ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research
اندیشه نوین دینی
A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies
Literature & Humanities
http://andishe.maaref.ac.ir
1
admin
2008-9481
2008-9481
doi
fa
jalali
1401
12
1
gregorian
2023
3
1
19
72
online
1
fulltext
fa
باورهای مابعدالطبیعی در مکتب معنادرمانی فرانکل و ارزیابی آن بر اساس آراء علامه طباطبایی (ره)
Metaphysical Beliefs in Frankel's Logotherapy School and its evaluation based on the opinions of Allameh Tabatabai (r)
کلام جدید
کلام جدید
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:150%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span lang="FA" style="font-size:13.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">مکتب معنادرمانی به عنوان یکی از مکاتب روان درمانی اگزیستانسیالیسم، توسط ویکتور فرانکل ابداع شد. اصلیترین رسالت این مکتب تاکید بر اهمیت معنای زندگی و نقش بی بدیل آن در رهایی از خلا وجودی و پوچی در زندگی است. سه باور اصلی ما بعدالطبیعی این مکتب عبارتند از: اعتقاد به وجود خدا، دین و جاودانگی. تحقیق حاضر که به روش توصیفی ـ تحلیلی و از طریق منابع کتابخانهای صورتگرفته پس از واکاوی دقیق باورهای مابعدالطبیعی مکتب فرانکل آنها را براساس مبانی فکری علامه طباطبایی(ره) ارزیابی میکند. سؤال اصلی تحقیق این است که مهمترین باورهای مابعدالطبیعی مکتب معنادرمانی فرانکل چیست؟ و اشتراکات و افتراقات آنها نسبت به آموزههای اسلامی ـ بر مبنای آراء علامه طباطبایی ـ کدام است؟ یافتههای تحقیق نشان میدهد؛ تبیین نادرست و سطحی از مفهوم خدا و تنزل آن از مرتبه واجب الوجودی به مرتبه معنا دهندهگی محض، تعریف حداقلی از دین و نگاهی پلورالیستی و ابزارگرایانه به آن و عدم توجه به حقیقی بودن سعادت و تعابیر مبهم از جاودانگی از مهمترین نقطه افتراق دیدگاه فرانکل و علامه طباطبایی در حوزه باورهای مابعدالطبیعی است. </span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<br>
<div aria-label="شکستن صفحه" class="cke_pagebreak" data-cke-display-name="pagebreak" data-cke-pagebreak="1" style="page-break-after:always" title="شکستن صفحه" contenteditable="false"></div><span style="font-size:13.5pt"><span style="line-height:130%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span lang="FA" style="font-size:15.0pt"><span style="line-height:130%"><span style="font-family:"B Mitra""></span></span></span></span></span></span></span></span>
<span style="font-size:13.5pt"><span style="text-justify:kashida"><span style="text-kashida:0%"><span style="line-height:12.0pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="font-size:10.0pt">logotherapy was invented by Viktor Frankl as one of the existentialist psychotherapy schools. The main mission of this school is to emphasize the importance of the meaning of life and its unique role in getting rid of existential emptiness and aimlessness in life. The three main beliefs of this school are: belief in the existence of God, religion and immortality. The present research, which was carried out by descriptive-analytical method and through library sources, after carefully reading the metaphysical beliefs of Frankel's school, evaluates them based on the intellectual foundations of Allameh Tabatabayi (r). The main research question is what are the most important metaphysical beliefs of Frankel's logotherapy school? And what are their similarities and differences with respect to Islamic teaching, based on the opinions of Allameh Tabatabayi? The research findings show: the incorrect and superficial explanation of the concept of God and its degradation from the level of necessary position to the pure level of a meaning-giver, a minimal definition of religion and a pluralistic and instrumentalist view of it, and not paying attention to the reality of happiness and vague interpretations of immortality are the most important points of difference between Frankel and Allameh Tabatabai is in the field of metaphysical beliefs. </span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:13.5pt"><span style="text-justify:kashida"><span style="text-kashida:0%"><span style="line-height:12.0pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:10.0pt">Keywords</span></b><span style="font-size:10.0pt">: Belief, Metaphysics, Logotherapy, Viktor Frankl, Allameh Tabatabai.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:13.5pt"><span style="line-height:12.0pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:13.5pt"><span style="text-justify:kashida"><span style="text-kashida:0%"><span style="line-height:12.0pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:10.0pt"></span></b></span></span></span></span></span></span><br>
باور, مابعدالطبیعه, معنادرمانی, ویکتور فرانکل, علامه طباطبایی.
111
130
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1663-1&slc_lang=fa&sid=1
Gholam Hossein
Gerami
غلامحسین
گرامی
gerami@maaref.ac.ir
10031947532846003201
10031947532846003201
Yes
Assistant professor of Islamic theoretical principles, gerami@maaref.ac.ir
استادیار گروه مبانی نظری اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی. (نویسنده مسئول) gerami@maaref.ac.ir
Roqayye
Yazdani
رقیه
یزدانی چهار برج
Ryazdani69@yahoo.com
10031947532846003202
10031947532846003202
No
AM of Islamic maaref،Ryazdani69@yahoo.com
دانشآموخته ارشد مدرسی معارف اسلامی گرایش مبانی نظری اسلام. Ryazdani69@yahoo.com