«فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی» یکی از علوم فلسفی اسلامی است که با روش تعقلی به بازشناخت و بازنگاشت منظم بنیانهای فلسفی و نظری تعلیم و تربیت اسلامی، از یکسو، و استنتاج و استنباط مدلولهای تربیتی متناسب با آنها از سوی دیگر، میپردازد. با توجه به تقدم معرفتشناسی بر جهانشناسی و انسانشناسی، و نیز ابداعی و ابتکاری بودن بخش مهمی از فلسفه حکیم صدرالمتألهین شیرازی و جامعیت و فراگیری آن در مقایسه با حکمتهای مشایی و اشراقی، در این مقاله، کوشش منظمی به عمل آمده است تا شماری از مهمترین دیدگاههای معرفتشناختی فلسفه صدرایی استخراج، و بهصورت منظم طبقهبندی و تدوین شده، آنگاه مدلولهای تربیتی این دیدگاهها، در قالب اصول تربیتی، استنباط و معرفی شود.
Beheshti S. Some studies on Islamic philosophy of education on the basis of some epistemological views of Sadr al-Muta'allihin
. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2011; 7 (26) :143-164 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1311-fa.html
بهشتی سعید. کاوشهایی در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی بر مبنای شماری از دیدگاههای معرفتشناختی صدرالمتألهین
. اندیشه نوین دینی. 1390; 7 (26) :143-164