تبیین تجسم اعمال براساس ترتب عوالم کلی وجود (ماده، مثال، عقل)
|
جعفر هدائی |
دانشگاه ادیان و مذاهب |
|
چکیده: (3327 مشاهده) |
تجسّم و تمثّل اعمال، از پیچیدهترین مباحث معاد است که آرای پرشماری در مورد عقلانی بودن یا نبودن آن وجود دارد؛ حتی برخی از متکلمان به دلیل اعتقاد به عرض بودن اعمال و عدم قابلیت عرض برای بقا، به لحاظ عقلی منکر تجسم اعمال شدهاند. هر شیء، عقیده، عمل و موجودی در سه عالم ماده، مثال و عقل، یک حقیقت واحدی دارد که آن حقیقت در هر یک از این عوالم، متناسب با شرایط آن عالم، صورت و حالت خاصی به خود گرفته است و ملبس به لباس آن عالم میشود و این عوالم با هم، توالی و ترتب و تطابق دارند. درنتیجه اعمال آدمی، بعد از انجام در اثر تکرار، دارای آثار ماندگاری در نفس شده و به شکل ملکه درآمدهاند و با استقرار در صقع وجودی نفس، با نفس آدمی به عوالم دیگر منتقل گشته، در آنجا ممثّل میشوند. برخی آیات قرآن هم مؤید عوالم سهگانه است و وجود اشیا با حقیقت واحد در این عوالم را تأیید میکند. نوشتار حاضر بر آن است تا وجود و تمثّل اعمال آدمی را در هر یک از نشئههای سهگانه تبیین و تحلیل عقلی کند |
|
واژههای کلیدی: تجسم اعمال، تمثّل، عوالم سهگانه، نشئه، ملکات، عرض، صور باطنی. |
|
متن کامل [PDF 252 kb]
(1123 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
کلام قدیم دریافت: 1396/2/14 | پذیرش: 1396/2/14 | انتشار: 1396/2/14 | انتشار الکترونیک: 1396/2/14
|
|
|
|