1- استادیار گروه فلسفه دانشگاه شاهد 2- استادیار گروه فلسفه دانشگاه شاهد و مدرس معارف اسلامی (نویسنده مسئول).
چکیده: (1119 مشاهده)
مسأله چگونگی رابطه صفات خداوند با یکدیگر و با ذات الهی از مسائل دیرینه در میان متفکران مسلمان بوده است. در این میان صفت کلام از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و دامنه بحث در مورد آن به قدیم یا حادث بودن قرآن کریم نیز کشیده شده است. ملاصدرا نظریه اشاعره در مورد قدیم بودن قرآن را مستلزم شرک و متعدد شدن موجودات قدیم و نظریه معتزله در مورد حادث بودن آنرا مستلزم ممکن و حادث بودن واجب الوجود دانست. ولی علامه طباطبائی با اعتباری دانستن کلام و سخن، اشکالاتی به نظریات حادث و قدیم بودن قرآن وارد نمود و با استفاده از همین اصل، اعتباری بودن و با نظر به احادیث و روایات شیعی به نقادی نظریه ذاتی بودن صفت کلام خداوند پرداخت. پژوهش حاضر در روی آوردی توصیفی تحلیلی به تبیین نظریه علامه طباطبائی در مورد فعلی بودن صفت کلام پرداخته و بر آن است که احادیث شیعی بر مدعای فعلی بودن صفت کلام دلالت نمی کنند.
Seidi M, Pashaei M. An Analysis of Allameh Tabatabai's Theory about the Divine Attribute of speech. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2021; 17 (66) :79-94 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1854-fa.html
صیدی محمود، پاشایی محمدجواد. تحلیل و بررسی نظریه علامه طباطبائی در مورد صفت تکلم خداوند. اندیشه نوین دینی. 1400; 17 (66) :79-94