ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research
اندیشه نوین دینی
A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies
Literature & Humanities
http://andishe.maaref.ac.ir
1
admin
2008-9481
2008-9481
doi
fa
jalali
1400
7
1
gregorian
2021
10
1
17
66
online
1
fulltext
fa
بررسی انتقادی نسبی گرایی هرمنوتیکی در الهیات تفهمی بر اساس حکمت متعالیه
A Critical Study of Hermeneutical Relativism in Cognitive, Tafahhumi, Theology Based on the Transcendent Wisdom
کلام جدید
کلام جدید
پژوهشي
Research
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">بررسی نوع نسبیت گرایی در«الهیات تفهمی» ونقد مبنایی آن براساس حکمت متعالیه، مسأله اصلی این پژوهش است. برای این منظور در مرحله نخست، آثارمجتهد شبستری درموضوع الهیات که خود ازآن به «الهیات تفهمی» تعبیر کرده است، با روش توصیفی و تحلیلی مورد بررسی وسپس بر اساس قواعد حکمت متعالیه مورد نقد قرارگرفته است. یافته های این پژوهش حاکی از آنست که هرمنوتیک شبستری هرچند مردد بین هرمنوتیک مؤلف محور شلایرماخری وهرمنوتیک مفسرمحور گادامری است لیکن سمت و سوی بیشتری به سمت هرمنوتیک فلسفی گادامری دارد. حتی گاه ازین فراتر رفته و معنا را امری پسینی می داند که درفرایند فهم ساخته می شود که در هر حال مشوب به نسبیت گرایی است. مبنا شکافی انواع نسبیت گرایی بیانگرآنست که شکاف بین سوژه و ابژه منشأ انواع نسبیت گرایی است که به دنباله چالش چگونگی رابطه عین و ذهن به وجود آمده است. حال آنکه با اصول معرفت شناختی حکمت متعالیه، این شکاف از ابتدا پر شده وبه لوازم نسبیت گرایانه نمی انجامد.</span></span>
<h1 dir="RTL"></h1>
The main issue of this research is the study of the type of relativism in "cognitive theology" and its basic critique based on transcendent wisdom. For this purpose, in the first stage, the works of Mujtahid Shabestari on the subject of theology, called by him as "cognitive theology", have been studied in a descriptive and analytical method and, then, criticized according to the rules of transcendent wisdom. The findings of this study indicate that Shabestari hermeneutics, although hesitant between Schleiermacher's author-centered hermeneutics and Gadameri-centered interpreter hermeneutics, has a more inclined direction towards Gadameri's philosophical hermeneutics. Sometimes it even goes beyond this and considers meaning as a posterior thing that is made in the process of understanding, which in any case is similar to relativism. The gap between the types of relativism indicates that the gap between subject and object is the origin of the types of relativism that have arisen following the challenge of how the object and the mind relate. However, with the epistemological principles of transcendent wisdom, this gap is filled from the beginning and does not lead to relativistic devices.<br>
<strong>Keywords</strong>: Relativism, Hermeneutics, Gadamer, Mujtahid Shabestari, Transcendent Wisdom.<br>
نسبیت گرایی, هرمنوتیک,گادامر, مجتهد شبستری, حکمت متعالیه.
149
166
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1403-1&slc_lang=fa&sid=1
Narjes
Rudgar
نرجس
رودگر
rudgar@hoda.miu.ac.ir
10031947532846002122
10031947532846002122
Yes
Assistant professo Al-Mustafa International University
استادیار گروه فلسفه و عرفان اسلامی جامعه المصطفی العالمیه و مدرس معارف اسلامی.