در روایات معتبری، امام معصوم× با استناد به آیه شریفه «لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ»، امامت هر ظالمی را تا روز قیامت نفی میکنند؛ حتی کسانی که در گذشته، آلوده به بتپرستی بوده وسپس مسلمان شدهاند نیز شایستگی رسیدن به مقام «امامت» را ندارند. این سخن امام× درواقع کنایهای است به خلافت خلیفه اول و دوم که پیش از اسلام آوردن، مدت مدیدی از عمر خویش را در بتپرستی سپری کردند.
در مقابل، دانشمندان اهلسنت در مقام دفاع از خلافت خلفا بر این باورند که مشتق وضع شده برای خصوص متلبّس به مبدأ اشتقاق و استعمال آن در فرد منقضی، یک استعمال مجازی است. جالب آنکه اکثر اصولیان شیعه علاوهبر پذیرفتن استدلال امام×، برآنند که مشتق تنها درخصوص متلبّس به مبدأ، حقیقت است. حال پرسش این است که چگونه میتوان پذیرفت که مشتق وضع شده درخصوص متلبس به مبدأ، و ازسوی دیگر استدلال امام×به آیه شریفه را نیز قبول نمود. در این مقاله دیدگاه شش نفر از دانشمندان را در پاسخ به این پرسش مطرح نموده و در پایان دیدگاه برگزیده تبیین میشود.
Azizi Alavijeh M. Analyzing the Relation of Basic Derivation and Denial of Wrongdoers’ Imamate. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2014; 10 (36) :169-184 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-437-fa.html