بسیاری از عرفا، عقل را حجاب معرفت میدانند؛ بهویژه اینکه آنها بین علم و معرفت تمایز قائلاند و معرفت را مربوط به دایره شناخت انسان از حقتعالی و تجلیات او و جایگاه آن را قلب میشمارند و علم را محصول ادراکات عقل نظری میدانند. ابنعربی معتقد است عقل در شناخت حقتعالی دو مقام و مرتبه دارد: یکی مقام ادراک و دیگری مقام قبول و پذیرش. وی عقل را در مقام ادراک و شناخت ذات حق و برخی از مراتب تعینات و تجلیات او، ناتوان معرفی میکند؛ اما در مقام پذیرش و قبول، قادر به شناخت حق میداند و برای آن محدودیتی قائل نیست. این مقاله با تبیین جایگاه عقل، به دو مقام عقل و مهمترین دلایل ناتوانی عقل نظری در بعد ادراکی در شناخت حق و ویژگیهای خاص هریک از آنها از دیدگاه ابنعربی میپردازد.
Mortezaie B. The place of reason in Ibn Arabi`s mystical thought of the world and its failures in distinguishing the right. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2012; 8 (29) :195-212 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1262-fa.html
مرتضایی بهزاد. جایگاه عقل در جهانبینی عرفانی ابنعربی و دلایل ناتوانی آن در شناخت حق
. اندیشه نوین دینی. 1391; 8 (29) :195-212