معتقدان به تجرد نفس به آیات فراوانی از قرآن استدلال کردهاند که مهمترین آنها آیه 85 سوره اسراء است. فخررازی با ضمیمه کردن این آیه به برخی از آیات دیگر و حمل «امر» در این آیه بر عالم مجردات، اولین مفسری است که به این آیه برای تجرد نفس استناد میکند. پس از وی، برخی از مفسران دارایِ گرایشهای عرفانی یا فلسفی نیز چنین استدلالی را مطرح کردهاند. در این مقاله با بررسی تفسیرهای مقدم بر فخررازی و نیز شواهد لغوی، این استدلال ارزیابی میشود. علامه طباطبایی با حمل «امر» بر ملکوت، استدلال مشابهی را مطرح کرده است. برخی از معاصران نیز به این آیه برای تجرد نفس استدلال کردهاند؛ این استدلالها معتبر نیست و آیه روح بر تجرد نفس دلالت نمیکند.