:: دوره 4، شماره 14 - ( پاییز 1387 ) ::
جلد 4 شماره 14 صفحات 94-73 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل مسأله شر با تأکید بر آرای فلسفی و کلامی امام خمینی(ره)
مسلم محمدی
حوزه علمیه قم
چکیده:   (1460 مشاهده)
با بررسی آرای کلامی و فلسفی امام خمینی(ره) در مسأله شر به‌دست می‌آید که در عالم هستی، شر محض یا کثیرالشر، محقق و مجعول بالذات نیست و برخی از این شبهات، ناشی از عدم تفکیک صحیح شر ذاتی از عرضی است.
ایشان ضمن تقسیمی نو از مسأله شر معتقد است هر موجودی را می‌توان با سه دسته از موجودات مقایسه نمود: علل، معالیل و موجودات هم‌عرض آن. دو دسته اول به‌علت تلائم کامل میان آنها نمی‌توانند به یکدیگر شر برسانند و مضر باشند. تنها در موجودات همعرض است که اضرار یا تنقیص یکدیگر ممکن است؛ اما اینکه این دو موجود، ضرر و شرشان به موجودات مساوی و هم‌عرض خویش، بیش از نفع آنها باشد، مردود است. ایشان با اشاره به اقسام متصور شر، که نخستین‌بار ارسطو آن را ارائه کرد و میرداماد تکمیل نمود، اقسام دیگری را به آن افزوده‌اند. سپس با اقامه دلیل عقلی، عدم امکان وجود شر واقعی را اثبات می‌نمایند. هم‌چنین نظریه علامه مجلسی در بحث مخلوق بودن خیر و شر را تفصیلاً به‌چالش می‌کشند.

 
واژه‌های کلیدی: شر، خیر، شر بالذات، شر بالعرض، فلسفه شرور، امام خمینی(ره).
متن کامل [PDF 252 kb]   (309 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/10 | پذیرش: 1399/2/10 | انتشار: 1399/2/10 | انتشار الکترونیک: 1399/2/10


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 14 - ( پاییز 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها