[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: پائیز ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نسبت عقل و نقل از منظر شیخ مفید
عبدالمحمد شیروانی شیری*1، مهدی نصرتیان اهور2
1- دانشجوی دکتری کلام امامیه، دانشگاه قرآن و حدیث، پردیس تهران و مدرس معارف اسلامی. (نویسنده مسئول)
2- استادیار دانشگاه قرآن و حدیث قم و مدرس معارف اسلامی
چکیده:   (49 مشاهده)
مسئله ارتباط عقل و نقل و قلمرو تقدم و تأخر و انواع کارکردهای آنها از منظر شیخ مفید در این نوشتار با روش تحلیلی- توصیفی مورد کنکاش قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد، شیخ مفید به  نقش مصباحی تصریح دارد و به علاوه از نقش تعاملی عقل جانبداری می کند. ایشان در تعریف عقل هم به بعد نظری آن پرداخته و هم به بعد عملی آن. شیخ مفید مانند معتزله معارف دینی را اکتسابی می دانند، ولی وجوب نظر را به دلیل امر الهی می‌گذارند نه عقل. وی عقل را در تمام مراحل استدلال و نتیجه گیری، محتاج وحی می داند. به عبارت دیگر، وحی هم محرک نخستین عقل است و هم کیفیت استدلال را به مکلف می آموزد. شیخ مفید عقل را بر خلاف اهل حدیث در فقه به کار گرفت ولی این سبب نشد که، قیاس را بپذیرد.

واژه‌های کلیدی: شیخ مفید، عقل، کارکردهای عقل. تعاملی، مصباحی.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کلام جدید
دریافت: 1399/4/8 | پذیرش: 1399/12/28 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/8/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی اندیشه نوین دینی A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331