معرفت خدا برترین و بالاترین معارف است و یکی از راههای آن شناخت اسما و صفات اوست. هدف اصلی در این نوشتار بیان مقایسه آرای دو متکلم شهیر درباره اراده الهی و مسائل مربوط به آن است؛ ازجمله اینکه آیا اراده از صفات ذات است یا فعل؟ آیا اراده عین ذات است یا زائد بر آن؟ اراده باریتعالی حادث است یا قدیم؟ مطلق است یا مقید؟ در صورت مطلق بودن، اراده و اختیار انسان چه میشود؟ خواجه نصیر اراده را داعی (انگیزه) و داعی را همان علم به مصلحت میداند. از منظر وجودشناختی، اراده را از صفات ایجابی، ذاتی و بلکه عین ذات میداند. وی ضمن پذیرش اراده مطلقه الهی، انسان را دارای اختیار و آزادی در طول اراده خداوند میداند. در مقابل، اشعری اراده الهی را مستقل از دیگر صفات ذاتی ازجمله علم میداند و آن را صفتی ایجابی، قدیم و قائم به ذات میشمارد. خداوند فاعل همه افعال و ازجمله فعل انسان است و ازاینرو انسان هیچ ارادهای از خود ندارد؛ بلکه قدرت را خداوند در او خلق کرده و انسان آن را کسب کرده است.
Seyyed Hashemi E, Musawi S S. A comparative study of Khajeh Nasir Tusi and Abul Hasan Ash`ari`s views on the Divine Will . ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2012; 8 (31) :111-126 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1280-fa.html
اسماعیل سیدهاشمی، موسوی سید صفیاله. بررسی تطبیقی اراده الهی از منظر خواجه نصیر طوسی و ابوالحسن اشعری
. اندیشه نوین دینی. 1391; 8 (31) :111-126