رابطه شرور و کاستیهای عالم با عدالت خداوند از دیرباز مورد توجه متفکران ادیان ابراهیمی بوده است. در دو دین یهودیت و اسلام نیز فیلسوفان به فراخور بهره عقلانی و فلسفی خویش به هستیشناسی و توجیه شرور پرداختهاند. نگارنده در این مقاله با مراجعه مستقیم به آثار ابنمیمون اندلسی و شهید مرتضی مطهری به مقایسه این دو سنت عقلانی در مسئله شرور پرداخته است. نتایج این تحقیق در بحث هستیشناسی شرور آنست که هم در یهودیت و هم اسلام، الهیات عقلی پایبند به اصول فلسفی بوده و شر را امری عدمی میداند. اما در مورد توجیه شرور تفاوتهایی به چشم میخورد که ناشی از تکون و سیر تاریخی الهیات در دو دین مذکور است به گونهای که در الهیات عقلی یهود صحبتی از نظریه جبران و یا تعالی روحی انسانها نیست، اما در اسلام به آنها اشاره شده است.
Saleh S M H. A Comparative Study on the Ontology and Justification of Evils in the Philosophical Theology of Judaism and Islam (with an Emphasis on Ibn Maimonides` Views and Shahid Motahari`s Critical Points) . ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2017; 13 (50) :97-114 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-314-fa.html
صالح سید محمد حسن. بررسی تطبیقی هستیشناسی و توجیه شرور در الهیات فلسفی یهود و اسلام (با تکیه بر آرای ابنمیمون و نظریات انتقادی شهید مطهری)
. اندیشه نوین دینی. 1396; 13 (50) :97-114