@article{ author = {}, title = {The theory of observation Logico-historical philosophy of as a transformative theory of sciences}, abstract ={  Innovation and evolution in sciences needs to its own logical methodology. This paper, considering the necessity of evolution in sciences, has intended to establish a theory called the theory of observation. It would be counted as a model for the philosophies of with a logico-historical approach. Following the purpose, the author has explained technical terms such as research method, theory, approach, attitude, project, scientific field, reality, logical approach, historical approach, the philosophy of sciences, the philosophy of reality, first degree knowledge, second degree knowledge and nature of philosophy. He, then, has described the philosophies of in detail and declared the necessity for establishing a logico-historical philosophy of. Key words: theory, observation, philosophy of, first degree, second degree, historical approach, logical approach, reality, sciences.}, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {10}, pages = {9-46}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {(فلسفه‌ مضاف تاریخی ـ منطقی به مثابه نظریه تحول در علوم)}, abstract_fa ={  نوآوری و تحول در علوم، به روش­شناسی عالمانه نیاز دارد. این نگاشته در صدد است تا با توجه به ضرورت تحول در علوم، به تأسیس نظریه دیدبانی بپردازد. این نظریه، مدلی از فلسفه مضاف با رویکردهای تاریخی و منطقی است. نگارنده برای روشن شدن نظریه پیشگفته، به تبیین واژگانی چون روش تحقیق، چیستی نظریه، رویکرد، رهیافت، پروژه، رشته علمی، واقعیت، رویکرد منطقی، رویکرد تاریخی، فلسفه مضاف به علوم، فلسفه مضاف به واقعیت، دانش درجه اول، دانش درجه دوم و چیستی فلسفه پرداخته است و سپس با شرح و بسط انواع فلسفه‌های مضاف، به تعریف آنها و ضرورت تأسیس فلسفه‌های مضاف تاریخی ـ منطقی (نظریه دیدبانی) و مسایل آن اشاره شده است.  }, keywords_fa = {واژگان کلیدی: نظریه دیدبانی, فلسفه مضاف, درجه اول, درجه دوم, رویکرد تاریخی, رویکرد منطقی, واقعیت, علوم.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1742-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1742-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2007} } @article{ author = {}, title = {a being of the simplest essence’ ‘ The principle of}, abstract ={  The principle of ‘a being of the simplest essence’, basitulhaqiqah, is one of the most important one in transcendent philosophy upon which has been based the solution of many complicated and difficult problems. Now a question appears as: can the principle form a proof for the simplicity of the Necessary? In the paper, the principle has been analyzed and its background presented. Then it has been shown that the application of it for the purpose mentioned would lead to reasoning in circles. Finally a new explanation of the principle according to Sadra’s fundamental principles has been presented. Key words: simplest essence, all the things, Molla Sadra, simplicity, Necessary Being.    }, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {10}, pages = {47-71}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {قاعده بسیط الحقیقه و اثبات بساطت واجب}, abstract_fa ={  قاعده بسیط الحقیقه یکی از مهم­ترین قواعدی است که در حکمت متعالیه کاربردهای زیادی داشته و در حل بسیاری از مسایل غامض فلسفی، کارساز بوده است. اما آیا می‌توان از این قاعده برای اثبات بساطت واجب (نفی ترکیب از وجدان و فقدان) استفاده کرد؟ در این مقاله بعد از ذکر پیشینه تاریخی و تحلیل قاعده، در پاسخ به پرسش مذکور، بیان گردیده است که در صورت استفاده از این قاعده برای اثبات بساطت واجب، محذوراتی از قبیل مصادره به مطلوب و دور لازم می‌آید. در نهایت نیز تقریری نو از این قاعده، مبتنی بر اصول صدرایی ارایه شده است.    }, keywords_fa = {واژگان کلیدی: بسیط الحقیقه, کل الاشیاء, ملاصدرا, بساطت, واجب‌الوجود.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1743-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1743-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2007} } @article{ author = {}, title = {The appearance of multitude from unit in Farabi’s}, abstract ={  Farabi has described the problem of emanation with negative determiners and referred to the first intellect as the first case of emanation. For him, the appearance of multitude by intellect is described on a dual order; though the way of description is not accepted by the philosophers before him, specially by Avicenna. Farabi links the old physics to the problem of emanation and, therefore, in most of his writings limits the number of intellects to ten and says: in each of the intellects, from the first to the ninth, one intellect and one heavenly sphere occurs; the tenth, however, runs the universe under the moon. Contrary to what has been viewed by some, no disagreement can be found in Farabi’s different works in the ground. When explaining the problem, he has been under the influence of Plotin and, therefore, his view is formally similar to Plotin’s. Nonetheless, never can Farabi be regarded as a pure imitator; he has changed Plotin’s view deeply. Some of his special points can be counted as: using physics in metaphysics, using religious teachings, relying on dual form, considering different meanings of intellect and special manner of study. Key words: order of emanation, necessary being, unit, intellect, soul, sphere and matter.  }, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {10}, pages = {73-100}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {چگونگی پیدایش کثیر از واحد (نظام فیض) از دیدگاه فارابی}, abstract_fa ={  فارابی، فیض را با قیود متعدد سلبی تبیین می‌کند و اولین صادر را عقل نخستین معرفی می‌کند. او پیدایش کثرت از طریق عقول را بر مبنای نظام ثنایی (تعقل ذات خویش و تعقل ذات واجب­الوجود) تفسیر می‌کند، هر چند این تبیین را حکیمان پیشین به ویژه ابن سینا نپذیرفتند. او میان طبیعیات قدیم و نظریه فیض پیوند برقرار می‌کند و به همین جهت در اکثر رساله‌هایش تعداد عقول را به ده عقل محدود می‌کند و می‌گوید: از عقل اول تا عقل نهم در هر کدام یک عقل و یک فلک ایجاد می‌شود، امّا عقل دهم (عقل فعال) مدبر عالم مادون قمر است. برخلاف نظر برخی نویسندگان، میان مکتوبات فارابی درباره تعداد عقول و افلاک، ناسازگاری وجود ندارد. فارابی در تبیین نظریه‌اش وامدار افلوطین بوده است، به همین جهت نظریه او با نظریه افلوطین از جهت فرم، شکل ظاهری و ایجاد موجودات، به ضرورت و سلسله مراتب موجودات شباهت دارد؛ اما او مقلد محض افلوطین نبوده و تحولاتی در این نظریه ایجاد کرده است و به همین جهت اختلافاتی میان نظریه او و نظریه افلوطین وجود دارد که عبارتند از: 1. دخالت دادن طبیعیات در حوزه مسائل فلسفی؛ 2. تأثیرپذیری از ادبیات دینی؛ 3. تبیین کثرت به شکل ثنایی؛ 4. عدم تلقی یکسان از مفهوم عقل؛ 5. تفاوت سیاق کلام افلوطین و فارابی در برخی مواضع.  }, keywords_fa = {واژگان کلیدی: نظام فیض, واجب­الوجود, احد, عقل, نفس, فلک و ماده.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1744-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1744-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2007} } @article{ author = {}, title = {Analyzing the tradition, hadith, of self-knowledge with regard to the knowledge of God}, abstract ={  Deep thinking on the tradition and analyzing other tradition dealing with knowledge of human soul distinguish this proof from those of philosophers and theologians. Availability, unity of the path and the follower and, most particularly, its being intuitive enter the follower to an objective state and, contrary to conceptual proofs, leads him/her to the presence of God. Again, this traditional proof provokes the follower to self-purification in such a manner that he/she threads Divine way. Studying the traditions on knowledge of human soul and reasonable studies of Muslim scholars and their different approaches might be useful in the ground. Key words: knowledge of soul, knowledge of God, knowledge by correspondence, knowledge by persistence.    }, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {10}, pages = {101-123}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {تحلیلی از چگونگی دلالت روایت معرفت نفس بر خداشناسی}, abstract_fa ={  تأمل ژرف در روایت معرفت نفس و بررسی روایاتی که به گونه‌ای راه شناخت نفس را پیش روی سالک می‌گذارند، این نکته را ضروری می‌سازد که چنین طریقی برای معرفت پروردگار از دیگر براهینی که در روایات ذکر شده است و یا فیلسوفان و متکلمان بدان پرداخته‌اند، متمایز است. نزدیکی و در دسترس بودن، یکی بودن راه و راهرو و از همه مهم‌تر حضوری و شهودی بودن این طریقِ خداشناسی، سالک را از مقام علم به عین می‌رساند و برخلاف برخی راه‌های دیگر که سالک را با مفاهیم و تصورات مشوب می‌سازند، او را به لقا، دریافت و حاضر شدن در محضر حق نایل می‌سازد. از سوی دیگر، این طریق، انسان را به تلاش و تزکیه فرا می‌خواند تا بتواند از رهگذر خودشناسی که با تزکیه نفس همراه است، راه معبود را طی کند. در این راستا، بررسی روایات معرفت نفس، تقریرها و تبیین‌های دانشمندان مسلمان و رویکردهای‌ متفاوت آنها می‌تواند ما را در دستیابی به نظریه مذکور مدد رساند که به تفصیل اشاره خواهد شد.  }, keywords_fa = {واژگان کلیدی: معرفت نفس, شناخت خدا, شناخت حصولی, شناخت حضوری, خودسازی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1745-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1745-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2007} } @article{ author = {}, title = {Spiritual intelligence}, abstract ={ There has been presented different views on spiritual intelligence. In this paper some considerations on the views, the findings of some studies on the effects of spiritual intelligence in individual and social life, its place in religious teachings, some of its qualities and methods of supporting and its distinction with common intelligence have been studied. Key words: intelligence, spiritual intelligence, the qualities of spiritual intelligence.}, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {10}, pages = {125-147}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {هوش معنوی}, abstract_fa ={در این مقاله پس از ارائه تعریف هوش و معنویت، به نظرات مختلفی که در مورد هوش معنوی وجود دارند، پرداخته شده است. ابعاد و ویژگی­های هر یک از آنها و پژوهش­های مربوط به اثرات مثبت هوش معنوی در زندگی فردی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و سپس این مفهوم از دیدگاه دینی، مورد بررسی قرار گرفته است.  همچنین برخی از خصوصیات و روش­های تقویت آن بیان شد. در خاتمه نیز تفاوت­های هوش متعارف و هوش معنوی مطرح گردید.  }, keywords_fa = {واژگان کلیدی: هوش, هوش معنوی, مؤلفه­های هوش معنوی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1746-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1746-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2007} } @article{ author = {}, title = {An inquiry on the dependence of ethics upon religion}, abstract ={and imperfection fails to be considered as a basis for ethics. Otherwise, human happiness would not occur. In this way, the important part of religion in the field is clear. The sacredness of ethics, the signification and guarantee of ethical orders and presenting ethical examples can be counted as different dimensions for this relationship. Ethical system originated from interaction of religion and ethics is founded on religious ontology and anthropology. As is understood by the system the world of existence is governed by the Will and Foresight of Wise and Knowledgeable God. Furthermore, man is such an everlasting being that his/her spiritual personality is based upon his/her morality and action. On this cosmology and anthropology, ethics can provide the ground for human happiness in here and afterlife. Key words: ethics, religion, knowledge, foundation of ethics.  }, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {10}, pages = {149-172}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {تحلیل و بررسی وابستگی اخلاق به دین}, abstract_fa ={  محدودیت و نقص معرفت بشری و عدم تأمین سعادت جامعه انسانی در صورت ابتناء اخلاق بر معرفت بشری، جایگاه دین و نیاز اخلاق به آن را روشن می‌سازد. قداست­بخشی به گزاره­های اخلاقی، تأیید و تحکیم ضمانت اجرایی دستورات اخلاقی و ارایه اسوه­های اخلاقی، ابعاد مختلف این وابستگی است. نظام اخلاقی حاصل از تعامل دین و اخلاق، مبتنی بر هستی‌شناسی و انسان‌شناسی دینی است و بر این اساس است که جهان با اراده و تدبیر خدای حکیم و علیم اداره می‌شود و انسان هم موجودی است که هستی او با مرگ پایان نمی­یابد و چگونگی رفتار و خلق و خوی او حیات ابدی وی را شکل می‌دهد. بر اساس این نوع جهان‌بینی و انسان‌شناسی، اخلاق می‌تواند زمینه سعادت جامعه بشری در زندگی دنیوی و اخروی را تأمین کند و انسان را به سرمنزل مقصود برساند.  }, keywords_fa = {واژگان کلیدی: اخلاق, دین, معرفت, نیازمندی اخلاق به دین.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1747-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1747-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2007} } @article{ author = {}, title = {Practical faith and affirmative faith; an inquiry on the essence of fait}, abstract ={  The word faith, religiously considered, has different meanings. Its general application in the sense of living based on Divine religion absolutely and more general than the function of the parts of human body that makes the essence of faith. In a particular application, it means hearty affirmation called the head of faith by which is established the essence of faith. The application of faith in other religious actions is accepted for their being religious and establishing a part of faith. Knowledge and understanding are counted the parts of faith and the grounds for hearty affirmation. Affirmative faith appears in special mental states such as love, resignation, confidence and satisfaction; it is the reason why some scholars have studied faith in an emotional approach. Key words: faith, hearty understanding, hearty affirmation, practical obedience.  }, Keywords = {}, volume = {3}, Number = {10}, pages = {173-191}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {کاوشی در گوهر ایمان}, abstract_fa ={  ایمان در اصطلاح شرع کاربردهای فراوانی دارد. کاربرد عام آن در معنای «عمل به دین خدا» به طور مطلق و اعم از اعمال جوانحی و جوارحی است که حقیقت ایمان را تشکیل می‌دهد. کاربرد خاص ایمان هم استعمال آن در معنای «تصدیق قلبی» است که از آن به «رأس الایمان» تعبیر می‌شود و با وجود آن، گوهر ایمان محقق می‌گردد. کاربرد ایمان در دیگر اعمال دینی، به اعتبار عمل به دین خدا و تحقق جزئی از ایمان است.  علم و معرفت از اجزای حقیقت ایمان و مقدمه تصدیق قلبی هستند. ایمان تصدیقی در حالات احساسی خاصی چون عشق، توکل، اعتماد و رضایت، در ساحت عاطفی و تجربی انسان نمود می‌یابد. در واقع همین امر موجب شده است که بعضی از اندیشمندان با رویکرد عاطفی به ایمان نگاه کنند.  }, keywords_fa = {واژگان کلیدی: ایمان, معرفت, تصدیق قلبی, اطاعت عملی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1748-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1748-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2007} }