در تاریخ اسلام همواره اشکالاتی نسبت به کارایی و منزلت عقل در معارف دینی مطرح بوده است. نوشتار حاضر به بررسی این موضوع از نگاه ابنتیمیه و علامه طباطبایی میپردازد. ابنتیمیه گرچه خود را یک عقلگرا معرفی کرده است، ادراکات عقلی را یک دلیل مستقل نمیشمرد. از نگاه او، شناخت و معرفت دینی، تنها از راه شرعی میسر است و این راه، متضمن دلایل عقلی و براهین قطعی نیز هست؛ ولی راه کلام و اهل رأی و نیز راه ریاضت و عرفان بدعت است. در مقابل، علامه طباطبایی فهم عقلانی را در کنار ظواهر شرعی و راه ریاضت و مجاهده نفسانی، دارای حجیت ذاتی میداند
Fattahi Ardakani M. Evaluating the Status and Function of Reason in Understanding the Religious Texts from Ibn Taymiyyeh and Allameh Tabatabei’s Viewpoints
. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2016; 12 (44) :143-160 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-361-fa.html
فتاحی اردکانی محسن. سنجش منزلت و کارایی عقل در فهم متون دینی
از نظر ابنتیمیه و علامه طباطبایی
. اندیشه نوین دینی. 1395; 12 (44) :143-160