@article{ author = {Sharifi, Ahmadhosei}, title = {Shahid Sadr on The Method of Islamic Theorizing in Humanities}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {52}, pages = {7-26}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {روش نظریه‌پردازی اسلامی در علوم انسانی از منظر شهیدصدر (تبیین و نقد)}, abstract_fa ={مقاله حاضر، به هدف بررسی دیدگاه شهید صدر درباره روش نظریه‌پردازی اسلامی در علوم انسانی، به سؤالات زیر پاسخ می‌دهد: «روش ابداعی شهیدصدر در نظریه‌پردازی اسلامی در علوم انسانی چیست؟ و نقاط قوت و ضعف آن چیستند؟» برای پاسخ به این سؤالات ابتدا با روش توصیفی، ضمن استخراج بنیان‌های دین‌شناختی و علم‌شناختی روش شهید صدر، فرایند پنج‌ مرحله‌ای اکتشاف نظریه اسلامی از نگاه وی را توصیف و سپس با روش تحلیلی- انتقادی، نقاط قوت و ضعف آن را نشان داده‌ایم. این تحقیق نشان داد که اموری مثل «توجه به واقعیت‌ها»، «برخورداری از نگاه اجتماعی»، و «توجه به نقش نظریه‌پرداز در فرایند اکتشاف» از نقاط قوت دیدگاه شهید صدر و در مقابل، «بی‌توجهی به مبانی معرفت‌شناختی، انسان‌شناختی و ارزش‌شناختی»، «تلقی پزیتیویستی از علم و انکار علم دینی»، «تکیه بر فتاوای مجتهدان دیگر»، «بی‌توجهی به ضوابط، قواعد و مقاصد فکر اسلامی»، و «عدم ارائه مکانیزیمی برای نگاه مجموعی به متون دینی» از نقاط ضعف آن به شمار می‌روند.}, keywords_fa = {روش, نظریه, نظریه‌پردازی, اکتشاف, علوم انسانی, شهیدصدر}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-643-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-643-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2018} } @article{ author = {Pourroustaee, Javad and Mazaheri, Safour}, title = {Ayatollah Javadi Amoli on Leaving Tashri` to the Prophet and Imams}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {52}, pages = {27-44}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی تفویض تشریع به پیامبر و ائمه از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی}, abstract_fa ={تفویض تشریع به معصومین^ در بسیاری از روایات، از مباحثی است که رد و پذیرش آن در علوم اسلامی، نزاع‌های زیادی را به همراه دارد. هر کدام از عالمان شیعه با توجه به یکی از ابعاد موضوع، سعی در ارائه مفهوم و دلیلی جهت رد یا پذیرش آن نموده‌اند و دو گروه مخالف و موافق را تشکیل می‌دهند که گاهی منجر به ارائه مفاهیم متعدد از این واژه و نیز مخالفت و موافقت با تفویض تشریع در آرای یک اندیشمند می‌شود. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی، با فرض پذیرش تفویض تشریع از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی، تبیین‌های مختلف ایشان از مفهوم تفویض تشریع و ادله آن را ارائه و به این نتیجه می‌رسد که علی‌رغم اینکه ایشان از مخالفان تفویض تشریع به نظر می‌رسد، ولی مفاهیم و ادله‌ای از تفویض، با محوریت انسان کامل در نظام تشریع و نیز رابطه بین نظام تشریع و تکوین ارائه و تفویض تشریع را در محدوده «ولایت در تشریع» و «ولایت بر تشریع» می‌پذیرد.  }, keywords_fa = {تفویض تشریع, ولایت در تشریع, ولایت بر تشریع, انسان کامل, جوادی آملی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-554-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-554-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2018} } @article{ author = {Khosrowpanah, Abdolhosein and HoseiniVashan, Seyyed Mahmoo}, title = {A Critical Study of the Dream-Based View Considering in Quranic Interpretation and Revelation}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {52}, pages = {45-62}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی انتقادی دیدگاه رؤیاانگارانه در تفسیر قرآن و وحی}, abstract_fa ={متفکران و الهی‌دانان در ادیان ابراهیمی درباره وحی نظرات یکسانی نداشته و گاهی تعارض جدی میان دیدگاه‌های آنان وجود دارد. برخی از وحی گزاره‌ای و عده‌ای از وحی غیرگزاره‌ای یاد می‌کنند. در بین متفکران اسلامی تا قبل از دوران معاصر و ظهور پاره‌ای از روشنفکران، اصل پدیده وحی و نقش قابلی پیامبر در دریافت وحی مورد وفاق بود. در چند دهه اخیر به تبع آشنایی برخی از روشنفکران با اندیشه‌های متفکران غربی مسئله وحی با رویکردی متفاوت از اندیشه متفکران اسلامی مطرح گردید. یکی از این دیدگاه‌ها که در چند سال اخیر در مجامع علمی سبب نقد و بررسی فراوان شده، دیدگاهی با عنوان رؤیاانگارانه بودن وحی است. صاحب این دیدگاه که خود دارای تطور فکری در مسئله وحی است، در دیدگاه اخیر خود قرآن را رؤیای پیامبر’ می‌داند و برای اثبات آن به شواهدی استدلال می‌کند. وی شواهد و استدلال‌هایی برای دیدگاه خود مطرح و از آنها دفاع می‌نماید. در این تحقیق با رویکرد توصیفی از نگره ایشان در مسئله یادشده اشاره، و به بیان مغالطات آشکار در استدلال‌های او خواهیم پرداخت. استفاده از مغالطه تعمیم، تمثیل، مقایسه، ابهام، حذف سیاق و ... در ادله و شواهد وی وجود دارد.  }, keywords_fa = {رؤیا , رؤیای رسولانه, تجربه دینی, کلام محمد, سروش.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-574-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-574-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2018} } @article{ author = {MowlaviVardanjani, Isa and Arjini, Hosei}, title = {An Analytical Study of Scientism in the Thought of Religious Enlightenment: (a Case Study of a cntemporay Iranian)}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {52}, pages = {63-82}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {تحلیل و بررسی علم‌گرایی در اندیشه روشنفکری دینی: مطالعه موردی یکی از روشنفکران ایران معاصر}, abstract_fa ={با پیدایش نهضت علمی و پیشرفت علوم تجربی، چالش‌های فراوانی میان علم و دین به وجود آمد و دیدگاه‌های گوناگونی در این‌ باره پدیدار گشت. علی‌رغم سایر دیدگاه‌ها، اندیشه برخی افراد در رابطه علم و دین از برجستگی ویژه‌ای در میان روشنفکران دینی برخوردار است. برخی از روشنفکران با استفاده از یافته‌های علوم تجربی، تلاش در توجیه علمی آموزه‌های دینی داشته و بر این باورند که علم و دین دارای دستاوردهای مشابهی هستند. پژوهش پیش رو با رویکرد تحلیل محتوای کیفی، به دنبال آن است با نگاهی دقیق، به مطالعه موردی بنیان فکری علم‌گرایانه مهندس بازرگان بپردازد. یافته‌های تحقیق نمایانگر آن است که این نحله از نواندیشان دینی به جهت تأکید مفرط در بهره‌گیری از آموزه‌های پوزیتیویستی، مبانی دین را به محاق می‌برند و در نهایت در وادی سکولاریسم، به دین حداقلی بسنده می‌نمایند.  }, keywords_fa = {مهدی بازرگان, اندیشه دینی, علم‌گرایی, پوزیتیویسم.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-527-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-527-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2018} } @article{ author = {Nazarpoor, Hamed and Elmi, Ghorb}, title = {A Survey of Cantwell Smith`s Methodology in Religious Studies with an Islamic Approach}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {52}, pages = {83-100}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی روش‌شناسی مطالعات دینی کنت‌ول اسمیت}, abstract_fa ={از جمله مباحثی که در چند قرن اخیر مورد توجه بسیاری قرار گرفته است، مطالعه و بررسی دین، مسائل مربوط به آن و تلاش برای شناخت ابعاد مختلف آن بوده است. این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی روش‌شناسی مطالعات دینی ویلفرد کنت‌ول اسمیت، از دین‌پژوهان معاصر، می‌پردازد. از دیدگاه اسمیت یک محقق در مطالعات دینی نباید خود را به یک روش خاص محدود کند. ویژگی‌های رویکرد اسمیت در مطالعات دینی عبارتند از: شخص‌گرایی، موضوع‌محوری و پرهیز از تأکید بیش از حد بر روش، کثرت‌گرایی روشی، تأکید بر رویکرد مبتنی بر گفتگو و روش پرسش از افراد دین‌دار. نقاط قوت اسمیت در این‌باره تمرکز بر موضوع به جای روش، پرهیز از حصرگرایی روشی و تأکید بر رویکرد مبتنی بر گفتگوی بین دین‌داران است. نقدهای وارد به دیدگاه اسمیت در مباحث فروکاهش دین، نسبیت معرفت‌شناختی، کثرت‌گرایی دینی و تساهل و تسامح مطلق مطرح می‌شود.  }, keywords_fa = {کنت‌ول اسمیت, روش‌شناسی, دین‌پژوهی, کثرت‌گرایی, شخص‌گرایی}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-676-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-676-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2018} } @article{ author = {Ganjvar, Mahdi}, title = {The Part of Abu Es`haq Nobakhti in Appearance of Shi`ite Philosophical Theology (with an Emphasis on al-Yaqut fi ilmi al-Kalam)}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {52}, pages = {101-120}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {نقش ابواسحاق ابراهیم نوبختی در پیدایش «کلام فلسفی» شیعه (با تأکید بر کتاب الیاقوت فی علم الکلام)}, abstract_fa ={    علم کلام در سیر تطوّر تاریخی خود، همواره با رویکردهای مختلفی مواجه بوده است. یکی از رهیافت‌های مشهور در کلام شیعی، رویکرد عقل‌گرایی فلسفی است. در مکتب «کلام فلسفی»، مسائل و دعاوی کلامی با استفاده از وجودشناسی و بهره‌گیری از قواعد و اصطلاحات فلسفی، در قالب روش برهانی تقریر و تبیین می‌شوند. دیدگاه رایج، شکل‌گیری و تأسیس این مکتب را در قرن هفتم توسط خواجه نصیرالدین طوسی می‌داند؛ لیکن ما دراین نوشتار بر آنیم تا با روش توصیفی ـ تحلیلی، ضمن ارائه تعریفی جامع از کلام فلسفی، با استنباط معیارها و مؤلفه‌های این مکتب کلامی، به بررسی و تحلیل نقش ابواسحاق نوبختی در پیدایش کلام فلسفی شیعه بپردازیم. بی‌شک، بازشناسی ملاک‌ها و شاخص‌های این مکتب کلامی ازجمله: طرح مباحث وجودشناسی در آثار کلامی؛ بهره‌گیری از اصطلاحات و قواعد فلسفی؛ اخذ رهیافت برهانی در اثبات دعاوی کلامی؛ استقلال عقل و استناد حداقلی به ادلّۀ نقلی، در فهم نحوه شکل‌گیری و زمان پیدایش این مکتب از اهمیت فراوانی برخوردار است.  }, keywords_fa = {کلام فلسفی, ابواسحاق نوبختی, شیعه, وجودشناسی, اصطلاحات فلسفی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-572-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-572-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2018} } @article{ author = {Buzarinejad, Yahya and TaheriKalKoshvandi, Moslem and Reihani, Hami}, title = {The Grounds of Ibn Taymiyyah`s Theological Thought in the Field of Social Theology}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {52}, pages = {121-138}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {زمینه‌های شکل‌گیری اندیشه کلامی ابن‌تیمیه در حوزه کلام اجتماعی}, abstract_fa ={در این پژوهش، داده‌ها به صورت اسنادی و کتابخانه‌ای گردآوری شده‌اند و با روش توصیفی ـ تحلیلی به تحلیل محتوای آنها پرداخته می‌شود و نیز با رویکردی اجتماعی به علم کلام تلاش خواهد شد خاستگاه‌های اجتماعی پیدایش اندیشه کلامی شخصیتی چون ابن‌تیمیه مورد بررسی قرار گیرد. مهم‌ترین نتایج تحقیق حاکی از آن است که عوامل اصلی تأثیرگذار در شکل‌گیری اندیشه‌های وی را می‌توان در قالب مؤلفه‌هایی چون «شرایط سیاسی»، «سقوط خلافت عباسی» و به دنبال آن، «اضمحلال اقتدار سیاسی بخشی از جامعه اسلامی»، «مناقشه‌های معرفتی»، «مناقشه‌های کلامی»،«جهت‌دهی خاص به روش‌های فهم آیات، روایات و احادیث نبوی» و «فعالیت دراویش و نصیریه» در شام احصاء نمود. جاذبه‌های اندیشه ابن‌تیمیه با توجه به شرایط بحرانی جهان اسلام، وضعیتی را به بار آورده است که همچنان خود را در جریان‌های سلفی معاصر احیا می‌کند.  }, keywords_fa = {کلام اجتماعی, ابن‌تیمیه, سلفیه, سقوط خلافت, بحران اجتماعی, اقتدار سیاسی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-540-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-540-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2018} } @article{ author = {Dustmohammadi, Hasan and Daniali, Mohammad Jav}, title = {Mohaqqiq Tusi and Allamah Helli`s Theory of Corporeal Resurrection and Human Cloning (Comparatively Studied)}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {52}, pages = {139-156}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {مقایسه تطبیقی نظریه محقق طوسی و علامۀ حلّی در معاد جسمانی با نظریه شبیه‌سازی}, abstract_fa ={مهم‌ترین چالش معاد جسمانی که از طرف برخی از فیلسوفان الهی مخالف، مطرح شده، این است که بدنِ مادی، چون جسمانی است، چگونه می‌تواند پس از جدایی از روح، بعینه دوباره محشور شود و همان روح به او بازگردد؟ آبا بازگشت عین بدن، در قیامت، مبتلا به شبهات فلسفی، مانند شبهۀ آکل و ماکول، حشر انسان عظیم و ...، نمی‌شود؟ ما در این مقاله، سعی خواهیم کرد با روش تحقیقِ بنیادی، توصیفی و پس از بررسی نظریات سه‌گانه (عینیت، مثلیت و نظریۀ ملاصدرا) پیرامون معاد جسمانی و انطباق آنها با قرآن و روایات، ثابت کنیم که نظریۀ محقق طوسی و علامه حلی، تحت عنوان بازگشت اجزاءِ اصلی بدن، علاوه بر انطباق با نظریۀ شبیه‌سازی، با برخی از ظواهر آیات و روایات نیز تطبیق دارد. بنابراین، بدن انسان در قیامت، می‌تواند عینِ بدن دنیوی باشد، بدین نحو که از جزء اصلی بدن دنیوی که همان DNA است، چیزی باقی می‌ماند که در آخرت، محشور شده و بدن اخروی انسان، از آن تشکیل می‌شود.  }, keywords_fa = {معاد جسمانی, نظریه شبیه‌سازی, خواجه نصیرالدین طوسی, علامه حلّی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-567-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-567-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2018} } @article{ author = {Rostami, Ebrahim}, title = {Analytic Comparison of Mulla Hadi Sabzevari and Allameh Tabtabai`s Views on God`s Knowledge of Details}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {53}, pages = {7-24}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {مقایسه تحلیلی دیدگاه ملاهادی سبزواری و علامه طباطبایی در علم الهی به جزئیات}, abstract_fa ={کیفیت علم الهی به جزئیات از دقیق‌ترین مسائل فلسفه اسلامی است. متکثّر و متغیر بودن مادیات سبب پیچیدگی بیشتر تبیین کیفیت علم الهی است. براساس نتایج این پژوهش، سبزواری در علم ذاتی خداوند از قاعده بسیط‌الحقیقه و در علم فعلی از اضافه اشراقی بهره برده و معتقد است که موجودات مادی، معلوم بالذات خداوند بوده و مادی بودن آنها مانع علم حضوری به آنها نیست، اما علامه طباطبایی در علم ذاتی خداوند، علاوه‌بر قاعده بسیط‌الحقیقه از طریق اطلاق ذاتی استدلال نموده و در علم فعلی بیان می‌کند که موجودات مادی، متعلق ادراک و معلوم بالذات قرار نمی‌گیرند و ملاک معلوم بودن را تجرد از ماده دانسته و معتقد است که خداوند به صور اشیاء علم دارد. بنابراین باوجود تفاوت در شیوه استدلال در تبیین علم ذاتی خداوند و اختلاف در چگونگی مدرَک واقع شدن مادیات در علم فعلی، در این پژوهش به روش مقایسه‌ای به تقریر و تحلیل آراء آنها پرداخته شده است.  }, keywords_fa = {علم الهی, جزئیات, علامه طباطبایی, ملاهادی سبزواری, بسیط‌الحقیقه, اطلاق ذاتی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-492-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-492-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2018} } @article{ author = {Faqih, Ali and Bbayi, Aliakbar and Hoseinizadeh, Abdolrasool}, title = {An Analytical study of Seyyed Mortaza`s View of Basing the Prophets` Infallibility on their Miracles}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {53}, pages = {25-38}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {ارزیابی دیدگاه سیدمرتضی در استناد به اعجاز انبیا برای اثبات عصمت ایشان}, abstract_fa ={سیدمرتضی عصمت انبیا را به‌وسیله معجزه ایشان اثبات می‌کند. مسئله این است که اثبات عصمت انبیا به‌وسیله اعجاز ایشان چگونه ممکن است و بُرد این دلیل چقدر است؟ از نظر ایشان معجزه مستقیماً و بدون واسطه، تصدیق کننده وحی و مُثبِت عصمت نبی در دریافت و ابلاغ وحی می‌باشد و هدف از تصدیق وحی، امتثال امر نبی است؛ درنتیجه با معجزه به‌صورت غیرمستقیم، معاصی و هر آنچه که در امتثال و قبول، اثر منفی بگذارند نیز نفی می‌شوند. دلیل اعجاز، به‌جهت وسعت گستره پوشش دهنده ابعاد مختلف عصمت بی‌نظیر است. و اشکالات مطرح شده بر این دلیل، وارد نمی باشد. این مقاله درصدد است که با استفاده از روش تحلیل و توصیف، به تبیین این دلیل و تعیین گستره آن و پاسخگویی به اشکالات آن بپردازد.  }, keywords_fa = {عصمت, انبیا, معجزه, تنفیر, سیدمرتضی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-656-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-656-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2018} } @article{ author = {MahdaviRad, Mohammadali and MusaviMoqaddam, Seyyed Mohammad and ShamsAliei, Maryam}, title = {Mohammad Abed Aljaberi`s Theological Approach in Criticizing Shiite Legacy}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {53}, pages = {39-56}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {رویکرد کلامی محمد عابد الجابری در نقد تراث شیعی}, abstract_fa ={یکی از نقدهای جابری نسبت به تراث دینی، نقد وی به اندیشه‌های شیعی است. جابری علی‌رغم ادعایش مبنی بر عدم ورود به نقد کلامی و به‌کارگیری روش معرفت‌شناسانه، خود عملاً وارد نقدهای کلامی شده و تشیع را فاقد ریشه‌های فکری اصیل در آموزه‌های اسلام می‌داند که خاستگاه اصلی آن جریانی سیاسی بوده است. در این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی برخی از دیدگاه‌های جابری درباره اندیشه شیعی تحلیل و بررسی و مشخص شده: اولاً اطلاق عقل مستقل بر فرهنگ و آموزه‌های شیعی از سوی جابری مبتنی بر خوانش معرفت‌شناسانه از مذهب شیعه نبوده زیرا آموزه‌ها و عقاید شیعه ریشه در عقلانیت دارد و ثانیاً داده‌های تاریخی‌ای که جابری برای اثبات وارداتی و هرمسی بودن اندیشه شیعه ارائه می‌دهد، مبنای علمی ندارد و اندیشه شیعی متمایز از اندیشه باطنیه و اسماعیلیه است. .}, keywords_fa = {نقد معرفت‌شناختی, نظام عرفانی, تراث شیعی, عقل مستقیل, هرمس‌گرایی, محمد عابد الجابری.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-601-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-601-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2018} } @article{ author = {RezaeiHaftadar, Hasan and Esmaeili, Mohammadali and Oshriyah, Rahm}, title = {An Explanation of Unity of Qualities in the First Sermon of Nahj al-Balaghah}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {53}, pages = {57-72}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {بازپژوهی تفسیر توحید صفاتی در خطبه اول نهج‌البلاغه}, abstract_fa ={توحید صفاتی، بیان‌گر رابطه صفات ثبوتی حقیقی با ذات الهی است و در آن سه دیدگاه کلی مطرح می‌شود: زیادت صفات بر ذات (دیدگاه اشاعره)، نیابت ذات الهی از صفات (دیدگاه معتزله) و عینیت صفات با ذات الهی (دیدگاه امامیه). امیرالمؤمنین× در خطبه اول نهج‌البلاغه، کمال اخلاص را نفی صفات از ذات الهی می‌داند: «کَمَالُ الْإِخْلَاصِ لَهُ نَفْی الصِّفَاتِ عَنْهُ». تفسیرهای متعددی در تبیین این روایت، عرضه شده که نوشتار حاضر، با روش توصیفی ـ تحلیلی، به تبیین و ارزیابی مهم‌ترین آنها پرداخته است. از رهگذر این جستار، مشخص می‌شود که در توحید صفاتی، تغایر مفهومی صفات با ذات الهی و اتحاد مصداقی صفات با ذات الهی مورد اتفاق‌اند؛ چنان‌که صفات فعلی، سلبی و ثبوتی اضافی الهی نیز خارج از محل بحث و زاید بر ذات الهی‌اند و تنها صفات حقیقی داخل در محل بحث‌اند. تعبیر «نفی صفات» در فرمایش امیرالمؤمنین×، بیان‌گر دیدگاه عینیت صفات با ذات الهی است.}, keywords_fa = {توحید صفاتی, نهج‌البلاغه, نظریه عینیت, نظریه زیادت, نظریه نیابت.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-647-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-647-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2018} } @article{ author = {Haqgoo, Mohammadmeysam}, title = {The Purposes of Theology as Viewed by Imamiyyah Theologians with an Emphasis on Fayyaz Lahiji`s View}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {53}, pages = {73-90}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {واکاوی اهداف دانش کلام از منظر متکلمان امامیه، با تأکید بر دیدگاه فیاض لاهیجی}, abstract_fa ={به طورکلی اهداف دانش کلام را می‌توان از سه طریق بازشناسی نمود: بررسی تعریف‌های اغراضی کلام؛ بازخوانی اهداف و کشف اهداف. در این تحقیق، روش اول و دوم در آثار لاهیجی بررسی شده است. لاهیجی با توجه به دو دوره متکلمان متقدم و متأخر، اهداف هر دوره را بیان داشته و پنج هدف این دانش و نیز هدف نهایی از آن را به تفکیک مطرح نموده است. اگرچه تألیفات کلامی متعددی که از ایشان باقی مانده، هماهنگی کاملی در زمینه بیان اهداف دانش کلام ندارد، اما از مجموع آثار ایشان هردو هویت «دفاعی» و «معرفت‌زایی» دانش کلام قابل برداشت است و خود وی نیز کلام متأخران را مشتمل بر هر دو حیثیت مزبور دانسته است. اهدافی نیز که در شوارق الإلهام بیان شده، در عین جامع‌گرایی نسبی و توجه به ابعاد مختلف تاثیرگذاری این دانش، مبتلا به اشکالاتی است که مهم‌ترین آنها عبارتند از: فقدان جامعیت کامل، بی‌دلیل بودن اختصاص برخی اهداف به بعضی گروه‌ها، درج کارکردهای ثانویه و نهایی در زمره اهداف اصلی، استفاده از واژگان مختلف در بیان اهداف و عدم تصریح به منظور از این واژگان.  }, keywords_fa = {کلام, امامیه, هدف, کارکرد, تعریف, فیاض لاهیجی, شوارق الإلهام, گوهر مراد }, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-518-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-518-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2018} } @article{ author = {Rahnamaei, Hosei}, title = {A Survey on Sheikhiyyah of Kerman`s View on Causability of the Pure Imams in the World of Creation}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {53}, pages = {91-106}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی دیدگاه شیخیه کرمان در باب علیت ائمه^ برای عالم خلقت}, abstract_fa ={شیخیه نحله ای است که طی دو قرن اخیر در حوزه تفکر شیعی به‌وجود آمد. اصلی‌ترین محور تمایز آنها از شیعیان امامیه: معاد جسمانی، معراج پیامبر، چگونگی حضور امام غایب و دیدگاه ایشان پیرامون مقام ائمه^ است. شیخیه به‌ویژه شاخه کرمانی، آل‌ محمد| را حقیقت مشیت الهی‌، خالق وعلل اربعه آفرینش می دانند. در این مقاله با روش تحقیق کتابخانه‌ای و مراجعه به منابع دست اول شیخیه (شاخه کرمانی) ضمن برشمردن مهم‌ترین ادله آنها، از منظر عقل و نقل به بررسی این ادله پرداخته می شود. ملاحظه خواهد شد که آیات و روایات مورد استناد شیخیه کرمانی لزوماً منتج به اثبات علیت فاعلی و خالقیت آل محمد| نیست و با آیات دیگر قرآن نیز تعارض دارند. ادله ایشان درخصوص علل مادی، غایی و صوری نیز اخص از مدعا و غیر وافی است. این تحلیل با استفاده از آیات قرآن، مشهورات کلام اسلامی و ادله فلسفی به‌ویژه نظرات ملاصدرا ارائه می‌شود.  }, keywords_fa = {شیخیه, شیخیه کرمان, مقامات ائمه, آل محمد,, مشیت الهی, علل اربعه, علت فاعلی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-552-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-552-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2018} } @article{ author = {RahimpoorShahmarvandi, Farhad and Javareshkian, Abbas and HosseiniShahrudi, Seyyed Mortez}, title = {A Comparative Study of the Rules of Basit al-Haqiqah and Sirf al-shy` for the Orders of Monotheism}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {53}, pages = {107-122}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {مقایسه دو قاعده «بسیط‌الحقیقه» و «صرف‌الشیء» در اثبات مراتب توحید}, abstract_fa ={هدف این مقاله اثبات مراتب توحید( ذاتی، صفاتی و افعالی) نیست بلکه نقش دو قاعده صرف‌الشیء و بسیط‌‌الحقیقه براساس مبانی فلسفی خود یعنی اصالت وجود و اصالت ماهیت در اثبات مراتب توحید است.در این نوشتار سعی شده است به روش تحلیلی و استدلالی، تفاوت دو قاعده صرف‌الشیء و بسیط‌‌الحقیقه در اثبات مراتب توحید از دو منظر اصالت وجود و اصالت ماهیت مورد بررسی قرار گیرد. فرضیه این است که مراتب توحید براساس قاعده «صرف‌الشیء» در صورت باور به اصالت ماهیت قابل اثبات نیستند؛ با کمک قاعده بسیط‌الحقیقه، که ناظر به اصالت وجود و اطلاق وجودی حق تعالی است، علاوه بر صرافت وجود حق، می‌توان بساطت او را اثبات کرد و غبار کثرت وجودی ناشی از نگرش اصالت ماهوی و تباین حقایق را در ساحت توحید ذاتی، توحید صفاتی و افعالی زدود و به اثبات وجود واحد حقیقی پرداخت. نیز اثبات نمود که نه‌تنها صفات و کمالات ماسوای او بلکه همه افعال و آثار موجودات انتساب حقیقی بدو داشته و همگی مراتب و تجلیات آن وجود واحد می‌باشند.  }, keywords_fa = {قاعده صرف‌الشیء, قاعده‌ بسیط‌الحقیقه, توحید ذاتی, توحید صفاتی, توحید افعالی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-910-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-910-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2018} } @article{ author = {Salehi, Abbasali}, title = {A Survey of Traditional Explanation for the Requisites of Purgatory Life on the Basis of Sunni Resources}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {53}, pages = {123-138}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی ادله نقلی ثبوت لوازم حیات برزخی در منابع اهلِ‌سنت}, abstract_fa ={پیدایش گروه‌های تکفیری در کشورهای اسلامی موجب اشاعه اندیشه‌های افراطی و ناصواب آنان نیز شده است. یکی از اساسی‌ترین اعتقادات این گروه، انکار لوازم حیات برزخی مانند شفاعت، استغاثه و توسل به اولیای الهی می‌باشد. با اینکه اصل وجود حیات برزخی، به‌عنوان یک اصل مهم قرآنی، مورد پذیرش قرار گرفته است لذا با اثبات حیات برزخی، لوازم و آثار آن نیز اثبات خواهد شد؛ با این وجود، وهابیت برخلاف دیدگاه‌های بزرگان اهل‌سنت، منکر این موضوع گشته‌اند و چنین اعمالی را از مظاهر شرک و کفر تلقی نموده‌اند. این پژوهش با مطالعه‌ای اسنادی ـ تحلیلی در منابع اهل سنت، درصدد تبیین نظریات بزرگان اهل‌سنت راجع‌به موضوع لوازم حیات برزخی می‌باشد. براساس این کاوش، ادعای وهابیت مبنی بر انکار لوازم حیات برزخی، برخلاف ظاهر آیات قرآنی‌، روایات معتبر و نظریات بزرگان اهل سنت می‌باشد.  }, keywords_fa = {برزخ, اماته, ملکین, لوازم حیات برزخی, وهابیت.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-660-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-660-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2018} } @article{ author = {Pashayi, Mohammadjav}, title = {Prophetic Revelation with an Emphsis on Mulla Sadra`s Ontological Attitude toward the Intuitive Knowledge (a Reconsideration)}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {53}, pages = {139-154}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {بازخوانی مسئله وحی با تأکید بر رهیافت هستی‌شناسانه ملاصدرا به علم حضوری}, abstract_fa ={نقش بی‌مثال وحی در هدایت انسان موجب شده تا دغدغه فهم آن در زمره مهمترین دغدغه‌های صاحبان اندیشه ادیان توحیدی قرار گیرد. سرشت وحی و مراتب آن چنان پیوندی با دیگر مختصات مسئله نبوت ایجاد می‌کند که با عمق‌بخشی به این معرفت می‌توان ویژگی‌ها و کارویژه‌های دیگر نبوت را نیز نتیجه گرفت. ازآنجاکه وحی به شکل علم حضوری نیز در نفس نبی ظهور می‌یابد، با تحلیل ویژگی‌های هستی‌شناختی علم حضوری چون وجودی بودن، تشکیکی بودن و نیز اتحاد در اجزای آن، بهتر می‌توان از حقیقت وحی پرده برداشت. صدرالمتألهین با تفصیل بین ساحات سه‌گانه وحی یعنی ساحت معارف کلی وحی، ساحت معارف جزیی آن و نیز تأثیر نبی در تکوین (معجزه)، در تطبیق ویژگی‌های هستی‌شناختی علم حضوری، گوی سبقت را از سایرین ربوده است. پژوهش حاضر با رویکردی تحلیلی ـ توصیفی به تبیین همین نظر گاه می‌پردازد.  }, keywords_fa = {علم حضوری, هستی‌شناختی, وحی, تشکیک, اتحاد, ملاصدرا.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-708-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-708-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2018} } @article{ author = {Sadrullahi, Rouhollah and SoleimaniAmiri, Askari}, title = {An Explanation and Analysis of the How of Attributing Qualities of Action to Divine Essence as Viewewd by Mulla Sadra}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {54}, pages = {7-26}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {تبیین و تحلیل ربط صفات فعل با ذات خداوند از دیدگاه ملاصدرا}, abstract_fa ={در بحث ربط ذات با صفات خداوند، کمتر از رابطۀ صفات فعلی خداوند با ذات الهی سخن گفته شده است. مسئله این است درحالی‌که ذات خداوند، ثابت و لایتغیر است و صفات فعلی خدا حادث، متغیر و محدودند، چگونه ذات ثابت الهی با صفات فعلی متغیر مرتبط می‌شود که خللی بر بساطت خداوند لازم نیاید؟ این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی تبیین ملاصدرا از رابطۀ صفات فعلیه با ذات خداوند می‌پردازد. ملاصدرا با توجه به مبنای تشکیک در وجود، صفات خداوند را ذو مراتب می‌داند که این صفات از مرتبه ذات تا مرتبۀ فعل خداوند را شامل می‌شوند و در هر مرتبه، احکام خاص همان مرتبه را دارند. ایشان با تمسک به «قیومیت الهی» و «اضافه اشراقیه» و قاعده «بسیط‌الحقیقه»، صفات فعلیه را به‌گونه‌ای با ذات خداوند مرتبط می‌کند که گردی از کثرت بر ذات بسیط خداوند نمی‌نشیند. در پایان، به بعضی از نتایج کلامی بحث اشاره می‌شود.  }, keywords_fa = {ملاصدرا, صفات فعلیه, قیومیت, اضافۀ اشراقیه, بسیط الحقیقه.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-748-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-748-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2018} } @article{ author = {Kalantari, Ebrahim and Qazavi, Seyyed Hasan and Qazavi, Seyyed Mohamm}, title = {A Critical Study of Jean Paul Sartre on Human Free Will}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {54}, pages = {27-44}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی و نقد چیستی اختیار انسان از دیدگاه ژان‌پل‌سارتر}, abstract_fa ={اختیار انسان و دامنه آن از دیدگاه سارتر در این پژوهش مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در تبیین چیستی اختیار از دیدگاه سارتر باید گفت، وی معتقد به تقدم وجود بر ماهیت در انسان است. وجود انسان از سوی خداوند نیست، چراکه در این صورت موجب جبر در انسان خواهد شد. به اعتقاد او انسان همان اختیار و آزادی است و اختیار نیز همان انسان است. اما این دیدگاه صحیح نیست، زیرا: وجود هر موجود ممکنی، بدون علت خلاف بداهت است. خوب و بد نسبی و وابسته به خواست انسان خواهد شد. بین ماهیت نوعیه انسان و کمالات وجودی او خلط شده است. وجود طبیعت در انسان، علت تامه صدور افعال نیست. اصالت انسان به روح او است و خدا نیز امری واقعی است. ضمانت اجرایی‌ای برای عمل به صفات شایسته انسانی وجود نخواهد داشت. پژوهش پیش رو با روش تحلیلی ـ توصیفی در پی بررسی و نقد چیستی اختیار انسان از دیدگاه ژان‌پل‌سارتر است.  }, keywords_fa = {سارتر, تقدم وجود بر ماهیت, اصالت وجود, آزادی, اختیار.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-806-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-806-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2018} } @article{ author = {Yazdi, Ali Asgari and Ghomi, Mohsen and Razabadi, Mohamm}, title = {A Reflection on Death and How It Gives Meaning to Life as Viewed in Sadra\'s Philosophy and Atheistic Existentialism}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {54}, pages = {45-60}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {تأملی بر مرگ و معنابخشی آن به زندگی در حکمت صدرایی و اگزیستانسیالیسم الحادی}, abstract_fa ={اگزیستانسیالیسم الحادی با رویکردی این جهانی به تحلیل انسان پرداخته و با نفی متافیزیک، وجود روح انسانی را منتفی می‌داند؛ انسان دارای وجودی تصادفی و متناهی است و خود باید معنا بخش زندگی رو به مرگ خویش باشد. سرانجام این زندگی عبث و بیهوده، مرگی است که همه‌ی تلاش بشر برای فرار از نابودی و نیل به جاودانگی را محکوم به یاس و ناامیدی می‌کند. اما در حکمت صدرایی انسان متشکل از جسم میرا و روح نامیرا است و شخصیت حقیقی انسان، روح جاودانه‌ی اوست. روح با هدف تعالی و پس از طی مراحل کمال و بی نیازی از جسم مادی آن را رها کرده و به حیات ابدی خویش ادامه می‌دهد، تا مرگ سرآغازی باشد بر زندگی حقیقی، رهیدن از ‌‌قفس تن و همچنین ارمغان آور امید و بیداری در انسان‌. در این مقاله بر آنیم تا با تبیین ماهیت مرگ، به بررسی و مقایسه نقش مرگ در معنابخشی به زندگی از نگاه این دو مکتب بپردازیم.  }, keywords_fa = {مرگ, هستی, جاودانگی, معنای زندگی, حکمت صدرایی, اگزیستانسیالیسم.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-753-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-753-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2018} } @article{ author = {Nikafarin, Mehdi and NajafzadehTorbati, Alireza and Anayitarad, Mohammad Jav}, title = {A Survey on the Semantic Method of the Predicative Attributes in Ibn Khozaimeh`s Al-Tawhid, Proofs, Analyses and Their Criticism}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {54}, pages = {61-86}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی روش معناشناسی صفات خبری در کتاب التوحید ابن خزیمه، استدلال‌ها، تحلیل‌ها و نقد آنها}, abstract_fa ={دانشمندان مسلمان، در معناشناسی صفات خبری روش‌هایی از قبیل؛ تاویل، تشبیه، توقف و اثبات بلا کیف را مطرح کرده‌اند. ابن‌خزیمه فقیه و محدث بزرگ اهل سنت در کتاب التوحید، با استنادبه آیات و روایات به معنا‌‌شناسی صفات خبری پرداخته است. سؤال این است که روش معناشناسی، استدلال‌ و تحلیل‌های او چیست و با چه نقدهایی مواجه است؟ فرضیه ما این است که روش وی، بر پایه اصالت معنای ظاهری الفاظ بنا شده و استدلال‌های او ناسازگاری درونی دارد. با مطالعه و کاوش در کتاب ابن‌ خزیمه و پردازش به شیوه توصیفی ـ تحلیلی، این نتایج حاصل شد. ابن خزیمه با تکیه بر ظواهر الفاظ خدایی، انسان‌گونه به تصویر کشیده است. شیوه او با آیات، روایات و دلیل عقلی متعارض بوده و استد‌لال‌ و تحلیل‌ او ناشی از انگاره‌هایی غیرقابل توجیه می‌باشد. روش ابن‌خزیمه، مستمسک رهبران سلفی همچون ابن‌تیمیه و مستند گروه‌های وهابی قرار گرفته و روشن نمودن ناکارآمدی آن، می‌تواند در دفاع از توحید ناب، تاثیرگذار و مفید باشد.  }, keywords_fa = { ابن‌خزیمه, تشبیه, معناشناسی, صفات خبری, کتاب التوحید.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-635-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-635-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2018} } @article{ author = {Mirmohammadi, Seyyed Ziaoddi}, title = {Whatness, Validity and Usage of Religious Theory in the Science of History}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {54}, pages = {87-106}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {چیستی، اعتبارو کاربست نظریه دینی درعلم تاریخ}, abstract_fa ={چیستی، اعتباروکاربست نظریه دینی در علم تاریخ و مطالعات تاریخی، از مسائل اساسی فلسفه علم تاریخ دینی است. کاربردی کردن نظریه دینی در علم تاریخ و تحقق عینی تحلیل دینی تاریخ، ضرورت تحقیق را مضاعف می‌کند. (هدف و ضرورت مقاله) سؤال اصلی تحقیق برچیستی، اعتبار و کاربست نظریه دینی در مطالعات تاریخی متمرکزشده است. (سؤال اصلی مقاله) چیستی، اعتبار و کاربست نظریه دینی در علم تاریخ، مستند به گزاره‌های دینی و یا مستند به تأسیس علم تاریخ دینی است. علم تاریخ ناظر به علم نافع و آیه محکم، به‌مثابه سطحی از حضور معرفتی یک نظریه تاریخی دینی در مطالعات تاریخی است. با دینی شدن مفاهیم، سازه‌ها، متغیرها و گزاره‌های نظری نظریه تاریخی در مطالعات تاریخی، نظریه دینی مستند به تأسیس علم تاریخ دینی را می‌توان تولید کرد. تولید معرفت تاریخی دینی، تحلیل تاریخی دینی، انسان‌شناسی تاریخی دینی و هویت تاریخی دینی از کاربست‌ها و نتایج معرفت‌شناختی نظریه دینی در مطالعات تاریخی است. (ایده و نتایج مقاله) روش‌شناسی حاکم بر تحقیق، سه فاز اساسی را طی کرده است. فازاول؛ روش‌شناسی تحقیق مبتنی بر استراتژی قیاسی صورت گرفت. فازدوم؛ روش‌شناسی تحقیق مبتنی بر استراتژی استقرایی انجام گرفت. فازسوم؛ روش‌شناسی تحقیق مبتنی بر رجوع دوباره به استراتژی قیاسی بود. (روش‌شناسی مقاله)  }, keywords_fa = {نظریه دینی, نظریه دینی تاریخی, گزاره دینی, علم تاریخ دینی, چیستی نظریه دینی, اعتبار نظریه دینی و کاربست نظریه دینی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-695-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-695-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2018} } @article{ author = {Talebi, Mohammadhossein and Almasi, Masou}, title = {A Comparative Study of Merleau-Ponti and Motahhari, the Martyr, on Conditioned Freedom}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {54}, pages = {107-124}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی تطبیقی دیدگاه مرلوپونتی و شهید مطهری در خصوص آزادی مشروط}, abstract_fa ={مرلوپونتی با ادبیات اگزیستانسیالیستی الحادی «نظریه آزادی مشروط» خود را با ابداع نظریۀ‌ «تن ـ سوژه» و با الهام از مفهوم «زیست‌ جهان» هایدگر پردازش کرده و آزادی بشر را در تزاحم با وجود خدوند می‌داند. او می‌گوید: بین خدا‌ و انـسان آزاد یـکی را باید انتخاب کرد؛ زیرا اگر وجود خدا اثبات شود، همه چیز تحت نظام ضرورت علّی قرار گرفته‌ و دیـگر جایی برای آزادی بشر باقی نمی‌ماند. شهید مطهری نیز معتقد است آزادی انسان مشروط (محدود) است. وراثت، محیط اجتماعی وتاریخ از جمله امور محدودکننده آزادی هستند. اما او برای اثبات آزادی مشروط بشر از دلیل فطرت و ضرورت به‌کارگیری عقل در مسیر تکامل انسان استفاده کرده است. به باور شهید مطهری، این آزادی مشروط نه تنها در تضاد با وجود خدا و اراده و علم نامتناهی او نیست، بلکه لازمه ایمان به اوست.روش تحقیق در این نگارش روش عقلی به شیوه کتابخانه‌ای است و حاصل آن منتج به این نکته شده که هرچند دیدگاه مرلوپونتی و استاد مطهری در خصوص «آزادی مشروط» تا حدی مشابهت دارند، اما نظریه هر یک از ایشان در منظومه فکری خود کاملا متفاوت از دیگری است.   }, keywords_fa = {آزادی, مرلوپونتی, شهید مطهری, اگزیستانسیالیسم, ضرورت علی. }, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-551-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-551-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2018} } @article{ author = {Asgari, Hasan and Mosleh, Aliasghar and DavariArdakani, Rez}, title = {A Critical Study of Intercultural Philosophy as an Interreligious Approach as Viewed by Adhar Mall}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {54}, pages = {125-144}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی و نقد فلسفه میان فرهنگی به‌مثابه رویکرد بینادینی در نگاه ادهر مال}, abstract_fa ={ادهرمال براساس مبنای «دیگری» و قبول «غیریت» از رویکرد میان فرهنگی سخن گفته و با نفی انحصارطلبی در فلسفه و فرهنگ خاص به دنبالِ تئوری گفتگوی بین فلسفه‌ها و فرهنگ‌ها برای درک بهتر «حقیقت» می‌باشد. او با همین مبنا با «ادیان» نیز مواجه شده و رویکرد «بینا دینی» را نظیر «رویکرد میان فرهنگی» برای درک بهتر «حقیقت متعالی» مطرح می‌نماید. در مقاله حاضر با روش «توصیفی» و براساس مبنای «دیگری» نظریه «فلسفه میان فرهنگی به‌مثابه رویکرد بینا دینی» تبیین شده و با روش «تحلیلی ـ انتقادی» نقاط قوت و ضعف آن معلوم گشته است. نقد فلسفه مدرن و پست‌ مدرن و ایجاد زمینه برای گفتگوی میان فلسفه‌ها و فرهنگ‌ها از نقاط قوت آن می‌باشد، همچنان‌که «نسبیت حقیقت» در فلسفه‌ها و «نسبیت حقانیت» در ادیان و جامع افراد و مانعِ اغیار نبودن آن از ضعف‌های نظریه  فوق است. ضمن اینکه مقایسه رویکرد میان فرهنگی در فلسفه‌ها که امر انسانی بوده با رویکرد میان دینی که امر وحیانی است، ضعف دیگری تلقی می‌گردد.  }, keywords_fa = {دیگری, فلسفه, فرهنگ, میان‌فرهنگی, فلسفه میان‌فرهنگی, دین, رویکرد بینادینی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-516-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-516-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2018} } @article{ author = {Solgi, Maryam}, title = {A Comparative Study of Suhrawardi and Swinburne on the Problem of Evil}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {54}, pages = {145-164}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی تطبیقی مسئله شر از دیدگاه سهروردی و سوئین‌برن}, abstract_fa ={سهروردی و سوئین‌برن در دو سنت فلسفی متفاوت به تأمل دربارۀ مسئله ‌شر پرداخته‌اند. راه‌حل‌های سهروردی در حل مسئله شررا می‌توان ذیل چهار‌نظریه ارائه کرد؛ نظریه عدمی دانستن شر، نظریه ملازمه شر و خیرهای برتر، نظریه ملازمه شروکمال و نظریه شر و اختیارآدمی. ‌‌سوئین‌برن در قبال شرور اخلاقی و طبیعی با توسل به دفاعیه و دادباوری (تئودیسه) دو راه‌حل اصلی‌ارائه می‌دهد: 1. دفاع مبتنی ‌بر اختیار 2. دفاع مبتنی ‌بر دادباوری و خیرهای برتر ‌به سه روایت: الف) روایت زیبایی‌شناسانه از وقوع شرور ب) روایت حصول خیرهای اخلاقی از وقوع شرور ج) ‌برهان مبتنی بر کسب معرفت. این نوشتار در تلاش است با روش استنادی و تحلیل محتوا علاوه بر ارائه طرحی منسجم از آرا دو فیلسوف درحل مسئله شر به بررسی تطبیقی هستی‌شناسی مسئله شر از نگاه این‌دو اندیشمند پرداخته و از همین‌رو ضمن تحلیل نقادانه نقاط اشتراک و افتراق تئوریک میان دیدگاه دو فیلسوف نهایتاً به دیدگاه کاملتر دست‌یافته است.  }, keywords_fa = {مسئله شر, دادباوری (تئودیسه), دفاعیه, خیرهای برتر, نور.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-581-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-581-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2018} } @article{ author = {Khademi, Hamidrez}, title = {A Survey of Allameh Tabatabai\'s Approach and the Theistic Existentialist Philosophers on Human Dignity}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {54}, pages = {165-186}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی رویکرد علامه طباطبایی و فلاسفه اگزیستانس خداباور درمنزلت و کرامت انسانی}, abstract_fa ={برخی اگزیستانسیالیست‌های خداباور استعدادهای درونی انسان را در پیوند با منزلت و کرامت انسانی تعریف می‌کنند و بر وجوهی چون اختیار، انتخاب و مسئولیت انسان تأکید می‌کنند. در حوزه اسلامی نیز علامه طباطبایی منزلت انسانی را با خدامحوری در ارتباط می‌داند. اختیار ازجمله وجوه تشابه دو رویکرد است با این تفاوت که علامه برخلاف اگزیستانس‌ها نقش استقلالی برای اختیار و اراده انسان قائل نیست. در دیدگاه علامه کرامت انسانی در پیوند با مبدأ ترسیم می‌شود، اما در نظراگزیستانسیالیست‌ها ارتباط با خدا نقش قابل‌توجهی در کرامت و منزلت انسانی ندارد، هرچه هست به اختیار، اراده و آزادی انسان محقق می‌گردد. از‌جمله وجوه برتری دیدگاه علامه توجه به فطرت انسانی در تحقق کرامت حقیقی است. ازین منظر شکوفایی فطرت نیازمند برنامه است. این برنامه که همان آموزه‌های دینی و وحیانی در نظر علامه است، هرچند به تعبیر اگزیستانس‌ها نوعی محدودیت است اما این محدودیت در حقیقت گوهر فطرت انسان را فربه‌تر می‌کند. این مقاله به مقایسه رویکرد فلاسفه اگزیستانس خداباور و علامه طباطبایی دربحث از منزلت و کرامت انسانی می‌پردازد و می‌کوشد تا وجوه تشابه و افتراق این دو دیدگاه را نشان دهد.                                                                                                        }, keywords_fa = {علامه طباطبایی, اگزیستانسیالیسم خداباور, انسان, کرامت, اختیار, مسئولیت.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-699-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-699-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2018} } @article{ author = {Safari, Ali and Setorg, Tahereh}, title = {A Critical Study of Mohammad Baqer Behbudi on the Proofs of Corporeality of the Bodies in Resurrection Based on Allamah Tabatabai`s View}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {54}, pages = {187-204}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {دیدگاه محمدباقر بهبودی بر ادّله جسمانیتِ مادّی اَبدان در رستاخیز و نقد آن از منظر علامه طباطبائی}, abstract_fa ={حشر جسمانی ابدان از مسائل مورد اختلاف میان متکلمان و حکمای اسلامی است. طبق نظر علامه، انسانِ محشور در قیامت به واسطه نفس او از یک‌سو عینیت با انسان دنیوی و از سویی به‌واسطه بدن او مثلیتی با انسان دنیوی دارد. مرحوم محمدباقر بهبودی جسمانیت ابدان در روز قیامت را پذیرفته و ادله‌ای برای این امر بیان می‌دارد؛ اما مبتنی بر رویکرد حکمی نقدهایی بر آن وارد است. این پژوهش با مقایسه تطبیقی هر دو دیدگاه درباره کیفیت اِلحاق اَبدان در رستاخیز و کیفیت زمین در قیامت به نقد دیدگاه جسمانیت مادّی اَبدان برای آیاتی که امکان‌ وقوع مادّی آن را پنداشته‌اند، پرداخته و در نتیجه مهم‌ترین نتایج تحقیق حاکی از آن است که  طبق نظر علامه اِعاده انسان به عینه از محالات است و محال، تحقق و هستی نمی‌‏پذیرد؛ ازاین‌رو به روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی محتوای آن پرداخته شده است. .  }, keywords_fa = { علامه طباطبائی, محمدباقر بهبودی, رستاخیز, معاد جسمانی, معاد مادّی, معاد غیر مادّی, نفس.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-698-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-698-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2018} } @article{ author = {Shakerin, Hamidrez}, title = {Hospers on Darwin`s Evolutionism against the Argument from Design (A Critical Study)}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {55}, pages = {7-18}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی انتقادی دیدگاه هاسپرز مبنی بر بدیل‌انگاری تئوری فرگشتی داروین نسبت به برهان نظم}, abstract_fa ={جان هاسپرز، فیلسوف معاصر آمریکایی، از ناقدان بارز براهین اثبات وجود خدا، به‌ویژه برهان نظم است. وی بر آن است که نظریه فرگشتی داروین رقیب و بدیلی نیرومند برای خداباوری به حساب می‌آید و با وجود آن دیگر نیازی به فرضیه آفرینش و سامانگری الهی نیست. تحقیق پیش رو بر آن است تا دیدگاه او در این زمینه را به روش عقلی ـ تحلیلی بررسی کرده و در بوته سنجش گذارد. نتیجه تحقیق این است که نظریه فرگشتی با اشکالاتی، به‌ویژه از منظر فلسفه علم روبه‌رو است. افزون بر آن نظریه مزبور بر فرض صحت، کاملا با برهان‌های خداشناختی از جمله برهان نظم و غایتمندی تلائم و سازگاری داشته، تبیینی طبیعی و فروپایه از زیستمندان است و در طول تبیین فراپایه و توحیدی قرار دارد، نه در عرض آن.}, keywords_fa = {فرگشت, تئوری فرگشتی, جان هاسپرز, خدا, برهان نظم.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-689-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-689-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2019} } @article{ author = {AtaeiNazari, Hami}, title = {A Comparison of the Changes of " the Proof of Huduth and Qidam" in the Preceding Imami and Ash`arite Theology}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {55}, pages = {19-36}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {مقایسۀ تحوّلات «برهان حدوث و قدم» در کلام متقدّم امامیه و اشاعره}, abstract_fa ={برهان حدوث و قدم در کلام اسلامی همواره یکی از استدلال‌های اصلی و مهم برای اثبات وجود خداوند بوده است. در نوشتار حاضر با استفاده از روش مطالعۀ تاریخی ـ تطبیقی تحوّلات حادث شده در نحوۀ تقریر برهان حدوث و قدم در کلام متقدّم امامیه و کلام اشاعره بررسی و مقایسه شده است. این پژوهش نشان می‌دهد که استدلال های متکلّمان امامی و اشعری برای اثبات حدوث عالم در قرن چهارم و پنجم هجری شاهد چند تحوّل اساسی بوده است. به همین نحو در باب اثبات ضرورت نیازمندی حادث به مُحدِث و علّت نیز دیدگاه های گوناگونی از سوی این متکلّمان ارائه شده است. درحالی‌که برخی از آنان این ضرورت را بدیهی می‌دانستند، برخی دیگر آن را غیر بدیهی قلمداد کرده، برای اثبات آن استدلالی از نوع قیاس غائب به شاهد ارائه کرده‌اند. در این زمینه، استفادۀ متکلّمان اشعری از انواع مختلف «برهان تخصیص» برای اثبات نیازمندی حادث به مُحدِث و عدم استناد متکلّمان امامی به این برهان تفاوتی شایان توجّه به‌شمار می‌آید.  }, keywords_fa = {برهان حدوث و قدم, اثبات وجود خدا, کلام متقدّم امامیه, کلام اشعری, حدوث عالم.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-776-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-776-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2019} } @article{ author = {ShakeriZavardehi, Ruhollah and ValieeAbarquei, Ahm}, title = {The Bases for Theorizing on the Realm of Religion}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {55}, pages = {37-52}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {مبانی نظریه‌پردازی در تعیین قلمرو دین}, abstract_fa ={مسئله اصلی این نوشتار بیانِ بایسته‌ها در چگونگی تولید یک نظریه در حوزۀ قلمرو دین می‌باشد. روش این مقاله نیز اسنادی ـ تحلیلی و براساس بررسی روشی نظریات مختلف در این حوزه می‌باشد. با بررسی صورت گرفته، مشخص می‌شود که در تولید و تبیین نظریات مختلف در حوزه قلمرو دین می‌بایست دو ساحت دین‌پژوهی مد نظر قرار گیرد؛ ابتدا می‌بایست براساس ارائه یک چارچوب استاندارد، بستر نظری اطلاق دین تبیین گردیده و در آن چارچوب دین مدنظر خویش را تبیین نماید. سپس می‌بایست موضع نظریه‌پرداز در آن دسته از مبانی نظری که در مسئله قلمرو دین دخیل هستند نیز روشن گردد و از این رهگذر، منشأ تفاوت نظریات موجود در حوزۀ قلمرو دین تبیین صورت پذیرد. این امر علاوه بر فهم هندسۀ نظریات مطروحه، اتخاذ رأی و داوری در این مسئله را نیز برای مخاطبین این نظریات، تسهیل می‌گرداند.  }, keywords_fa = { قلمرو, دین, نظریه, مبانی نظری, روش. }, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-885-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-885-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2019} } @article{ author = {Motie, Hosei}, title = {A Standard for Employing the Nature and Changing the Nature in Islamic Technology}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {55}, pages = {53-72}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {ملاک تمایز تسخیر و تغییر طبیعت در فناوری اسلامی}, abstract_fa ={این مقاله در صدد پاسخ‌گویی به این سؤال مهم در حوزه فناوری دینی می‌باشد که مرز بین تصرف مطلوب در طبیعت (تسخیر) با تصرف مذموم در طبیعت (تغییر) از دیدگاه قرآن چیست؟ نویسنده ابتدا اصطلاحات تسخیر، تغییر، فناوری و فناوری اسلامی را تعریف کرده و سپس با ذکر 40 مصداق تصرف، سعی در پاسخ به این سؤال با الهام از فناوری های چهارگانه قرآنی که در زمان انبیا پیشین بوده و فناوری‌هایی که در روایات به آنها اشاره شده است و همچنین تفسیر آیات مربوطه دارد. یافته‌های تحقیق: شش ملاک برای این امر پیشنهاد می‌شود. برخی پسینی و برخی پیشینی؛ از سوی دیگر پاره‌ای از ملاک‌ها سلبی (عدم اسراف و تبذیر و عدم آلایش و تخریب محیط زیست) و برخی نیز ایجابی (فکر، ذکر و شکرِ لسانی و عملی) هستند. نتیجه تحقیق آن است که هر مقدار فناوری بتواند نوع تصرف خود را با ملاک‌های طرح شده بیشتر هماهنگ شود، اسلامی‌تر و مفیدتر خواهد بود. روش تحقیق تحلیل اسنادی می‌باشد.  }, keywords_fa = {تصرف طبیعت, تسخیر, تغییر, فناوری, فناوری اسلامی}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-895-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-895-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2019} } @article{ author = {Ramin, Farah and Seifalipour, Maryam}, title = {Public Consensus or Natural Disposition: Two Faces of One Proof}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {55}, pages = {73-90}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {اجماع عام یا فطرت: دو چهره از یک استدلال}, abstract_fa ={وجود یک حس مشترک در همه انسان‌ها در گستره تاریخ، ادیان توحیدی را بر آن داشته است که با اندیشه‌های عقلی، خداشناسی و خداجویی فطری را مستدل نمایند. این تلاش در غرب به برهان اجماع عام و در فضای اندیشه اسلامی به برهان فطرت مشهور است. این تحقیق بنیادی با روش تحلیلی ـ تطبیقی، در پی پاسخ‌گویی به این سؤال است: آیا می توان ادعا نمود برهان اجماع عام و برهان فطرت تقریرهای متفاوت از یک استدلال به‌شمار می‌آیند؟ یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که برهان اجماع عام چهره‌ای متفاوت ار برهان فطرت را به ذهن متبادر می‌سازد و در برخی از تقریرها با تکیه بر همگانی بودن (به جای فطری بودن)، با برهان فطرت رابطه عموم و خصوص من وجه می‌یابد. این دو استدلال در اموری مانند، شکل، تقریر، رویکرد و بهره‌گیری از عقل عمومی بشر به جای فطرت، متمایز هستند؛ اما در بسیاری موارد مانند بالقوه بودن امور فطری، استدلال از طریق ذات اضافه بودن گرایش خداجویی، عدم استقلال وتکیه بر براهین دیگر در اثبات وجود خداوند به یکدیگر شبیه می‌باشند.  }, keywords_fa = {فطرت, خداجویی فطری, توافق همگانی, برهان اجماع عام, برهان فطرت.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-706-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-706-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2019} } @article{ author = {PanahiAzad, Hassan and Mannani, Fereshteh}, title = {Islamic culture as an Agent for the Production of Islamic Humanities in Anthropological View of the Lady Amin Esfahani}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {55}, pages = {91-104}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {فرهنگ اسلامی، پیشران تولید علوم انسانی اسلامی در اندیشه‌های انسان‌شناختی بانو امین اصفهانی}, abstract_fa ={بانو امین اصفهانی، فرهنگ دینی را عامل حرکت جامعه به‌سوی سعادت دنیوی و اُخروی دانسته و این معنا را ناظر به نظام تعلیم و تربیت اسلامی تبیین کرده است. نوشتار حاضر کوشیده است ارتباط فرهنگ با انسان و تأثیر انسان‌شناسی اسلامی در تعالی فرهنگی جامعه از طریق بروز در علوم انسانی اسلامی را به روش استنباطی ـ تحلیلی و تطبیق با مبانی انسان‌شناسی اسلامی در آثار بانو امین، تبیین کند. دستاورد محوری پژوهش حاضر این است که: ذات فرهنگ، پیوسته به ذات انسان است؛ ازاین‌رو تحول در انسان‌شناسی، منشأ تحول فرهنگی است. از سوی دیگر، رکن اصلی تحول فرهنگی، تولید و توسعه علوم انسانی اسلامی، در جامعه، به‌ویژه نظام آموزش عالی است. این امر خود مشروط به نفوذ و استقرار مبانی انسان‌شناسی اسلامی در نظام معرفتی جامعه علمی و اضلاع مدیریت فرهنگی جامعه است.  }, keywords_fa = {فرهنگ, فرهنگ دینی, بانو امین, انسان‌شناسی اسلامی, تحول فرهنگی.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-326-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-326-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2019} } @article{ author = {Vatandust, Mohammadali}, title = {An Analytical Study of Mulla Sadra`s on `Arsh and Kursi with Regard to the Transcendent Philosophcal Principles}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {55}, pages = {105-118}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی تحلیلی دیدگاه ملاصدرا درباره عرش و کرسی با تکیه بر مبانی حکمت متعالیه}, abstract_fa ={در جستار حاضر، تلاش شده است با روشی توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه بر مبانی حکمت متعالیه، دیدگاه ملاصدرا درباره عرش و کرسی، مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد. در پایان این نتیجه به دست آمده است که میان عرش و کرسی، رابطه‌ای طولی برقرار است؛ از همین رو باید عرش را مرتبه ای از هستی دانست که نسبت به کرسی از سمت علیت برخوردار است و باطن کرسی و کرسی ظاهر آن می باشد. همچنین اگر قلم را تعبیر دیگری از وجود منبسط بدانیم، در این صورت عرش که مجموعه عالم عقل است، به دلیل معلول بودن، ظاهر قلم و قلم به دلیل علت بودن، باطن عرش و باطنِ باطنِ کرسی می باشد. از نظر نگارنده این سخن، با دیگر مبانی ملاصدرا، از جمله یکی دانستن حقیقت محمدی و قلم، سازگاری بیشتری دارد و از میان متأخران، سخن علامه طباطبایی با این تفسیر همسو می‌باشد. همچنین با توجه به روایت جاثلیق، بهتر است مرتبه وجودی عرش با مرتبه عالم عقل و مرتبه وجودی کرسی با مرتبه عالم مثال تطبیق داده شود.  }, keywords_fa = {عرش, کرسی, لوح محفوظ, لوح محو و اثبات, قلم, ملاصدرا, حکمت متعالیه.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-709-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-709-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2019} } @article{ author = {Farsinejad, Alireza and Akhgar, Mohammadali}, title = {Fakhr Razi on the How of Relating One`s Actions to Him/Her and to God}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {55}, pages = {119-132}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {تحلیل فخر رازی در مورد کیفیت انتساب افعال ارادی انسان به خودش و خداوند}, abstract_fa ={در مورد کیفیت انتساب افعال ارادی انسان به خودش و خداوند به‌گونه‌ای که مستلزم جبر یا تفویض نباشد، تبیین‌های متعددی مطرح است؛ یکی از آنها، تبیین فخر رازی است که در آن، افعال ارادی انسان، توأمان به خودش و خداوند منتسب شده است؛ به این صورت که افعال ارادی انسان به خودش منسوب است، چون قوامشان به قدرت و اراده اوست. آن افعال به خداوند نیز منسوب است؛ چون قدرت و اراده را در وی آفریده است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی این تبیین، با روش تحلیلی به بررسی نشسته و به این نتیجه رسیده است که تبیین فوق، تقریر دیگری از نظریه کسب است و هرچند عدم استقلال انسان (نفی تفویض) را اثبات می‌کند اما فاعل و مؤثر بودن وی (نفی جبر) را نتیجه نمی‌دهد؛ زیرا فاعل بودن انسان از نظر فخر رازی به‌معنای خالق و مؤثر بودن نیست بلکه به معنای صدور فعل به دنبال اراده و قدرت اوست و این چیزی جز یک فاعلیت مجازی نیست.}, keywords_fa = {فاعلیت انسان, فاعلیت خداوند, افعال ارادی انسان, فاعلیت حقیقی, فاعلیت مجازی, کسب, امر بین‌الامرین.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-736-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-736-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2019} } @article{ author = {Pakizeh, Mahmoo}, title = {A Study of Fundamentality of Society with the Linguistic, Epistemological and Ontological Approaches with an Emphasis on Allameh Tabatabai`s View}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {55}, pages = {133-148}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {بررسی پروندۀ اصالت جامعه با سه رویکرد زبان‌شاختی، معرفت‌شناختی و هستی‌شناختی با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی}, abstract_fa ={در فلسفۀ علوم اجتماعی با این سؤال پژوهشی روبه‌رو هستیم: «جامعه که در عالم خارج و عینی وجود مستقل دارد چگونه تبیین شدنی است؟» این مسئله را با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی با سه رویکرد بررسی می‌کنیم. بررسی مسئله با رویکرد زبان‌شناختی به دو گونه بررسی تک واژه هسته‌ای و بررسی «باهم آیی» واژگان است و بررسی مسئله با رویکرد معرفت‌شناختی به بازاندیشی چگونگی تولید معرفت بشری نسبت به جامعه است و بررسی مسئله با رویکرد هستی‌شناختی به بازخوانی پروندۀ فلسفۀ نفس و تطبیق آن بر فرایند رابطۀ فرد و جامعه است. نوع این تحقیق توسعه‌ای است و روش گردآوری، طبقه‌بندی و تحلیل اطلاعات در آن توصیفی ـ تحلیلی است. نتایج به دست آمده (یافته‌ها) از پژوهش حاضر این است: معناشناسی واژۀ «امه» بر وجود حقیقت مستقل آن دلالت دارد، و شناخت انسان از جامعه، شناختی از جمع آحاد نیست، بلکه شناخت حقیقتی در سوی دوم رابطه حقیقی فرد و جامعه است، و جامعه هست، چونان روحی دمیده شده بر پیکر آحاد. این نتایج تأییدی بر جامعه‌گرا بودن علامه طباطبایی است که با تبیینی ویژه از سوی ایشان در آثارش ارائه شده است.  }, keywords_fa = {علامه طباطبایی, فردگرایی, جامعه‌گرایی, اصالت, امت, اختیار.}, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-715-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-715-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2019} } @article{ author = {Mansouri, Abbasali}, title = {Avicinian Classification of Human Souls in the Hereafter and Its Consequences}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {14}, Number = {55}, pages = {149-166}, publisher = {The office of Supreme Leader’s Representatives in Universities}, title_fa = {لوازم و آثار بحث طبقه‌بندی نفوس انسان‌ها در آخرت از نگاه ابن‌سینا فرعیات و اصول معادپژوهی ابن سینا بنابر آرای او در بحث طبقه بندی نفوس انسان‌ها در آخرت}, abstract_fa ={در میان فیلسوفان مسلمان ابن‌سینا توجه خاصی به مسئله معاد دارد به‌گونه‌ای که می‌توان ادعا نمود او بیش از همه حکمای مسلمان به تقسیم نفوس انسانی در آخرت و مراتب سعادت و شقاوت ایشان پرداخته است. ابن‌سینا در پنج اثر از آثار خویش شش تقسیم‌بندی ارائه نموده است که در متن مقاله به تفصیل به آنها پرداخته شده است. علاوه بر اهمیت خود این تقسیم‌بندی‌ها، در دل این تقسیم‌بندی‌ها نکات و مطالب تازه‌ای در مسائل معاد برای ما روشن می‌شود که شیخ هنگام بحث از معاد به تصریح به آنها نپرداخته است. از جمله اینکه: ابن‌سینا منکر معدوم شدن نفوس ناقصه پس از مرگ است، او مهم‌ترین عامل در نیل به سعادت یا شقاوت را نظر می‌داند نه عمل، ابن‌سینا در در مسئله نجات یک فیلسوف بسیار خوش‌بین است اما در عین حال خلود برخی نفوس در عذاب را نفی نمی‌کند، افلاک در معادشناسی ابن‌سینا نقش مهمی دارند و ... نوشتار حاضر با شیوه تحلیلی ـ توصیفی شش تقسیم مذکور و نکات قابل استنباط از آنها را در دو بخش و ذیل عناوین مشخص مورر بررسی قرار داده است.}, keywords_fa = {معاد, ابن‌سینا, مراتب نفوس, سعادت و شقاوت, عالم آخرت. }, url = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-737-en.html}, eprint = {http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-737-en.pdf}, journal = {A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies}, issn = {2008-9481}, eissn = {2008-9481}, year = {2019} }