@article{ author = {Azimi, Askar and Rezanejad, Ezzoddi}, title = {Mohaqeq Toosi and Fazel Qooshji on Imamate in Quran}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {7}, Number = {24}, pages = {9-34}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {امامت در قرآن از منظر محقق طوسی و فاضل قوشچی}, abstract_fa ={در این نوشتار، آرای دو متکلم برجسته جهان اسلام از دو مکتب امامیه و اشاعره، در ذیل آیات امامت مقایسه و بررسی شده است. محقق طوسی ـ از علمای قرن هفتم ـ مهم‌ترین اندیشه‌های کلامی خویش را به‌طور موجز در تجرید الاعتقاد آورده است. محقق قوشچی ـ از اشاعره قرن نهم هجری ـ اندیشه‌های اشعری خود را در شرح تجرید الاعتقاد بیان کرده است. از این‌رو این متن و شرح، نمایانگر منازعات دو فرقه مهم کلامی شیعه امامیه و اشاعره به‌شمار می‌آید. در این پژوهش، چهار آیه ولایت (مائده / 55)، امامت (بقره / 124)، اولی‌الامر (نساء / 59) و همراهی با صادقین (توبه / 119) از منظر این دو محقق بررسی و سپس به شبهات قوشچی پاسخ داده شده است.  }, keywords_fa = {امامت, خلافت, شیعه, اهل سنت, قوشچی, محقق طوسی, اشاعره.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1289-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1289-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2011} } @article{ author = {Alipoor, Mohammad Sadeq and Yoosofian, Hass}, title = {The philosophy of Imamate in sheikh Mofeed, seyyed Mortaza and Sheikh Tusi}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {7}, Number = {24}, pages = {35-60}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی تطبیقی فلسفه امامت از منظر شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی}, abstract_fa ={مکتب تشیع یکی از مهم‌ترین مکاتب اسلامی است که یکی از ارکان مهم آن، نظریه امامت است. در طول تاریخ، اندیشمندان شیعه برای اثبات این نظریه استدلال‌های مختلفی از جمله استدلال‌های عقلی ارائه کرده‌اند. هدف این نوشتار، بررسی استدلال‌های عقلانی متکلمان مکتب بغداد (شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی) است؛ دانشمندانی که از مشهورترین متکلمان و فقیهان شیعه‌مذهب به‌شمار می‌روند. بدین‌منظور ضمن روشن‌کردن معنای امامت در اندیشه تشیع، به بررسی تطبیقی تعریف‌های متکلمان مورد بحث پرداخته، با تعیین ارکان امامت، توانایی هر استدلال در این خصوص مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.  }, keywords_fa = {امام معصوم, قاعده ‌لطف, تکلیف بمالایطاق, عصمت, فلسفه امامت, نظریه امامت}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1290-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1290-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2011} } @article{ author = {SadeqiFadaki, Seyyed J`afar}, title = {A critical study on the Multimeaning attitudes toward Quranic verses}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {7}, Number = {24}, pages = {61-86}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی و نقد دیدگاه‌های چندمعنایی آیات قرآن‌کریم}, abstract_fa ={یکی از پرسش‌های مطرح در مورد واژگان و جملات قرآن کریم این است که آیا خداوند متعال همانند روش متداول متون بشری، در آنِ واحد، از هریک از الفاظ و جملات قرآن در یک‌معنا و مفهوم استفاده کرده است یا معانی متعددی را اراده نموده است؟ دراین‌باره دیدگاه‌های متعددی در بین صاحب‌نظران و مفسران اسلامی مطرح است که مهم‌ترین و عمده‌ترین آنها چهار نظریه است. نظریه صحیح بر آن است که چندمعنایی در لغت عرب و قرآن امکان‌پذیر بوده و واقع هم شده است. در این مقاله ضمن طرح دیدگاه صحیح، به ردّ و ابطال نظریات دیگر، با ارائه ادلّه متعدد، می‌پردازیم.  }, keywords_fa = {معنا, چندمعنایی, اشتراک لفظی, حقیقت و مجاز, کنایه, ظاهر و باطن, زبان عرب, قرآن‌کریم.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1291-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1291-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2011} } @article{ author = {Zakavi, Ali Asghar}, title = {Sadra and Leibniz on natural perception of God, comparatively studied}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {7}, Number = {24}, pages = {87-112}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {مقایسه تطبیقی خداشناسی فطری از منظر صدرالمتألهین شیرازی و لایب‌نیتز}, abstract_fa ={در این نوشتار، این پرسش مطرح می‌شود که از منظر ملاصدرا و لایب‌نیتز، آیا آدمی در فطرت خویش نسبت به خداوند معرفت دارد یا خیر؟ چرا و به چه معنا؟ در این پژوهش معلوم می‌شود که خداشناسی فطری می‌تواند دو معنا داشته باشد:‌ اول اینکه قضیه «خدا وجود دارد» از قضایای بدیهی است؛ دوم اینکه انسان می‌تواند نوعی تصور ذاتی و فطری از مبدأ متعال داشته باشد. هر دو فیلسوف بر خداشناسی فطری تأکید ورزیده‌اند. لایب‌نیتز معتقد است روح انسان به‌عنوان یک مناد عالی، از خداوند تصور‌ی فطری دارد؛ درحالی‌که ملاصدرا خداشناسی فطری را به‌معنای علم حضوری می‌داند. هر دوی آنها با تفکیک میان ادراک بسیط و مرکب، فطری بودن معرفت خدا را اثبات و آن را بالقوه می‌دانند.  }, keywords_fa = {ملاصدرا, لایب‌نیتز, خدا, مناد, فطری.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1292-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1292-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2011} } @article{ author = {Ne`amati, Seyyed Jav}, title = {The logical structures of theological proofs, with an emphasis on the proof of love to God}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {7}, Number = {24}, pages = {113-128}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {ساختارهای منطقی براهین خداشناسی با تأکید بر ساختار برهان عشق به خدا}, abstract_fa ={ازجمله خصوصیات مختص انسان که او را از سایر موجودات متمایز می‌کند، عقل و دل (فطرت) است که دارای ابعاد مختلفی است. یکی از این ابعاد، توجه به کمال‌خواهی و بی‌نهایت‌طلبی است. برخی پژوهشگران اسلامی تلاش کرده‌اند از این طریق به اثبات باری‌تعالی بپردازند. ازآنجاکه انسان به کمال‌مطلق و زیبایی‌مطلق میل دارد و این میل از مقوله تضایف است و دو امر متضایف در وجود تکافو دارند، می‌بایست معشوق کامل و زیبای مطلق نیز محقق باشد. در این مقاله سعی‌شده است ساختار منطقی برهان عشق به کمال مطلق مورد دقت قرار گیرد.  }, keywords_fa = {براهین خداشناسی, کمال مطلق, نظم, امکان, حرکت, حدوث, عشق, صدیقین.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1293-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1293-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2011} } @article{ author = {Kashfi, Abdorrasool and Zareeian, Faezeh}, title = {Evolutionism and Keith Ward`s views as a proof of God`s existence}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {7}, Number = {24}, pages = {129-152}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {اثبات وجود خداوند از طریق نظریه تکامل، با تکیه بر آرای کیث وارد}, abstract_fa ={اصل انتخاب طبیعی را چارلز داروین، طبیعت‌گرا و زیست‌شناس معروف انگلیسی قرن نوزدهم، مطرح کرد. این اصل که مبنای فرایند تکامل زیست‌شناختی محسوب می‌گردد، از منظر بسیاری از متألهان در تعارض با هدفمندی جهان خلقت و به تبع، در تعارض با اندیشه خداباوری است. این مقاله می‌کوشد با تکیه بر آرای کیث وارد، فیلسوف برجسته معاصر، نشان دهد که تعارض یادشده، نه ریشه در خود اصل انتخاب طبیعی، که در برداشت‌ها و تفاسیر نادرستی دارد که از اصل یادشده صورت گرفته است.  }, keywords_fa = {نظریه تکامل, انتخاب طبیعی, خودآگاهی, خداباوری, چارلز داروین, کیث وارد.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1294-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1294-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2011} } @article{ author = {Karamipoor, Allah Karam}, title = {Clifford Geertz` approach to religion and culture}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {7}, Number = {24}, pages = {153-176}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {روش و رویکرد کلیفورد گیرتز درباره دین و فرهنگ}, abstract_fa ={این مقاله مروری بر روش و رویکرد کلیفورد گیرتز در باب دین و فرهنگ است. تحلیلی از رویکرد او در اینکه چگونه آیین‌ها، مناسک و الگوهای مشخص، خود را همچون «متن» بر پژوهشگر عرضه می‌کنند و پژوهشگر به‌جای رویارویی با واقعیت‌های ایستا، بی‌جان و منفعل، در روندی پویا و بازسازی‌شونده مبتنی بر مشاهده و حضور، در میدان جای می‌گیرد. وی می‌کوشد بدین پرسش‌ها پاسخ گوید. او در این زمینه از معنا و فرهنگ در چارچوب جامعه‌شناسی تطبیقی کسانی چون وبر و دورکیم بهره می‌گیرد و با بازخوانی آنها، رویکردی تفسیری را نسبت به شناخت دین و فرهنگ برمی‌گزیند. این پژوهش، روش و رویکردِ او را به دین و فرهنگ بررسی می‌کند و تحلیلش را درباره پرسش‌های پیش‌گفته بازمی‌کاود.  }, keywords_fa = {کلیفورد گیرتز, فرهنگ, دین, متن, آیین, الگو.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1295-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1295-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2011} } @article{ author = {Zareie, Mahdi and Rahimian, Sa`i}, title = {A comparative study on Molla Sadra and Aquinas` ways of proving God}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {7}, Number = {24}, pages = {177-200}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {مقایسه تطبیقی آرای آکویناس و ملاصدرا در مسئله اثبات توحید}, abstract_fa ={نگرش عقلانی یا تعبدی دو متفکر اسلام و مسیحیت، ملاصدرا و آکویناس نسبت به مسئله وحدانیت الهی مورد واکاوی قرار گرفت. اگرچه در نظام تومیستی بر وحدانیت الهی تکیه می‌شود، ولی با مسئله دیگری به نام تثلیث مواجه می‌شویم که آکویناس آن را حاصل نسبت‌های موجود در ذات الهی می‌داند؛ هرچند برای خداوند، ذات واحدی را در نظر می‌گیرد. در مقابل، صدرالدین شیرازی ضمن پذیرش وحدت الهی برای اثبات آن و نفی هرگونه شریک ـ اعم از ثنویت، تثلیث یا غیر آن ـ دلایل متعددی را در آثار خود مطرح می‌کند و در دیدگاهی مشابه با قدیس توماس، اثبات وحدانیت خداوند را از طریق برهان اثبات واجب تعالی و بساطت ذات الهی میسر دانسته و با رویکرد عقلانی جدای از تعبد، در جایگاه رفیعی نسبت به آکویناس قرار می‌گیرد.  }, keywords_fa = {توحید, تثلیث, عقلانیت, ایمان, ملاصدرا, آکویناس.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1296-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1296-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2011} }