بررسی تحوّلات تاریخی «ضروریّ» مذهب در فقه امامیّه
|
بهنام عباسی اول1 ، حسین صابری 2، سید محمود میر نور بخش3 |
1- دانشجو دکتری واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران و مدرس معارف اسلامی. b.abasi@cfu.ac.ir 2- استاد دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران (نویسنده مسئول). sabri@ferdowsi.um.as.ir 3- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران. smmirnourbakhsh@gmail.com |
|
چکیده: (2472 مشاهده) |
تبیین «ضروری» و سیرتحولات آن در مذهب امامیه از اهمیت فراوانی برخوردار است. با این توصیف لازم است این مسئله واکاوی شود که اصطلاح ضروریات مذهب از چه عصری وارد مذهب شده و سیر تطوّرات و تحولات آن چگونه بوده است؟ این مقاله با روش تحلیلی – توصیفی و بر اساس این مبنا که جایگاه ضروریات در مذهب از مسلّمات کلامی و فقهی(متسالم علیه)، و از اجماعیّات بالاتر است و به مصادیقی اطلاق شده که اثبات آن، احتیاج به نظر و استدلال ندارد، به این نتیجه دست پیدا کرده که، ضروری مذهب اصطلاحی مستحدث و نو است که قبل از ابن ادریس حلّی کاربرد کلامی و فقهی نداشته و اولین مرتبه ایشان آن را استعمال کرده و بعد از محقق حلّی و علّامه حلّی در بین متاخّران گسترش یافته و صاحب جواهر بیشترین کاربرد را داشته است. علمای معاصر برای جلوگیری از پیامدهای گسترش تکفیر و محدودیت باب اجتهاد، به تنقیح، تضییق و تحدید دایره کاربرد آن پرداختهاند.
|
|
واژههای کلیدی: ضروری، فقه، انکار ضروری، ضروری مذهب، ضروری دین. |
|
متن کامل [PDF 307 kb]
(499 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/12/16 | پذیرش: 1399/2/22 | انتشار: 1399/3/17 | انتشار الکترونیک: 1399/3/17
|
|
|
|