[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: پائیز ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
کارآمدی فلسفه صدرایی در مباحث کلامی- عقلی
محمدجواد رضایی ره1، لیلا فاضلی*2
1- استادیار گروه فلسفه و دین دانشگاه خوارزمی.
2- دانشجوی دکتری حکمت متعالیه دانشگاه خوارزمی و مدرس معارف اسلامی.( نویسنده مسئول)
چکیده:   (51 مشاهده)
این پژوهش می‌خواهد جایگاه معرفت شناختی کشف عرفانی در فلسفه صدرالمتالهین را واکاوی نماید و نیز بررسی شود که  براساس این جایگاه، آیا می‌توان از این فلسفه در نفی و اثبات‌های الهیاتی-عقلی برای عموم مردم بهره گرفت؟ این تحقیق به روش تحلیلی-توصیفی است که گردآوری اطلاعات بر اساس روش کتابخانه‌ای انجام شده است. یافته‌های تحقیق حاکی از این است که در باب جایگاه کشف در روش‌شناسی حکمت متعالیه بین صدراپژوهان اختلاف نظر است؛ هر چند کشف در مقدمه استدلال فلسفی وارد نمی‌شود، اما نقش طهارت روح و لطافت طبع و کشف در فهم آموزه‌های عمیق عقلی صدرا، باعث می‌شود که فهم این فلسفه از دسترس عموم (افراد غیر‌مکاشف یا کسانی که اهل ریاضت و طهارت نفس نیستند) خارج شود و بر این اساس بهره‌گیری از آن در نفی و اثبات‌های عقلی- الهیاتی برای عموم مردم کارایی لازم را نداشته و آموزش گسترده آن کم‌ثمر باشد.

واژه‌های کلیدی: فلسفه کشفی، کلام عقلی، معرفت کشفی، آموزش فلسفه، الهیات عقلی، دروس معارفی.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/8/23 | پذیرش: 1400/8/20 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/8/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی اندیشه نوین دینی A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331