یکی از براهین توحیدی که اندیشمندان علوم عقلی و نقلی سعی در اصطیاد آن از قرآن داشتهاند، «برهان تمانع» است. در خصوص این برهان و چگونگی دریافت آن از کلام وحی، نگرش یکسانی وجود ندارد. به باور برخی، آیه «لَوْ کاَنَ فِیهِمَا ءَالِهَهٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا» (انبیاء/22) و آیه «قُل لَّوْ کَانَ مَعَهُ ءَالِهَهٌ کَمَا یَقُولُونَ إِذًا لاَّبْتَغَوا إِلی ذِی الْعَرْشِ سَبِیلاً» (اسراء/42) دلالتی یکسان بر برهان تمانع دارند. در برابر این گروه، شماری دیگر از صاحبنظران سخن اینان را ناصواب میانگارند و بر آنند که برهان مستفاد از این دو آیه، یکسان نیست و مقدمات آن دو متفاوت است. نوشتار پیشرو با عنوان بازاندیشی یکسان انگاری دلالت آیه 22 انبیاء و 42 اسراء بر برهان تمانع، پس از تحلیل دلالی آیههای مذکور به این نتیجه رهنمون میشود که دیدگاه دوم، با ظاهر آیات سازگارتر است و نمیتوان دلالت این دو آیه را یکسان قلمداد نمود.
Mansouri M H, Nabiloo A. A Study of the View on the Similarity of the Verses 22 of Anbia` and 42 of Asra` in Denoting Tamanu` Argument, Argument from Hypothetical Mutual Hindrance
. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2017; 13 (50) :81-96 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-481-fa.html
منصوری محمد هادی، نبی لو علیرضا. سنجش یکسانانگاری دلالت آیه 22 انبیاء و 42 اسراء بر برهان تمانع. اندیشه نوین دینی. 1396; 13 (50) :81-96