1- دانشجوی دکتری کلام (فلسفه دین)دانشگاه پیام نور و مدرس معارف اسلامی(نویسنده مسئول)mahdisaedi970@yahoo.com 2- استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه پیام نورmajidhoseinizadeh@yahoo.com 3- دانشیار گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه پیام نور و مدرس معارف اسلامیalamolhoda53@gmail.com 4- دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) و مدرس معارف اسلامی h.hooshangi@isu.ac.ir
چکیده: (2069 مشاهده)
مسئله ناواقع نمایی زبان قصص قرآن، توسط نواندیشانی مانند محمداحمدخلف الله طرح گردیده است. در این مقاله باروش تحلیلی-توصیفی ضمن اشاره به رویکرد ناواقعنما به زبان دین و گزارههای تاریخی متون دینی در جهان غرب، به تبیین دیدگاه احمدخلفالله پرداخته و سپس با تکیه بر آراء متفکران نوصدرایی مانند علامه طباطبایی، استاد مطهری، آیتالله مصباح، آیتالله جوادی آملی این دیدگاه مورد ارزیابی قرارگرفته است. یافتههای تحقیق بر آن است که دیدگاه خلف الله با سیره عقلا و ادله عقلی مانند برهان حکمت تنافی دارد و همچنین با آیاتِ ناظر به اوصاف قرآن (مانند حکیم، عزیز، فرقان) و آیات ناظرِ به اهداف قرآن صریحاً تعارض دارد. مضاف بر اینکه قصصِ قرآن دارای اوصافِ ثبوتی و سلبی مانند وصفِ حق هستند، که نافیِ مدعای خلفالله در ناواقعنمایی قصص قرآن است و ظهورِ در واقعنمایی آنها دارند.
Saeedi M, Hosseinizadeh S A, Alamolhoda S A, Hooshangi H. A Critical Study of Ahmad Khalafallah's Allegorical Attitude to the Language of the Quranic Stories with an Emphasis on the Neo-Sadrians` View. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2020; 16 (63) :7-28 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1482-fa.html
سعیدی مهدی، حسینی زاده سید عبدالمجید، علم الهدی سید علی، هوشنگی حسین. تبیین و نقد ناواقعنمایی زبان قصص قرآنی در اندیشه احمدخلفالله با تکیه بر آرای نوصدرائیان. اندیشه نوین دینی. 1399; 16 (63) :7-28