1- استادیار دانشگاه معارف اسلامی. rajabi@maaref.ac.ir 2- دانشجوی کارشناسی ارشد مدرسی معارف اسلامی دانشگاه معارف اسلامی. saeedabed2013@gmail.com
چکیده: (3343 مشاهده)
جامعیت قرآن که خود ذیل بحث کارکرد و قلمرو دین مطرح میشود، از دیرباز به عنوان یکی از جنبههای اعجاز قرآن مورد توجه متفکران و قرآنپژوهان اسلامی بوده است؛ اگرچه مصرف اصطلاح «جامعیت قرآن»، محصول دوران اخیر به حساب میآید، اما محتوای آن با عناوینی مانند علوم مستنبط از قرآن مورد توجه بوده است. مفسران و متکلمان مسلمان در اصل جامعیت قرآن در عرصه هدایت و تأمین نیازهای بشر برای هدایت، اختلافی نداشته؛ اما در مصداق و کیفیت و قلمرو جامعیت قرآن و احکامش وحدت نظر ندارند. در حوزه اخیر شاهد سه رویکرد اعتدالی، حداکثری و حداقلی هستیم. صادق بلعید در کتاب «القرآن و التشریع» با نفی رویکرد حداکثری و اعتدالی، مفاهیم و معارف قرآن را فردی و مربوط به حیات اخروی انسان میداند. یافته تحقیق بر آن است که وی علاوه بر نادیده گرفتن آیات فروان قرآن که صراحت در نگاه و دخالت دین در مناسبات اجتماعی دارد، حتی سابقه عملی حضور نبی مکرم اسلام را در این حوزه نادیده میانگارد. در این مقاله با روش تحلیلی و اسنادی، و با رویکرد انتقادی به بررسی دیدگاه بلعید در این کتاب پرداخته و از رهیافت اعتدالی در حوزه جامعیت قرآن دفاع میکنیم.
Rajabi A, Abed S. A Critical Analysis of the View of the Quran`s Comprehension with Regard to the Hereafter Based on the Book al-Quran wa al-Tashri`. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2020; 16 (61) :127-146 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1081-fa.html
رجبی ابوذر، عابد سعید. تحلیل انتقادی دیدگاه جامعیت قرآن نسبت به مسائل اخروی
با محوریت کتاب «القران و التشریع». اندیشه نوین دینی. 1399; 16 (61) :127-146