@article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {9-28}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {مبانی کلامی حق و تکلیف}, abstract_fa ={حق و تکلیف از مباحثی است که فقیهان و اندیشمندان مسلمان، بیشتر آن را در حوزه فقه و آثار فقهی مورد بحث قرار می‏دادند، امّا در چند دهه اخیر برخی محققان به آن صبغه کلامی داده و در این عرصه نیز آن را مورد مداقه قرار داده‏اند. این موضوع به سبب عدم طرح یا کم رنگ بودنش در آثار کلامی متکلمان سلف، در زمان معاصر مورد چالش جدی قرار گرفته است؛ به اندازه‏ای که شماری ادعا کرده‏اند دین رویکردی تکلیف‏محور داشته، در حالی که انسان معاصر حق‏مدار است نه تکلیف‏گرا، و یا مفهوم حق در گذشته و امروز تفاوت کرده است؛ زیرا حق در گذشته مفهوم اخلاقی داشته، ولی امروز مراد از حق، مفاد حقوق بشر امروزی است. و نیز گفته شد که ادیان الاهی سعی کرده‏اند جهت بنده‏پروری انسانها را پرورش داده، روحیه تعبد و تسلیم‏پذیری او را احیا نمایند، نه آزادی‏خواهی و کمال‏جویی او را. انسان سنتی و انسان مدرن نمی‏توانند تعریف واحدی در حق داشته باشند. دین شاید نیازهای انسان سنتی را برآورده می‏ساخت. امّا پاسخگوی همه حقوق انسان مدرن نخواهد بود.این مقاله، پاسخ به شبهاتی است که در آثار و مقالات برخی محققان و نویسندگان در این زمینه مطرح شده است.}, keywords_fa = {حق, تکلیف, انسان, دین, آزادی}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1757-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1757-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2005} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {29-51}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {تأمل معرفتی و روش شناختی درباره جدایی فروید و یونگ}, abstract_fa ={جدایی یونگ، شاگرد و پسر خوانده علمی فروید، از استادش، از حوادث تأمل‏برانگیز در تاریخ علم است. گستردگی مطالعات هریک از این دو دانشمند سبب شده است که معرفت‏شناسان یا متألهان در این زمینه تأمل کنند. از این روی تبیینهای مختلفی از این حادثه ارائه شده است. در این نوشتار، سه تبیین عمده مورد بررسی قرار گرفته است: الف) دیدگاه فرویدی: فروید از منظر عقده ادیپ به مسئله می‏نگرد و یونگ را پسری می‏داند که قصد پدرکشی علمی دارد؛ ب) دیدگاه یونگی: حصر توجه فروید به نظریات خویش در روانکاوی، عدم تحمل آرای دیگران، تعمیمهای ناروا و در یک کلام حصرگرایی روش‏شناختی فروید سبب اصلی قطع این ارتباط است؛ ج) دیدگاه ژراردی: فروید و یونگ الگو و عاملی هستند که در یک آرزوی تقلیدی بر سر روانکاوی، به عنوان موضوع آرزو به دام افتادند. عامل در این نظریه می‏کوشد الگو را از صحنه رقابت حذف کند. هریک از این سه تبیین از دیدگاه خاصی به این مسئله چند تباری می‏پردازد. پس، صرف‏نظر از انتقادات احتمالی وارد بر هر نظریه، در مقام جست‏وجوی چرایی این جدایی، پذیرش هریک از این تبیینها به معنای رد سایر آرا نیست.}, keywords_fa = {فروید, یونگ, ژرار, عقده ادیپ, حصرگرایی روش شناختی, آرزوی تقلیدی}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1758-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1758-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2005} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {53-66}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {چیستی معرفت در معرفت شناسی معاصر}, abstract_fa ={پاره‌ای از معرفت‌شناسان، دانش معرفت‌شناسی را از امکان معرفت آغاز کردند، لکن چون موضوع آن، معرفت است، باید از چیستی معرفت آغازید. مشهورترین تعریف از معرفت، جمله «باور صادق موجه» است که نقدهایی مانند عدم جامعیت، به‌کارگیری مفاهیم روان‌شناختی مانند باور در تعریف و بی‌مورد بودن قید موجه بر آن وارد شده است، این مقاله، با پاسخ به پاره‌ای از نقدها، دو اشکال نقض گونه را مطرح کرده و برخی از ترمیمهای آن را پیشنهاد داده است.}, keywords_fa = {معرفت‌شناسی , چیستی معرفت}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1801-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1801-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2005} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {67-91}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {انسان کامل در عرفان اسلامی}, abstract_fa ={شناخت انسان و توجه به ابعاد وجودی او، همواره مورد توجه همه ادیان، مذاهب و مکاتب بوده است. از دو موضوع عمده و اصلی عرفان اسلامی، یعنی توحید (وحدت وجود) و موحّد، بسیاری از مباحث مربوط به توحید و شئونات آن نیز در قلمرو شناخت صاحب مقام توحیدی، یعنی موحّد یا انسان کامل است. با آنکه پیشینه مباحث به قرون اولیه اسلامی باز می‏گردد، امّا به طور ویژه، ابن‏عربی و شاگردان و شارحانش، به این مبحث اهتمام ورزیده‏اند. معلّم ملک، کون جامع، جام جهان نما، مرد تمام، حق مخلوق، کلمه فاصله جامعه، روح عالم، خاتم ولایت برخی از تعبیرات از انسان کامل است. جستار پیش رو بر آن است تا با تکیه بر منابع مهم عرفانی در سه مقام، و در هر مقام به نکاتی چند اشاره نماید: 1 . نسبت انسان با خداوند متعال؛ نظری کرد که بیند به جهان قامت خویش / خیمه در مزرعه آب و گل آدم زد؛ 2 . جایگاه انسان در نظام هستی و نسبت او با عالم؛ الحذر ای مؤمنان کان در شماست / در شما بس عالم بی‏انتهاست؛ 3 . رسالت و ولایت انسان؛ نایب‏حق است و نایب بامنوب / گر دوپنداری قبیح آید نه‏خوب.}, keywords_fa = {عرفان, عرفان اسلامی, انسان, انسان کامل, خاتم ولایت, تجی اعظم, عالم صغیر, عالم کبیر, خلیفه الله, ولی الله}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1759-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1759-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2005} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {93-106}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {نقد الگوی URI در مسئله دین و جهانی شدن}, abstract_fa ={جهانی شدن، منشأ تحولات فراوانی در زندگی بشر، به ویژه در حوزه دین و دیانت است. سازمان ادیان متحد که با نام اختصاری URI خوانده می‏شود، الگویی برای رویارویی با مسئله دین و جهانی شدن است. این سازمان به همت ویلیام سوئینگ به سال 1995 و برای کاستن منازعات بین ادیان تأسیس و در سال 1997 با حضور دویست نماینده از ادیان مختلف، در استنفورد آغاز به کار کرد. سازمان ادیان متحد را از دو حیث می‏توان مورد نقد قرار داد. ارزیابی مبانی کلامی و فلسفی، و سنجش کارآیی و اثربخشی. خلط گونه‏های مختلف کثرت‏گرایی دینی، تلقی نارسا از وحی، تصویر تحویلی‏نگر از دین، مهم‏ترین نقدها بر مبانی کلامی URIاست و فقدان تعریف دقیق از دین را می‏توان عامل اصلی عدم کارایی URI دانست.}, keywords_fa = {سازمان ادیان متحد, کثرت گرایی دینی هنجاری, کثرت گرایی دینی حقیقت شناسی جهانی شدن , ویلیام سوئینگ}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1760-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1760-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2005} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {107-124}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {سفسطه، پروتاگوراس و انسان محوری}, abstract_fa ={این نوشتار، در تلاش است آرا و افکار پروتاگوراس، مؤسسّ و نخستین سوفیست را اصطیاد نموده و سپس به تجزیه و تحلیل آنها بپردازد.نویسنده اثبات خواهد کرد که رویکرد انسان‏گرایانه پروتاگوراس، فردمحورانه خواهد بود؛ افزون بر اینکه نگاه مبتنی بر احساس او نیز در نهایت به محوریت افراد بشر باز خواهد گشت و همچنین آمیخته بودن با تناقضهای متعدد، حذف خدا از صحنه زندگی و نسبیّت‏گرایی در اخلاق از برجسته‏ترین پیامدهای انسان‏محوری خواهد بود.}, keywords_fa = {پروتاگوراس, انسان محوری, فردگرایی, سفسطه}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1761-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1761-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2005} }