استادیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و علوم اسلامی، دانشگاه تبریز و مدرس معارف اسلامی. aabaszadeh@tabrizu.ac.ir
چکیده: (756 مشاهده)
مسأله صفات خدا و کیفیت اتصاف ذات الهی به آنها از مسائل اساسی معرفتی در باب مبدأ شناسی است. ابو علی جبائی معتزلی معتقد است ذات خدا، نائب مناب صفات خدا است، زیرا انکار اوصاف الهی به دلیل اتقان صنعش جایز نیست ولی چون واقعیت صفت، قیام به غیر است نه عینیّت، این قول صحیح نیست؛ چون سر از نفی مطلق در میآورد و برخی همچون اشاعره و معتزله به ترتیب قائل به زیادت قدیم یا زیادت حدوثی شده و به اثبات صفات رأی داده اند؛ زیرا اصولاً ذات خدا را نباید خالی از کمالات وجودی دانست. این دو قول نیز صحیح نمیباشد زیرا تعدد قدما یا نیاز، لازم میآید. در این میان شیعه علاوه بر اثبات صفات، به نفی صفات زاید و حدوثی نیز پرداخته که این مقاله در صدد است به صورت توصیفی و تحلیلی و به روش کتابخانهای نشان دهد نه تنها تعارضی در بین نیست بلکه بهترین نظریه میباشد.
Abbaszadeh A. A Critical Study of Two Positions of Negation and Affirmation in the Unity of Attributes and Resolving the Their Conflict in the Shiite Theological System. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2022; 18 (70) :27-44 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1715-fa.html
عباسزاده عباس. نقد و بررسی دو موضع نفی و اثبات در توحید صفاتی و رفع تعارض از آنها در نظام کلامی شیعی. اندیشه نوین دینی. 1401; 18 (70) :27-44