استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدرس معارف اسلامی h.ataee@isca.ac.ir
چکیده: (2166 مشاهده)
یکی از استدلاهای کهن و کمترشناخته شده در کلام اسلامی و شیعی برای اثبات وجود خدا برهانی است موسوم به برهان حدوث صفات. در این برهان با توجّه به حدوث صفاتی خاص برای اجسام و نیز احتیاج هر حادث به مُحدِث و با نفی انتساب حدوث این صفات به موجودات طبیعی، وجود یک مُحدِثِ غیر جسمانی، یعنی خداوند به عنوان پدیدآور صفات حادث اجسام ثابت میگردد. پیشینه و تقریرهای مختلف و تطوّرات این برهان در تاریخ کلام امامیّه تاکنون بررسی نشده است و آگاهی چندانی دربارۀ این برهان خداشناسی در دست نیست. از اینرو، در مقالۀ حاضر با تتبّع در متون کلامی امامیّه سرگذشت، تحوّلات تاریخی و تقریرهای مختلف برهان «حدوث صفات» بازشناسی و تبیین میگردد و در نهایت نیز به ارزیابی این برهان پرداخته میشود. پژوهش حاضر حاکی از آن است که بهرغم ناتمام بودن برهان حدوث صفات، برخی از متکلّمان امامی در ادوار و مکاتب مختلف کلام امامیّه برای اثبات وجود خداوند به تقریرهای مختلفی از برهان حدوث صفات استناد کردهاند و آن را برهانی تمام میانگاشتهاند.
Ataee Nazari H. Occurrence of Attributes as an Argument for the Existence of God in Imami Theology. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2021; 17 (64) :27-44 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1689-fa.html
عطائی نظری حمید. برهان «حدوث صفات» بر اثبات وجود خدا در کلام امامیّه. اندیشه نوین دینی. 1400; 17 (64) :27-44