1- استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان (نویسنده مسئول) 2- استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه فروسی مشهد.
چکیده: (1526 مشاهده)
یکی از مهمترین نظریاتی که در عصر اخیر درباره الگوواره سیر تحولات علوم مطرح شده، نظریه توماس کوهن در کتاب «ساختار انقلابهای علمی» است. نگارنده با مطالعهای که در تاریخ حدیث شیعه داشته، سیر تحول مکاتب (پارادایمهای) حدیثی شیعه را بسیار هماهنگ با مدلی که از جانب کوهن ارائه شده، دیده است. در اثر پیش رو، به شیوه کتابخانهای، منابع فقهی و حدیثی شیعه مطالعه و اطلاعات لازم گردآوری شده است و سپس با روش تحلیلی-توصیفی این اطلاعات مورد بررسی قرار گرفتهاند و نشان داده شده که در هر دورهای از ادوار حدیثی شیعه، مکتبی سلطهای بلامنازع دارد (مرحله پارادایمی/ علم عادی)؛ اما با گذشت زمان هر یک از این مکاتب با نوعی بحران روبرو میشوند (مرحله بحران علمی) و در خلال این دوره، ایدههای جدید درباره الگوی پذیرش روایات مورد توجه قرار میگیرند (مرحله انقلاب علمی)، که از میان آنها یکی مقبولیتی عام پیدا میکند و در نتیجه، مکتبی متفاوت جایگزین مکتب حدیثی پیشین میشود (مرحله تغییر پارادایم).
Mostafavi Fard H, Tabatabae Pour S K. An Analysis of the Evolution of Imami Hadith Schools (Based on the Theory of the Structure of Scientific Revolutions by Thomas Kuhn). ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2021; 17 (65) :7-34 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-2038-fa.html