مسئله چگونگی صفات باریتعالی، ازجمله مسائلی است که هر سه گروه؛ متکلمان، حکیمان، و ازجمله، عارفان به آن پرداخته، و مورد بحث و فحص قرار دادهاند. قرآن کریم قبل از همه، این دو صفت را در کنار سایر صفات، درخصوص حضرت باریتعالی مورد عنایت قرار داده است.
در این جستار که با محوریت آرا ملاصدرا و امام خمینی&تنظیم شده است، استنباط شده که آنان این دو صفت را از توابع علم شمردهاند. همچنین ملاصدرا پس از نقد و بررسی آرا خواجه نصیر و شیخ اشعری و پیروان وی، با نظریه «علم اجمالی در عین کشف تفصیلی» خود و با بیانی متفاوت از دیگران، سمیع بودن باری تعالی را به علم او به مسموعات، و بصیر بودنش را به علم او به مبصرات ارجاع داده است. لیکن، امام خمینی&با ذکر دلایل خاص خود اثبات میکند که این دو صفت، صفاتی جدا و مستقل بوده، و ارجاعشان به دیگر صفات در اثر اهمال برخی از جهات و حیثیات میباشد.
Mehraki B, Sajedi A. Analyzing the Hearing and Vision from Mulla Sadra and Imam Khomeini’s Viewpoint. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2014; 10 (36) :141-156 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-435-fa.html
مهرکی بهادر، ساجدی علیمحمد. تحلیل «سمع و بصر» حق تعالی از منظر ملاصدرا و امام خمینی. اندیشه نوین دینی. 1393; 10 (36) :141-156