ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research
اندیشه نوین دینی
A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies
Literature & Humanities
http://andishe.maaref.ac.ir
1
admin
2008-9481
2008-9481
doi
fa
jalali
1401
7
1
gregorian
2022
10
1
18
70
online
1
fulltext
fa
نقد و بررسی دو موضع نفی و اثبات در توحید صفاتی و رفع تعارض از آنها در نظام کلامی شیعی
A Critical Study of Two Positions of Negation and Affirmation in the Unity of Attributes and Resolving the Their Conflict in the Shiite Theological System
کلام قدیم
کلام قدیم
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:130%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:130%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">مسأله صفات خدا و کیفیت اتصاف ذات الهی به آنها از مسائل اساسی معرفتی در باب مبدأ شناسی است. ابو علی جبائی معتزلی معتقد است ذات خدا، نائب مناب صفات خدا است، زیرا انکار اوصاف الهی به دلیل اتقان صنعش جایز نیست ولی چون واقعیت صفت، قیام به غیر است نه عینیّت، این قول صحیح نیست؛ چون سر از نفی مطلق در میآورد و برخی همچون اشاعره و معتزله به ترتیب قائل به زیادت قدیم یا زیادت حدوثی شده و به اثبات صفات رأی داده اند؛ زیرا اصولاً ذات خدا را نباید خالی از کمالات وجودی دانست. این دو قول نیز صحیح نمیباشد زیرا تعدد قدما یا نیاز، لازم میآید. در این میان شیعه علاوه بر اثبات صفات، به نفی صفات زاید و حدوثی نیز پرداخته که این مقاله در صدد است به صورت توصیفی و تحلیلی و به روش کتابخانهای نشان دهد نه تنها تعارضی در بین نیست بلکه بهترین نظریه میباشد.</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:130%"></span></span></span></span></span></span></span>
<h1 dir="RTL" style="text-align:justify; margin-top:16px"></h1>
<span style="font-size:13.5pt"><span style="text-justify:kashida"><span style="text-kashida:0%"><span style="line-height:12.0pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="font-size:10.0pt">The issue of God's attributes and the way in which they are attributed to Divine Essence is one of the basic epistemological issues in the knowledge of God. Abu Ali Jaba`i Mu'tazili believes that God's Essence is the representative of God's attributes, because regarding His skillfulness in creation, <i>itqani sun`a,</i> it is not reasonable to deny divine attributes. Yet, as the reality of an attribute is its state of being based on others, not being the same as them, this may not be agreed with. Because it leads to an absolute negation, and some like the Ash'aries and Mu'tazilites, respectively, believe in additionality of what is not of beginning in time or in temporal additionality, and have proved Divine attributes; as, in principle, God's essence should not be considered devoid of existential perfections. These two sayings may not be agreed with either; science they would lead to the multiplicity of what of no temporality or to need. In the meantime, Shia, in addition to proving the attributes, also negated the extraneous and incidental attributes, the view which this article aims to show in a descriptive and analytical way, using a library method, not only as being of no conflict, but as the best theory. </span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:13.5pt"><span style="text-justify:kashida"><span style="text-kashida:0%"><span style="line-height:12.0pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:10.0pt">Keywords</span></b><span style="font-size:10.0pt">: Monotheism of Attributes, Proving Divine Attributes, Negation of Attributes, Representation of Essence, Objectivity and Additionality of Attributes.</span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"B Mitra""></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:13.5pt"><span style="line-height:12.0pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:10.0pt"></span></b></span></span></span></span><br>
توحید صفاتی, اثبات صفات, نفی صفات, نیابت ذات, عینیت و زیادت صفات. اشاعره, معتزله
27
44
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-302-3&slc_lang=fa&sid=1
Abbas
Abbaszadeh
عباس
عباسزاده
aabaszadeh@tabrizu.ac.ir
10031947532846002891
10031947532846002891
Yes
Assistant professor, Tabriz University, aabaszadeh@tabrizu.ac.ir
استادیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و علوم اسلامی، دانشگاه تبریز و مدرس معارف اسلامی. aabaszadeh@tabrizu.ac.ir