واکاوی دیدگاه ابنعثیمین در رؤیت الهی
|
عبدالواحد بامری1 ، محمد محمدی نور 2، مسلم بامری3 |
1- استادیارگروه معارف اسلامی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان. (نویسنده مسئول) avahedbameri@yahoo.com 2- مربی گروه معارف اسلامی. mohammadinoor93@gmail.com 3- دانش آموخته مقطع دکتری علوم سیاسی و مدرس معارف اسلامی.moslembamari@yahoo.com |
|
چکیده: (640 مشاهده) |
مسئله رؤیت خداوند در روز واپسین، در اندیشه ابنعثیمین از مباحث حائز اهمیت بهشمار میرود. پژوهش حاضر به شیوه توصیفی و با مراجعه به منابع علمی کتابخانهها و با هدف ارزیابی دیدگاه ابنعثیمین درباره رؤیت الهی سامان یافته و قصد دارد رویکرد این عالم سلفی را مورد بررسی و نقد قرار دهد. از منظر ایشان، خداوند در روز قیامت دیده میشود؛ منهج فکری و تفسیری او در صفات خبری، انکار مجاز، مخالفت با تاویل گرایی و دفاع از نظریه تجسیم و تشبیه، وی را به این اعتقاد رهنمون ساخته است. ایشان برای اثبات مدعای خویش به آیات 22 و 23 سوره مبارکه قیامت و آیه 103 انعام و آیه 10سوره مبارکه طه و روایات استدلال نموده است. از یافتههای جستار مورد اشاره آن است که ادعای ابنعثیمین با آیات قرآن و نگرش عالمان سلفی مانند مجاهد و رشیدرضا در تعارض است و روایات رویت متواتر نبوده و با احادیث منقول در کتب فریقین همخوانی ندارد. به همین خاطر ادعای اجماع وی قابل اثبات نیست.
واژگان کلیدی
ابنعثیمین، رویت خدا، تأویلگرایی، جسمانیت خدا و اجماع سلف.
مسئله رؤیت خداوند در روز واپسین، در اندیشه ابنعثیمین از مباحث حائز اهمیت بهشمار میرود. پژوهش حاضر به شیوه توصیفی و با مراجعه به منابع علمی کتابخانهها و با هدف ارزیابی دیدگاه ابنعثیمین درباره رؤیت الهی سامان یافته و قصد دارد رویکرد این عالم سلفی را مورد بررسی و نقد قرار دهد. از منظر ایشان، خداوند در روز قیامت دیده میشود؛ منهج فکری و تفسیری او در صفات خبری، انکار مجاز، مخالفت با تاویل گرایی و دفاع از نظریه تجسیم و تشبیه، وی را به این اعتقاد رهنمون ساخته است. ایشان برای اثبات مدعای خویش به آیات 22 و 23 سوره مبارکه قیامت و آیه 103 انعام و آیه 10سوره مبارکه طه و روایات استدلال نموده است. از یافتههای جستار مورد اشاره آن است که ادعای ابنعثیمین با آیات قرآن و نگرش عالمان سلفی مانند مجاهد و رشیدرضا در تعارض است و روایات رویت متواتر نبوده و با احادیث منقول در کتب فریقین همخوانی ندارد. به همین خاطر ادعای اجماع وی قابل اثبات نیست.
|
|
واژههای کلیدی: ابنعثیمین، رویت خدا، تأویلگرایی، جسمانیت خدا و اجماع سلف. |
|
متن کامل [PDF 272 kb]
(165 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/1/16 | پذیرش: 1401/4/29 | انتشار: 1401/8/4 | انتشار الکترونیک: 1401/8/4
|
|
|
|