1- دانشگاه باقرالعلوم (ع) 2- جامعه المصطفی العالمیه
چکیده: (293 مشاهده)
یکی از مهمترین مباحث بزرخ و قیامت مسئله تجسم اعمال است که مورد بحث فلاسفه، متکلمین و مفسران قرار گرفته است. مساله تحقیق این است که آیا تجسم اعمال به معنای این است که تمام پاداشها و کیفرهای برزخی و اخروی همان اعمال دنیوی انسان است که در آخرت به صورتهای مختلف برای وی متمثل و متجسم میشود یا اینکه بین جزای عمل و خود عمل سنخیتی وجود ندارد بلکه انسان به ازای عملی که در دنیا انجام میدهد در آخرت مستحق پاداش یا عذاب میشود؟ شیخ بهایی و علامه دو دیدگاه متفاوت و متضاد در مورد تجسم اعمال دارند. در این مقاله با بررسی و تبیین دید گاه این دو عالم برجسته در مورد آیات، روایات و استدلالهای عقلی مربوط به تجسم اعمال به نتایج ذیل دست یافتیم: شیخ بهایی به عینیت میان اعمال دنیوی و جزای اخروی معتقد است در مقابل، علامه مجلسی نه تنها قائلان به تجسم اعمال را خارج از دین و دایره اسلام میداند، بلکه با ارائه دلایل متعددی وقوع آن را مستلزم محال میداند.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي دریافت: 1398/11/2 | پذیرش: 1399/11/2 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/10/7 | انتشار: 1399/10/30 | انتشار الکترونیک: 1399/10/30
Eslami Nasab H A, Parsaee J, Maʿdanipour V. The Embodiment of Deeds, Tajassum-i A`māl, from Sheikh Baha'i and Allameh Majlisi`s Point of View. Andishe-Novin-E-Dini. 2020; 16 (62) :79-98 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1042-fa.html
اسلامی نسب حمزه علی، پارسایی جواد، معدنی پور ولی. تجسم اعمال از نگاه شیخ بهایی و علامه مجلسی. انديشه نوين ديني. 1399; 16 (62) :79-98