دین همزاد بشر است و در همه مراحل زندگی همراه اوست. در قرون اخیر اندیشههایی مبنیبر بینیازی بشر از دین مطرح شده است. بارزترین دلیل طرفداران این اندیشه، بلوغ انسان در رشد علمی است.
مالینوفسکی در دنیای غرب و شهید مطهری از متفکران جهان اسلام معتقدند دین ویژگیهایی دارد که بههیچوجه نمیتوان جایگزینی برای آنها یافت. مالینوفسکی در تبیین وجوه بیبدیل بودن دین تنها بر کارکردهای ویژه آن تأکید دارد. شهید مطهری در نگاهی کلان علاوهبر کارکردهای اختصاصی دین، به فطری بودن آن بهعنوان عاملی مهم در جاودانگی دین اشاره دارد. وی دین را پاسخگوی نیازی حقیقی در سرشت بشر میداند و بدین طریق برای آن اصالت قائل است. در مقابل کارکردگرایان با نگاه ابزاری به دین، به توانمندیهای جانشینناپذیر آن توجه کرده و حتی غیرمعتقدان به دین را نیز به حفظ آن در جامعه توصیه میکنند.
Abdi H, Sajedi S H. Comparative Study of Non-Substitutability of Religion from Malinowski and Shahid Motahhari’s Viewpoints. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2014; 10 (37) :63-80 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-442-fa.html
عبدی حسن، ساجدی سید هادی. بررسی تطبیقی جانشینناپذیری دین از منظر مالینوفسکی و شهید مطهری. اندیشه نوین دینی. 1393; 10 (37) :63-80