تبیین و تحلیل انتقادی اسلام اقتدارگرا
|
عبدالحسین خسروپناه1 ، حسام الدّین مؤمنی شهرکی 2، محمدحسن صالحی هفشجانی3 |
1- استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدرس معارف اسلامی khosropanahdezfuli@gm 2- دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم( نویسنده مسئول)hesamaldin.momeni@gm 3- دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه پیام نور و مدرس معارف اسلامی mhsalehi1366@gmail.com |
|
چکیده: (1735 مشاهده) |
آقای دکترعبدالکریم سروش در موضوع نسبت دین و قدرت، معتقد است که اسلام، دینی خشن و خدای اسلام، سلطانی مقتدر و خشن است. او قرآن را خوفنامه و حضرت محمد| را عارفی مسلح و پیامبری قدرتطلب و اقتدارگرا معرفی نموده است. سروش حکومت نبوی را نیز حکومتی خشن و اقتدارگرا دانسته است؛ بنابراین الگوبرداری سیاسی و حکومتی از حکومت نبوی در دنیای امروز را امری خطا و خطرناک میداند که منجر به تشکیل حکومتهای اقتدارگرا و خشن میگردد. مسئله نگارندگان در این تحقیق با سنجش درون دینی و برون دینی این دیدگاه است و روش تحقیق در این پژوهش نیز تحلیلی-انتقادی است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که برخی ادعاهای این نظر سست و بیپایه هستند از جمله اینکه؛ سروش تفسیرخاصی از تاریخ یعنی ساختار محمدِ| قدرتطلب و اقتدارگرا را برگزیده و تنها از این دریچه به اسلام تاریخی نگریسته است و همچنین بر خلاف ادعای او، قرآن مجموعهای از بشارتها و انذارها است و آیات بسیاری در آن بر محبت، رحمت و عشق دلالت میکند. |
|
واژههای کلیدی: عبدالکریم سروش، اسلام اقتدارگرا، پیامبر اسلام، حکومت نبوی و اسلام جامع اعتدالی. |
|
متن کامل [PDF 343 kb]
(396 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
کلام جدید دریافت: 1395/11/1 | پذیرش: 1399/12/25 | انتشار: 1399/12/25 | انتشار الکترونیک: 1399/12/25
|
|
|
|