1- دانشجوی دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مدرس معارف اسلامی. islaminasab@hotmail.com 2- دانشجوی دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مدرس معارف اسلامی. ja.parsaee@gmail.com 3- دانشآموخته ارشد مشاوره خانواده جامعه المصطفی| العالمیه و مدرس معارف اسلامی. madani_1380@yahoo.com
چکیده: (2270 مشاهده)
یکی از مهمترین مباحث بزرخ و قیامت مسئله تجسم اعمال است که مورد بحث فلاسفه، متکلمین و مفسران قرار گرفته است. مساله تحقیق این است که آیا تجسم اعمال به معنای این است که تمام پاداشها و کیفرهای برزخی و اخروی همان اعمال دنیوی انسان است که در آخرت به صورتهای مختلف برای وی متمثل و متجسم میشود یا اینکه بین جزای عمل و خود عمل سنخیتی وجود ندارد بلکه انسان به ازای عملی که در دنیا انجام میدهد در آخرت مستحق پاداش یا عذاب میشود؟ شیخ بهایی و علامه دو دیدگاه متفاوت و متضاد در مورد تجسم اعمال دارند. در این مقاله با بررسی و تبیین دید گاه این دو عالم برجسته در مورد آیات، روایات و استدلالهای عقلی مربوط به تجسم اعمال به نتایج ذیل دست یافتیم: شیخ بهایی به عینیت میان اعمال دنیوی و جزای اخروی معتقد است در مقابل، علامه مجلسی نه تنها قائلان به تجسم اعمال را خارج از دین و دایره اسلام میداند، بلکه با ارائه دلایل متعددی وقوع آن را مستلزم محال میداند.
Eslami Nasab H A, Parsaee J, Maʿdanipour V. The Embodiment of Deeds, Tajassum-i A`māl, from Sheikh Baha'i and Allameh Majlisi`s Point of View. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2020; 16 (62) :79-98 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1042-fa.html
اسلامی نسب حمزه علی، پارسایی جواد، معدنی پور ولی. تجسم اعمال از نگاه شیخ بهایی و علامه مجلسی. اندیشه نوین دینی. 1399; 16 (62) :79-98