تحلیل و بررسی تطبیقی مفهوم خزائن در تفاسیر المیزان و کشف الاسرار
|
سیدمجتبی جلالی 1، حسن سعیدی2 ، سعید صفی شلمزاری3 |
1- استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد(نویسنده مسئول). s.m.jalali@sku.ac.ir 2- دانشیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه شهید بهشتی تهران و مدرس معارف اسلامی. H-Saeidi@sbu.ac.ir 3- استادیار گروه حقوق دانشگاه شهرکرد و مدرس معارف اسلامی safi@art.sku.ac.ir |
|
چکیده: (1479 مشاهده) |
از ساحتهای مورد اشاره در قرآن مفهوم خزائن است که به عنوان سرچشمه جهان خلقت معرفی شده ودر حیطه قدرت خداوند متعال است. در این پژوهش با روش توصیفی-تطبیقی به چگونگی بررسی مفهوم خزائن و تحلیل تطبیقی ابعاد هستیشناختی آن از دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان و رشیدالدین میبدی در کشف الاسرار پرداخته شده است. در خصوص علمی یا عینی بودن خزائن، یافتههای تحقیق نشان می دهد که خزائن الهی متشکل از دو عالم علم و عین است که این مطلب در نظریه علامه طباطبایی مشهود است، اما نگاه یک وجهی به خزائن در تفسیر میبدی (اکتفا به ساحت عین)، مشهود است. در حوزهی خزائن و مراتب هستی، علامه طباطبایی خزائن را منبع اعلای فیض الهی دانسته که تنزل از آن بصورت توالی از مبدأ اعلی بر اساس رابطه عِلّی و معلولی است، حال آنکه از نظر میبدی، خزائن ناظر برعلم خداوند بر ادارهی امور و احاطهی به فیوضات و مراتب عوالم و نفس در حوزهی توانایی و اختیار انسان است، منتها ورودی به کیفیت استقرار نظام مراتبی و نحوه افادهی فیض ندارد. |
|
واژههای کلیدی: خزائن، طباطبایی، میبدی، علم، عین، مراتب عالم. |
|
متن کامل [PDF 300 kb]
(381 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/11/16 | پذیرش: 1400/9/15 | انتشار: 1400/11/23 | انتشار الکترونیک: 1400/11/23
|
|
|
|