نظریه معنویتگرای «عقلانیت و معنویت» به دنبال کسب رضایت باطن و آرامش انسان است. آقای ملکیان در این نظریه با التفات به مقوله مدرن شدن انسان ویژگی «خودالوهیتی» انسان معنوی را ذکر میکند. این مولفه از لوازم نگاه یگانهانگارانه(مونیستی) به «خدا، انسان و طبیعت» است. در این مؤلفه، انسان به عنوان نزدیکترین دریچه به شعور هستی، دارای کاملترین الوهیت است و میتواند از طریق الوهیت درونی خود، اتحاد خود با خدا و جهان را تجربه کند. این تحقیق با روش توصیفی_تحلیلی از طریق مطالعات کتابخانهای به دنبال بررسی انتقادی مونیسم و خودالوهیتی انسان معنوی با توجه به مبانی حکمت متعالیه و آموزههای وحیانی است. تأثیرپذیری از عرفان هندوئیسم برخلاف مبانی پذیرفته شده قبلی، تعارض آن با عرفان اسلامی(مورد پذیرش ملکیان)، تقابل خودالوهیتی با کمال معنوی و تنافی آن با هدف معنویتگرایی از مهمترین نقدهای وارد بر این ویژگی انسان معنوی هستند.
faragnejad M. Examining and criticizing the component of "self-divinity" in the theory of "rationality and spirituality". ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2023; 19 (73) :179-198 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-2279-fa.html
فرج نژاد محمد جواد. بررسی و نقد مولفه «خودالوهیتی» در نظریه «عقلانیت و معنویت». اندیشه نوین دینی. 1402; 19 (73) :179-198