تجسّم و تمثّل اعمال، از پیچیدهترین مباحث معاد است که آرای پرشماری در مورد عقلانی بودن یا نبودن آن وجود دارد؛ حتی برخی از متکلمان به دلیل اعتقاد به عرض بودن اعمال و عدم قابلیت عرض برای بقا، به لحاظ عقلی منکر تجسم اعمال شدهاند. هر شیء، عقیده، عمل و موجودی در سه عالم ماده، مثال و عقل، یک حقیقت واحدی دارد که آن حقیقت در هر یک از این عوالم، متناسب با شرایط آن عالم، صورت و حالت خاصی به خود گرفته است و ملبس به لباس آن عالم میشود و این عوالم با هم، توالی و ترتب و تطابق دارند. درنتیجه اعمال آدمی، بعد از انجام در اثر تکرار، دارای آثار ماندگاری در نفس شده و به شکل ملکه درآمدهاند و با استقرار در صقع وجودی نفس، با نفس آدمی به عوالم دیگر منتقل گشته، در آنجا ممثّل میشوند. برخی آیات قرآن هم مؤید عوالم سهگانه است و وجود اشیا با حقیقت واحد در این عوالم را تأیید میکند. نوشتار حاضر بر آن است تا وجود و تمثّل اعمال آدمی را در هر یک از نشئههای سهگانه تبیین و تحلیل عقلی کند
Hodaei J. Explaining Embodiment of Actions Based on the Order of General Realms of Existence (Matter, Imagination, Intellect). ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2016; 12 (44) :113-128 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-357-fa.html