:: دوره 19، شماره 74 - ( پائیز 1402 ) ::
جلد 19 شماره 74 صفحات 188-167 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی پیش‌فرض‌های خداشناسی از منظر برخی روشنفکران دینی در برداشت از قرآن کریم
مریم علیزاده 1، حمیدرضا حاج بابایی2 ، وحید واحد جوان3
1- استادیار گروه قرآن، متون، تاریخ و تمدن اسلامی، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) alizadeh62@ut.ac.ir
2- استاد گروه قرآن، متون، تاریخ و تمدن اسلامی، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، تهران، ایران. hajibabaeei@ut.ac.ir
3- استادیار گروه اخلاق اسلامی، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران، vahedjavan@ut.ac.ir
چکیده:   (951 مشاهده)
پیش‌فرض‌ها و باورهای ذهنی مفسر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در تفسیر او از متون تأثیرگذار است. برخی از مفسران تأثیر پیش‌فرض‌ها در تفسیر متون را نمی‌پذیرند و برخی دیگر آن را ضروری می‌دانند. آقای مجتهدشبستری بر اساس هرمنوتیک فلسفی، وجود پیش‌فرض را در تفسیر قرآن ضروری می‌داند و معتقد است بدون آن، فهم هیچ متنی محقق نمی‌شود. از مهم‌ترین پیش‌فرض‌های مجتهدشبستری در برداشت از قرآن، پیش‌فرض‌های خداشناسی اوست. وی با سه پیش‌فرض اساسی درباره خداوند، به سراغ فهم قرآن رفته؛ خداوند اثبات‌ناپذیر است؛ انسان در مواجهه با خدای نامتشخص قرار دارد؛ به دلیل عدم وجود ساحت زبانی در خدا نمی‌توان اعتقاد به وحی زبانی داشت. این پژوهش با روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی، نقدهای وارد بر سه پیش‌فرض خداشناسی مجتهدشبستری را بررسی می‌کند. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که پیش‌فرض‌های وی به دلیل تناقض درونی و مخالفت با عقل قابل پذیرش و تعمیم به تفسیر صحیح قرآن کریم نیست.

واژه‌های کلیدی: پیش‌فرض، خداشناسی، مجتهدشبستری، قرآن کریم، تفسیر.
متن کامل [PDF 279 kb]   (142 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/24 | پذیرش: 1401/8/11 | انتشار: 1402/12/5 | انتشار الکترونیک: 1402/12/5


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 74 - ( پائیز 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها