأخوذ است و از استحاله دور و تسلسل کمک گرفته شده و در تقریر ملاصدرا از اصول فلسفی مانند اصالت و تشکیک وجود و ربط علّی استفاده شده که در هر دو تقریر از غیر ذات حق برای اثبات وجوب حق کمک گرفته شده است. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1555-fa.pdf 2021-07-14 45 60 برهان صدیقین دلالت ذات بر ذات دعای صباح ابن‌سینا ملاصدرا علامه طباطبایی. The Conformity of "Ya man dalla `ala dhatihi bi dhatih" with the Siddiqin Proof; An Analytical Study The main issue of the present study is the conformity of "Yā man dalla `alā dhātihi bi dhātih" as mentioned in Du`aʿi sabāḥ with different expositions of the Siddiqin proof. The most important exposition has been examined by descriptive-analytical method; the findings of this research show that it can only be claimed based on Allameh Tabatabai`s exposition that this sentence refers to the Siddiqin proof. In this account, the necessity of existence has been based on the originality of existence and following this Divine necessity has been proved and it seems that this is the same meaning meant by Imam Ali (as) in the above mentioned sentence. But according to Ibn Sina and Mulla Sadra`s statements, this sentence may not be counted as an example of the Siddiqin proof. What meant by Ibn Sina's is imkāni māhuwi and impossibility of circle or unlimited chain of causes and the caused have been used by him, and in Mulla Sadra's, philosophical principles such as originality and analogical state of existence and causal relation are used. In both expositions, the existence of God is relied on something other than Itself. Keywords Ṣiddiqin Proof, Dilālati Dhāt bar Dhāt, Du`aʿi Ṣabāḥ, Ibn Sina, Mulla Sadra, Allama Tabatabai. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1555-en.pdf 2021-07-14 45 60 Mojtaba Mirdamadi mirdamadi_77@ut.ac.ir 1 Assistant professo University of Tehran AUTHOR Abbas Ghorbani ab.ghorbani@ut.ac.ir 2 Assistant professo University of Tehran AUTHOR Moslem Ahmadi ahmadi.s@ut.ac.ir 3 Phd student University of Tehran AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی انتقادی ارتباط معنائی «دعا» و «خواستن» در آموزه‌های اسلامی و قانون جذب در این جستار به روش تطبیقی و با تحلیل مؤلفه‌های ارتباطی، محتوائی، باورمندی، انگیزشی و گرایشی دعا، به تمایز «دعا» در فرهنگ اسلامی با «خواستن» در قانون جذب پرداخته می‌شود. دعا استوار بر مؤلفه‌هائی است که خواستن و ایمان از ارکان آن است، اما مهمترین مفهوم در قانون جذب خواستن است. یافته‌های پژوهش، عمدتاً ناظر بر ناهم‌سانی یا ناسازواری دعا / خواستن و ایمان / باور، در اسلام و قانون جذب است. دعا، بر بنیادهای وجودشناختی واقع‌گرایانه و قابل دفاع به لحاظ عقلانی استوار است و به لحاظ معرفت‌شناختی، محتوائی ممتاز را پی‌جوئی می‌کند و هدف آن، ارتقای وجودی انسان است. نیاز فطری، فقر هستی‌شناختی، آگاهی‌زائی معرفت‌شناختی، عشق تعالی‌بخش و کمال‌خواهی وجودی و زندگی اخلاقی از بنیادها و لوازم دعا در اسلام محسوب می‌شود. اما در قانون جذب، هم از حیث وجودشناختی انتقادهای جدی بر بنیادهای «خواستن» قابل طراحی است و هم از لحاظ هدف و ابعاد کمال‌خواهی قابل دفاع نیست. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1477-fa.pdf 2021-07-14 61 82 دعا خواستن تعالی آموزه‌های اسلامی قانون جذب. A Critical Study of Semantic Relationship between "Du`aʿ" and "Desire" in Islamic Teachings and the Law of Attraction In this study, by a comparative method and analyzing the components of communication, content, belief, motivation and tendency, semantic relationship of prayer, du`aʿ, in Islamic culture and "desire" in the law of attraction is discussed. Prayer is based on the components of which desire and faith are the pillars, but the most important concept in the law of attraction is desire. As understood by the findings of the study, prayer/desire and faith/belief may not be taken to be in agreement in Islam and the law of attraction. Prayer is based on rationally realistic and defensible ontological foundations, and epistemologically viewing, it seeks superior content and its goal is to promote human existence. Instinctive need, ontological poverty, knowledge`s state of being agent for awareness, transcendence-giving love, existential perfection-seeking and moral life are viewed as the foundations and requisites of prayer in Islam. But in the law of attraction, serious critiques against the foundations of "desire" can be proposed. In addition, it may not be defensible in terms of the purpose and dimensions of perfection-seeking. Keywords Prayer, Du`aʿ, Desire, Transcendence, Islamic Teachings, Law of Attraction http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1477-en.pdf 2021-07-14 61 82 Hashem Qorbani qorbani@ISR.ikiu.ac.ir 1 Assistant professo Imam Khomeini International Universit AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی مسئله «فرزندآوری خداوند» مبتنی بر استدلال‌های فلسفی ذیل آیه 3 سوره توحید (بر مبنای تفاسیر ابن سینا، صدرالمتالهین و علامه طباطبایی) فرزند داشتن خداوند، از مباحثی است که در ادیان و مذاهب مختلف مورد توجه می باشد. مسئله تحقیق، آن است که، «فرزندآوری خداوند» ـ با مبانی برهانی ابن‌سینا، ملاصدرا و علامه طباطبایی پیرامون آیه ۳ سوره توحید ـ چگونه قابل بررسی است؟ روش تحقیق حاضر، تحلیلی ـ توصیفی است که در طول پژوهش، از بازنویسی و واضح‌سازیِ استدلال‌ها، در قالب جداول و گزاره‌های منطقی بهره‌گیری شده است. مبتنی بر یافته‌های تحقیق، ابن‌سینا بر اساس «لزوم ماهیتِ مشترک مابین والد و مولود» فرزندآوری خداوند را باطل می داند. ملاصدرا سه استدلال مطرح می کند؛ استدلال اول دارای ضعفِ «تبیین ناکافی مقدمه» است. استدلال دوم، با مبانی ایشان در باب حرکت جوهری عالم و دوام فیض ناسازگار می باشد. استدلال سوم ایشان، در مقام مقایسه، تناسب بیشتری با مبانی حکمت متعالیه دارد. استدلال علامه‌طباطبایی مبتنی است بر ناسازگاریِ فرزندآوری با صمدیت، که نسخه تکمیلی استدلال [بر اساس وجوبِ وجود خداوند] ارائه شده است. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1126-fa.pdf 2021-07-14 83 104 خداوند ابن‌سینا ملاصدرا طباطبایی تفسیر فلسفی فرزند‌آوری. A Survey of "God\'s Childbearing" Based on Philosophical Arguments under the Verse 3 of Surah Tawhid (Based on Ibn Sina, Sadr al-Mutuallihin and Allameh Tabatabai`s Explanations) God`s being of a child is of those attended issues in different religions and denominations. The question of the study follows as: what may one say about God`s childbearing on the basis of Ibn Sina, Mulla Sadra and Allameh Tabataba`i`s reasonable principles on the third verse of the chapter Tawhid? The method of the study is analytical and descriptive and the findings are offered in tables and logical propositions. On the findings of the research, Ibn Sina has based God`s impossibility of childbearing on the necessity of common nature of the father and the child; Mulla Sadra has proposed three proofs in the field of which the third is more defensible with regard to his philosophical foundations; while the first and the second are not defensible as not being correctly explained and not being in agreement with his principles of the departure movement. And Allameh has based the impossibility on God`s uniqueness of Existence. Keywords God, Ibn Sina, Mulla Sadra, Tabataba`i, Philosophical Explanation, Childbearing. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1126-en.pdf 2021-07-14 83 104 Mehran Rezaei m.rezaee@umz.ac.ir 1 Assistant professo University of Mazanderan AUTHOR Abbas Bakhshandeh Bali a.bakhshandehbali@umz.ac.ir 2 Assistant professo University of Mazanderan AUTHOR Abdul Rahman Bagherzadeh Ledari a.bagherzadeh@umz.ac.ir 3 Assistant professo University of Mazanderan AUTHOR
OTHERS_CITABLE نقش توحید در صورت بندی گفتمان سیاسی امام خمینی(ره) مفهوم توحید در اندیشه اسلامی یک مفهوم محوری است به‌گونه‌ای‌که مفاهیم دیگر چون معاد، نبوت و امامت در پرتو اصل توحید معنا می یابند. ادعای این پژوهش بر آن است که اندیشه سیاسی ـ الهی امام خمینی+ نیز از جهان بینی توحیدی مستخرج است. پژوهش پیش رو با روش توصیفی ـ تحلیلی و در چارچوب نظریه گفتمان، به ماهیت توحیدی گفتمان سیاسی امام خمینی+ پرداخته است. یافته های این پژوهش بیانگر آن است که توحید به مثابه دال مرکزی گفتمان سیاسی حضرت امام ویژگی های خاصی به گفتمان مطروحه توسط ایشان بخشیده است که در بعد ایجابی به برداشت های متفاوتی از  اندیشمندان سیاسی دیگر نسبت به مفاهیم آزادی، عدالت و استقلال انجامیده و در بعد سلبی به مرزبندی با هر چه غیر خداست، منجر شده که نتیجه آن خود باوری و خود اتکایی است. واژگان کلیدی امام خمینی+، توحید، گفتمان سیاسی، غیریت سازی، اندیشه سیاسی.مفهوم توحید در اندیشه اسلامی یک مفهوم محوری است به‌گونه‌ای‌که مفاهیم دیگر چون معاد، نبوت و امامت در پرتو اصل توحید معنا می یابند. ادعای این پژوهش بر آن است که اندیشه سیاسی ـ الهی امام خمینی+ نیز از جهان بینی توحیدی مستخرج است. پژوهش پیش رو با روش توصیفی ـ تحلیلی و در چارچوب نظریه گفتمان، به ماهیت توحیدی گفتمان سیاسی امام خمینی+ پرداخته است. یافته های این پژوهش بیانگر آن است که توحید به مثابه دال مرکزی گفتمان سیاسی حضرت امام ویژگی های خاصی به گفتمان مطروحه توسط ایشان بخشیده است که در بعد ایجابی به برداشت های متفاوتی از  اندیشمندان سیاسی دیگر نسبت به مفاهیم آزادی، عدالت و استقلال انجامیده و در بعد سلبی به مرزبندی با هر چه غیر خداست، منجر شده که نتیجه آن خود باوری و خود اتکایی است. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1154-fa.pdf 2021-07-14 105 126 امام خمینی+ توحید گفتمان سیاسی غیریت سازی اندیشه سیاسی. The Role of Tawhid in Formulating the Late Imam Khomeini\'s Political Discourse The concept of tawhid in Islamic thought is of such a central part that other concepts such as resurrection, prophecy and Imamate owe their meanings to it. This research claims that Imam Khomeini's political-theistic thought has been also derived from a theistic view of the world. The present research has dealt with the monotheistic nature of Imam Khomeini's political discourse with a descriptive-analytical method and in the framework of discourse theory. The findings of this study indicate that monotheism as a central signifier of Imam's political discourse has given special features to the discourse proposed by him, which in a positive dimension has led to different perceptions of other political thinkers about the concepts of freedom, justice and independence. The negative dimension has led to the demarcation with everything other than God, which results in self-belief and self-reliance. Keywords Imam Khomeini, Tawhid, Political Discourse, Otherness, Political Thought. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1154-en.pdf 2021-07-14 105 126 Ahmad Azizkhani a.azizkhani@itr.ui.ac.ir 1 Assistant professo University of Isfahan AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی اجتماع دو قادر بر یک مقدور از دیدگاه معتزله و امامیه در این پژوهش با روش تحلیلی ـ توصیفی  به مسئله اجتماع دو قادر بر یک مقدور از دیدگاه معتزله و امامیه پرداخته می‌شود  و استطاعت و قدرت خداوند و انسان نیز مورد کاوش قرار می‌گیرد. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد؛ معتزله و از جمله عبدالجبار در عین اعتقاد به تقدم استطاعت انسان بر فعل، به قدرت خداوند نیز نسبت به جمیع ممکنات معتقدند. اما در تعارض میان قدرت خداوند و قدرت انسان نسبت به یک فعل، تنها انسان را قادر دانسته و به تفویض گرایش پیدا کرده‌اند. در امامیه، برخی از متکلمین نخستین (از اصحاب ائمه^) هم خداوند و هم انسان را قادر می‌دانند. بدین‌صورت که استطاعت انسان مشروط به سلامتی اعضا و جوارح و صحت جسم است و تحقق فعل وابسته به سبب وارد ـ از سوی خداوند ـ می باشد. برخی همنوا با معتزله و برخی نیز از اقوی بودن قدرت خداوند سخن گفته‌اند. متکلمین معاصر با طولی دانستن قدرت انسان، هم از قدرت خداوند و هم از قدرت انسان دفاع کرده‌اند. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1061-fa.pdf 2021-07-14 127 148 امامیه معتزله اجتماع دو قادر قدرت استطاعت مقدور واحد. A Survey of Mu\'tazilite and Shiite Views on the Effects of Two Collateral Causes on One Caused In this research, with an analytical-descriptive method, the effects of two collateral causes on one caused from the point of view of Mu'tazilites and Imamiyyeh as well as human ability and Divine power are studied. As is understood by the findings, The Mu'tazilites, including Abd ul-Jabbar, while believing in the primacy of human ability over action, also believe in the power of God over all contingent beings. But in the conflict between the power of God and the power of man over an action, they have considered only man as capable and have tended to delegation. In Imamiyyeh, some of the first theologians (from the companions of the Imams) consider both God and man to be capable in such a way that human ability is conditioned on the health of the limbs and joints and the health of the body, and the fulfillment of the action depends on the cause caused by God. . Some have agreed with the Mu'tazilites and some have spoken of God's power as being more effective than that of man. Contemporary theologians have defended both the power of God and the power of man by recognizing human power as being based on that of God. Keywords Imamiyyeh, Mu'tazilites, Effects of Two Collateral Causes, Power, Ability, Single Caused. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1061-en.pdf 2021-07-14 127 148 Seyyed Hasan Qazavi shghazavi@ut.ac.ir 1 Assistant professo University of Tehran AUTHOR Hamid Malekmakan H.malekmakan@ut.ac.ir 2 Assistant professo University of Tehran AUTHOR Seyyed Mohammad Qazavi Qazavy.7626@chmail.ir 3 Phd student Baqir Al-Olum University AUTHOR
OTHERS_CITABLE تبیین مفهوم مقدس و نامقدس در دین‌شناسی مکتب کارکردگرایی و پدیدارشناسی مفهوم مقدس در واکاوی ریشه‌ و تعریف دین بر مبنای تفکیک مقدس و نامقدس یکی از پرکاربردترین مفاهیم در میان نظریه‌پردازان مکتب پدیدارشناسی و کارکردگرایی دینی است. مسئله‌ اصلی تحقیق در این نوشتار بررسی جایگاه، معنا و کاربرد مفهوم مقدس و نامقدس در دین‌شناسی این دو مکتب با تاکید بر دیدگاه دورکیم، اتو و الیاده است که در این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که در کارکردگرایی دورکیم حقیقت دین اعتقاد به خدایی فوق طبیعی نیست، بلکه‌ او تفکیک امور مقدس از غیرمقدس را از کارکردهای جامعه می‌داند؛ اما در پدیدارشناسی اتو جوهر دین تجربه‌ امر مقدس است، که به شیوه‌‌ منحصر بفرد، به‌صورت اسرارآمیز و رعب‌انگیز برای هر انسانی تجربه می‏شود و کیفیتی متعال وصف‌ناپذیر دارد، از طرف دیگر فرآیند نمادسازی دینی و دیالکتیک امر مقدس از مهم‌ترین مفاهیمی است که در پدیدارشناسی الیاده مورد توجه قرار گرفته است. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1566-fa.pdf 2021-07-14 149 170 مقدس نامقدس پدیدارشناسی دین کارکردگرایی An Explanation of the Concept of Sacred and Non-Sacred in Functional and Phenomenological Studies of Religion The concept of sacred is one of the most widely used concepts among theorists of religious phenomenology and functionalism in the analysis of the roots and definition of religion based on the distinction between sacred and non-sacred. The main issue of research in this paper, with a descriptive-analytical method, is to examine the position, meaning and application of the concepts of sacred and non-sacred in the theology of these two schools with emphasis on the views of Durkheim, Otto and Eliade. The research findings show that in Durkheim's functionalism, the truth of religion is not belief in a supernatural god, but he considers the separation of the sacred from the non-sacred as the functions of society; But in Otto's phenomenology, the essence of religion is an experience of the sacred, which is uniquely experienced in a mysterious and terrifying way for every human being and has an indescribable transcendent quality. On the other hand, the process of religious symbolism and dialectics of the sacred is one of the most important concepts which has been considered in the phenomenology of the Eliade. Keywords Sacred, Non-Sacred, Phenomenology, Religion, Functionalism.   http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1566-en.pdf 2021-07-14 149 170 Alireza Khajehgir khajehgir.alireza@sku.ac.ir 1 Assistant professo University of Shahrekord AUTHOR Susan Izadi Dastnayi Sizadi123@gmail.com 2 AM University of Shahrekord AUTHOR
OTHERS_CITABLE تبیین جایگاه زن در اندیشه جریان‌های سلفی معاصر مسئله پژوهش پیش‌رو تبیین جایگاه زن در اندیشه و عمل جریان‌های سلفی معاصر است، که با تبیین علُی و روش گردآوری مطالب کتابخانه‌ای پیش می‌رود. مسئله این پژوهش با توجه به سه نکته جواب می‌گیرد: نکته اول، بررسی جریان سلفی درباری است که با  فقه صناعتی و مصلحت‌اندیشی یعنی تقدم مصلحت سیاسی بر احکام دینی، دیدگاه‌های فقهی خود را با استراتژی‌های قدرت تنظیم می‌کند. نکته دوم، بررسی جریان سلفیه جهادی است که با فتاوای شاذ ضمن نقد سلفیه رسمی به لحاظ فقهی نگاهی مرکزگریز به مقوله زن دارد و بالاخره جریان سوم سلفیه اصلاحی است که به لحاظ فقهی احکام آن ناظر برمذاق شریعت است و تکیه بر فقه مقاصدی می‌کند. نگرش اصلاح‌گران نیز التزام به حقیقت شریعت و پرهیز از نگاه‌های افراطی و غیرانسانی به زنان است. یافته‌های پژوهش بر دسته‌بندی نگاه به زن به اعتبار نوع نگاه فقهی، تاکید دارد. به این ترتیب که علیرغم اشتراک در مبانی معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی و انسان‌شناسی، نگاه‌های متفاوتی در فقه مقاصدی و فقه صناعتی نسبت به زن، متاثر از وضعیت فرهنگی اجتماعی و تقدیر جغرافیایی تاریخی شکل گرفته است. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1607-fa.pdf 2021-07-14 171 192 زن سلفیه جهادی سلفیه درباری سلفیه اصلاحی اندیشه. An Explanatory Study of the Position of Women in the Thought of Contemporary Salafi Currents The problem of the present research is to explain the position of women in the thought and practice of contemporary Salafi currents. The method of the study is a causal and library-based one. The problem of this research can be solved with regard to three points: 1. a study of the court Salafi that regulates its jurisprudential views with the strategies of the government, industrial jurisprudence and expediency, that is the precedence of political expediency over religious rules; 2. a study of the jihadist Salafi movement, which, with its uncommon fatawa, while criticizing the official Salafism, has a jurisprudentially centrifugal view on the issue of women and 3.  a study of the reformative Salafism which jurisprudentially viewed, its rules are in accordance to the taste of Shari'a and relies on fiqhi maqasidi, purpose-based jurisprudence. This view remains faithful to Shari'a and refrains from extremist and inhumanistic views in the field. The findings of the study emphasize the categorization of these views according to the validity of the type of jurisprudential view. In such a way that, despite their being common in the principles of epistemology, ontology and anthropology, in fiqhi maqasidi and fiqhi sana`ti, technical jurisprudence, different views towards women have been formed, influenced by socio-cultural status and historical geographical destiny. Keywords Woman, Jihadi Salafism, Court Salafism, Reformative Salafism, Thought. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1607-en.pdf 2021-07-14 171 192 Ali Imani Vali Setvat@gmail.com 1 Assistant professo AJA University of Command and Staff AUTHOR Mohammad Ahmadvand vmav1495@gmail.com 2 Phd Shahid Beheshti University AUTHOR
OTHERS_CITABLE نقد دوگانه‌انگاری خلقت و تکامل بر اساس قرآن در کلام جدید، «نظریه خلقت» با «نظریه تکامل» مقابل انگاشته می‌شود؛ زیرا در نظریه تکامل مراحل پیدایش حیات به صورت طبیعی تبیین می‌شود و خالق آگاه در آن نقشی ندارد؛ در مقابل خلقت‌گرایان به عاملیت و فاعلیت خالق آگاه اصرار دارند. در این میان برخی دانشمندان خداباور نظریه‌ طراحی هوشمند  را ارائه دادند تا در میان عوامل طبیعی جایی برای عوامل ماورائی بگشایند. اکنون مسئله این است که آیا قرآن نیز خلقت موجودات را معارض ایجاد طبیعی و تحولی آن‌ها می‌داند؟ این پژوهش بر اساس تحلیل درون بافتی واژه خلق روشن می‌سازد که خلقت قرآنی به پیدایش موجودات با سامان یافتن اجزاء یک ارگان به صورت زمان‌بر و مرحله‌مند و با دخالت عوامل طبیعی، اشاره دارد؛ یعنی تمام مراحل تکون ارگان متکی به امر و اراده خداوند است. در واقع منظر خلق در قرآن وصف پیدایش از نمای طبیعی و تکاملی است، اما منظر امر یا ملکوت به نمای باطنی پدیده‌ها و نقش خالق اختصاص دارد. این تبیین به نتیجه عدم دوگانگی خلقت و تکامل می‌رسد. البته قرآن نظریه طراحی هوشمند را رد می‌کند، زیرا اثر امر خداوند را در عرض سایر علت‌ها می‌داند. http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1460-fa.pdf 2021-07-14 193 212 علم و دین تفسیر علمی قرآن نظریه خلقت نظریه تکامل طراحی هوشمند ملکوت. A Critical Study of the Creational and Evolutionary Dualism Based on the Qur\'an   In new theology, kalami jadid, the "theory of creation" is known as contrasted with the "theory of evolution"; Because in the theory of evolution, the stages of the emergence of life are explained naturally without any role by a conscious creator in it; In contrast, creationists insist on the agency of the conscious Creator. Meanwhile, some theist scientists proposed the theory of intelligent design to open a place for immaterial agents among natural ones. The question now is whether the Qur'an also considers the creation of beings as opposed to their natural creation and evolution. Based on the intra-histological analysis of the word creation, this study clarifies that the Qur'anic creation refers to the emergence of beings by arranging the components of an organ in a temporal and step-by-step manner with the intervention of natural agents; that is, all the stages of the organ formation are depend on the command and will of God. In fact, the view of creation in the Qur'an is a description of creation from a natural and evolutionary view, but the view of command, amr, or kingdom, malakut, is dedicated to the esoteric view of phenomena and the role of the Creator. This explanation results in the lack of duality of creation and evolution. Of course, the Qur'an rejects the theory of intelligent design, because this theory recognizes the effect of God's command among other causes. Keywords Science and Religion, Scientific Interpretation of the Qur'an, Theory of Creation, Theory of Evolution, Intelligent Design, Kingdom.   http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1460-en.pdf 2021-07-14 193 212 Farzaneh Rouhani Mashhadi f_rohani@sbu.ac.ir 1 Assistant professor Shahid Beheshti University AUTHOR