نظریه تاریخمندی قرآن، ادعایی است که از سوی برخی مسلمانان نوگرا به تبعیت از مستشرقین، تکرار شده است. آنها هر اصلی که در تعارض با ایده تاریخیت باشد منکر و هر امری را که در توجیه اصل تاریخیت کارآمد باشد با بازخوانی آن، به نفع مدعای خود تفسیر میکنند. توجیه ملازمه بین سبک گفتاری قرآن با نظریه تاریخیّت و عصری بودن برخی احکام آن در راستای ادعای حیث گفتمانی وحی و رابطه دیالکتیک متن با واقع از سوی نصر حامد ابوزید یکی از این موارد است. بررسی این دیدگاه از جهت تقابل با جاودانگی اسلام و احکام ثابت آن حائز اهمیت است. این مقاله بهروش توصیفی تحلیلی و به هدف نقد و بررسی ادعای فوق نگاشته شده است تا معلوم گردد ادعای ارتباط بین گفتاری بودن و تاریخیت، با اشکالات متعدد عقلی و نقلی، مواجه است و موارد فراوانی مانند برخورداری قرآن از بطون و ژرفایی نامتناهی، و سازوکارهای بهره برداری ازآن تا قیامت در نقض ادعای فوق وجود دارد.
Sa'di A, Niktab` Eta`ati S. A Critical Study of Nasr Hamed Abu Zeyd`s View of Historicity of the Quran with an Emphasis on Verbality of Divine Revelation
. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2018; 13 (51) :73-88 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-532-fa.html
سعدی احمد، نیکطبع اطاعتی صدیقه. ارزیابی دیدگاه ابوزید درباره تاریخمندی قرآن با تأکید بر گفتاری بودن وحی
. اندیشه نوین دینی. 1396; 13 (51) :73-88