1- استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد(نویسنده مسئول). s.m.jalali@sku.ac.ir 2- دانشیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه شهید بهشتی تهران و مدرس معارف اسلامی. H-Saeidi@sbu.ac.ir 3- استادیار گروه حقوق دانشگاه شهرکرد و مدرس معارف اسلامی safi@art.sku.ac.ir
چکیده: (1438 مشاهده)
از ساحتهای مورد اشاره در قرآن مفهوم خزائن است که به عنوان سرچشمه جهان خلقت معرفی شده ودر حیطه قدرت خداوند متعال است. در این پژوهش با روش توصیفی-تطبیقی به چگونگی بررسی مفهوم خزائن و تحلیل تطبیقی ابعاد هستیشناختی آن از دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان و رشیدالدین میبدی در کشف الاسرار پرداخته شده است. در خصوص علمی یا عینی بودن خزائن، یافتههای تحقیق نشان می دهد که خزائن الهی متشکل از دو عالم علم و عین است که این مطلب در نظریه علامه طباطبایی مشهود است، اما نگاه یک وجهی به خزائن در تفسیر میبدی (اکتفا به ساحت عین)، مشهود است. در حوزهی خزائن و مراتب هستی، علامه طباطبایی خزائن را منبع اعلای فیض الهی دانسته که تنزل از آن بصورت توالی از مبدأ اعلی بر اساس رابطه عِلّی و معلولی است، حال آنکه از نظر میبدی، خزائن ناظر برعلم خداوند بر ادارهی امور و احاطهی به فیوضات و مراتب عوالم و نفس در حوزهی توانایی و اختیار انسان است، منتها ورودی به کیفیت استقرار نظام مراتبی و نحوه افادهی فیض ندارد.
Jalali S M, Saeedi H, Safi Shalamzari S. Comparative Analysis of the Concept of Khaza`in
in the Commentaries Al-Mizan and Kashf al-Asrar. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2021; 17 (67) :43-62 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1443-fa.html
جلالی سیدمجتبی، سعیدی حسن، صفی شلمزاری سعید. تحلیل و بررسی تطبیقی مفهوم خزائن در تفاسیر المیزان و کشف الاسرار. اندیشه نوین دینی. 1400; 17 (67) :43-62