تعیین اهمیت «تکلیف و تعبد» و میزان پیوند آنها با «عقلانیت و معنویت»، از مهمترین مسائلی است که در معنویت فرانوگرا و شریعتگریز نادیده انگاشته شده است. از آن زمان که انگاره «جمع عقلانیت و معنویت» در راستای فروکاهی رنجهای جامعه ایرانی ارائه گردید، نقدهای بسیاری بر آن نگاشته شد. جدای از اینکه این انگاره از دامنه کارآمدی فراگیر برخوردار نبود، مشکل اساسی آن این بود که در عین اینکه از سوی یک نواندیش ایرانی مطرح شد، تنپوش و ارکانی نوگرا داشت و نسخه فارسیشده معنویتی بود که غرب پس از سالها، برای زندگی انسان عصر نو پیشنهاد نموده بود. در این پژوهش، نگارنده با کاربست روش توصیفی ـ تحلیلی به همراه نقد و ارزیابی، به این نتیجه دست یافته است که دین نهادینه (در برابر ادیان نوپدید) با سه ساحت شریعتی، اخلاقی و اعتقادی، معنویتزایی را در جهان امروز به همراه دارد و تا پذیرش عقلانی اصول و التزام به فروع دین صورت نپذیرد، پدیدآیی معنویت نیز ناممکن است.
Hoseinpour R. Fidelity to Shari'a as Rationalism in Spiritual Life a Critique of Harmonizing Rationalism and Spirituality
. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2017; 13 (50) :65-80 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-339-fa.html
حسین پور رسول. پایبندی به شریعت بهمثابه اصالت عقل در «زیست معنوی» نقدی دیگر بر «جمع عقلانیت و معنویت»
. اندیشه نوین دینی. 1396; 13 (50) :65-80