:: دوره 18، شماره 71 - ( زمستان 1401 ) ::
جلد 18 شماره 71 صفحات 86-65 برگشت به فهرست نسخه ها
نقدهای معرفت‌شناختی، روش‌شناختی و هستی‌شناختی خداباوران بر طبیعت‌گرایی
فریده محمدزمانی
مدرس گروه معارف اسلامی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران my@iau.ir
چکیده:   (558 مشاهده)
گراهام اُپی فیلسوف معاصر استرالیایی، خداناباور طبیعت­گراست که هرگونه علت ماوراء­الطبیعی را انکار می­کند . مسئله تحقیق این است که؛ مبانی اُپی در جایگزینی طبیعت­گرایی به جای خداباوری چیست؟ یافته­های تحقیق که با روش تحلیلی برهانی به دست آمده، نشان می­دهد؛ مبانی معرفت­شناختی، روش­شناختی و هستی­شناختی اُپی که بر اساس آن طبیعت­گرایی را باورپذیرتر از خداباوری می­داند  واقع­بینانه نیستند و دارای چالش­ها و لغزش­های اساسی است. در معرفت­شناختی؛ نگرش وی از برهان موفق با چالش­های عدیده­ای روبه­روست؛ در روش­شناسی، استنادش بر اصل سادگی است اما وی با ادعای سادگی طبیعت‌گرایی در برابر خداباوری، پاسخ درخوری در برابر سوالات زیادی که مطرح می­شود فراهم نمی­آورد و معضلات فلسفی کلامی در باب آن را برطرف نمی­سازد. در هستی­شناختی نیز طبیعت­گرایی جایگزین برتری برای خدا نیست و احتمال جایگزینی طبیعت­گرایی به­جای خداباوری بسیار ضعیف است؛ هم­چنین اُپی تبیین درستی از علیت ندارد و علیت را با اصل موجبیت خلط کرده است.
واژه‌های کلیدی: گراهام اُپی، مبانی، برتری، طبیعت­گرایی، خداباوری.
متن کامل [PDF 307 kb]   (170 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/2 | پذیرش: 1401/12/2 | انتشار: 1401/12/6 | انتشار الکترونیک: 1401/12/6


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 71 - ( زمستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها