دانشیار گروه علمی منطق فهم دین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدرس معارف اسلامی. shakerinh@gmail.com
چکیده: (742 مشاهده)
طبیعتگرایی هستیشناختی از اهم مبانی الحاد جدید، بلکه بُنمایه اصلی و اساس آن است و لاجرم بررسی آن برای جویندگان مسائل اعتقادی ضرورتی حیاتی دارد. این قسم از طبیعتگرایی در فلسفه علم نیز مورد توجه قرار گرفته و شماری آن را به مثابه پیشفرض ضروری دانش تجربی قلمداد کردهاند. در نتیجه، تحقیق و بررسی در این مساله و سنجش آن برای متعاطیان حوزه فلسفه علم، بهویژه داعیهداران تحول علم و طلایهداران تولید علم دینی نیز امری اجتنابناپذیر است. بدینروی، مسئله اصلی مقاله حاضر بررسی این رویکرد و ارزشداوری در باب آن است. روش تحقیق در مقام گردآوری اسنادی و در مقام داوری توصیفی ـ تحلیلی است. نتیجه تحقیق نیز این است که طبیعتگرایی هستیشناختی نه منطقاً مدعایی منسجم و خردپذیر است، نه پشتوانهای از طریق علم و فلسفه دارد، و نه پیشفرض ضروری دانش تجربی خواهد بود.