1- پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه 2- دانشگاه معارف اسلامی
چکیده: (3692 مشاهده)
متفکران و الهیدانان در ادیان ابراهیمی درباره وحی نظرات یکسانی نداشته و گاهی تعارض جدی میان دیدگاههای آنان وجود دارد. برخی از وحی گزارهای و عدهای از وحی غیرگزارهای یاد میکنند. در بین متفکران اسلامی تا قبل از دوران معاصر و ظهور پارهای از روشنفکران، اصل پدیده وحی و نقش قابلی پیامبر در دریافت وحی مورد وفاق بود. در چند دهه اخیر به تبع آشنایی برخی از روشنفکران با اندیشههای متفکران غربی مسئله وحی با رویکردی متفاوت از اندیشه متفکران اسلامی مطرح گردید. یکی از این دیدگاهها که در چند سال اخیر در مجامع علمی سبب نقد و بررسی فراوان شده، دیدگاهی با عنوان رؤیاانگارانه بودن وحی است. صاحب این دیدگاه که خود دارای تطور فکری در مسئله وحی است، در دیدگاه اخیر خود قرآن را رؤیای پیامبر’ میداند و برای اثبات آن به شواهدی استدلال میکند. وی شواهد و استدلالهایی برای دیدگاه خود مطرح و از آنها دفاع مینماید. در این تحقیق با رویکرد توصیفی از نگره ایشان در مسئله یادشده اشاره، و به بیان مغالطات آشکار در استدلالهای او خواهیم پرداخت. استفاده از مغالطه تعمیم، تمثیل، مقایسه، ابهام، حذف سیاق و ... در ادله و شواهد وی وجود دارد.
Khosrowpanah A, Hoseini Vashan S M. A Critical Study of the Dream-Based View Considering
in Quranic Interpretation and Revelation. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2018; 14 (52) :45-62 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-574-fa.html
خسروپناه عبدالحسین، حسینی واشان سید محمود. بررسی انتقادی دیدگاه رؤیاانگارانه در تفسیر قرآن و وحی. اندیشه نوین دینی. 1397; 14 (52) :45-62