برای اثبات «نظام أحسن»، بهعنوان یکی از پاسخهای فلسفه اسلامی به مسئله شرور، براهین لمّی متعددی در فلسفه اسلامی و غرب مطرح شده است؛ اما ابتکار برهان إنّی نظام أحسن از ملاصدراست. در مقاله حاضر پس از شرح برهان إنّی ملاصدرا، نقدهایی مطرح شده است که در صورت وارد بودن آنها، برهان یادشده توان اثبات نظام أحسن را نخواهد داشت. مهمترین نقد شکلی به تقریر ملاصدرا، عدم رعایت ارکان برهان إنی است. در نقد محتوایی نیز به عدم توان تجربه و احساس بشر برای اثبات أحسن بودن تدابیر عالم ماده اشاره شده است؛ افزون بر اینکه ادعای نظام أحسن، فراتر از عالم ماده است. روش محقق لاهیجی، با دقتی که در انتخاب تعابیر داشته، تأیید شده است. تقریر علامه طباطبایی ظاهراً نقدی ندارد؛ اما تقریری که برخی شاگردان وی ارائه کردهاند، نقد شده است.
PoorRoostayi J. Sadra`s existential proof for reasoning the best creational system. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2010; 6 (22) :137-160 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1351-fa.html
پورروستایی جواد. شرح و نقد روش إنّی ملاصدرا، در اثبات نظام أحسن. اندیشه نوین دینی. 1389; 6 (22) :137-160