[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 36 - ( بهار 1393 ) ::
جلد 10 شماره 36 صفحات 157-168 برگشت به فهرست نسخه ها
مبادی انسان‌شناختی معجزه از منظر حکمت متعالیه و مشاء
محمد عباس‌زاده جهرمی*
دانشگاه جهرم
چکیده:   (1442 مشاهده)

نفس و قوای انسان، تجرد یا عدم تجرد آن و ارتباط بین آن دو از دیرباز تاکنون، بحث‌های پردامنه‌ای را در مکاتب فلسفی مختلف، به خود اختصاص داده است. معجزه حقیقتی دو پهلوست که یک‌سوی آن به‌سمت طبیعت و سوی دیگر آن به‌طرف ماورای طبیعت قرار دارد.

این نوشتار تلاش دارد ضمن نگرش مختصر حکمت مشاء به قوای انسان، جایگاه آن را در تبیین معجزه بررسی و سپس آن را از منظر حکمت متعالیه تبیین کند.

ملاصدرا در برخی مکتوبات خود به قوایی غیر از قوای معهود انسان ‌ـ که حکمای مشاء هم بدان قائل بوده‌اند ـ پرداخته است. وی از آنها تحت عنوان قوای ذاتی نفس یاد کرده است. توجه به نقش این قوا تبیین جایگاه معجزه را با اشکالات کمتری مواجه می‌سازد

واژه‌های کلیدی: معجزه، قوای انسان، نفس، حکمت متعالیه، حکمت مشاء
متن کامل [PDF 192 kb]   (353 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کلام جدید
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbaszadeh Jahromi M. Anthropological Origins of Miracle from Transcendental and Peripatetic Philosophy. Andishe-Novin-E-Dini. 2014; 10 (36) :157-168
URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-436-fa.html

عباس‌زاده جهرمی محمد. مبادی انسان‌شناختی معجزه از منظر حکمت متعالیه و مشاء. انديشه نوين ديني. 1393; 10 (36) :157-168

URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-436-fa.html



دوره 10، شماره 36 - ( بهار 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی اندیشه نوین دینی A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.18 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4122